PEDAGOGICAL SOFTWARE FOR PHYSICS: CLASSIFICATION, ANALYSIS, CREATION TOOLS

Автор(и)

  • І. М. Конет Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4241-0548
  • Т. М. Пилипюк Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.63-66

Анотація

The article is devoted to the classifi cation, analysis and creation tools of pedagogical software for physics. There is a concept of pedagogical software in the article and its value in the educational process is determined. Classifi cations of pedagogical software are also considered in the article. The article analyses pedagogical software tools for the study of physics in upper-grade secondary schools. It is shown that computer models allow pupils to demonstrate in more detail the essence of physical laws, phenomena and processes. The authors point out that there are few pedagogical software tools for physics and they analyse their in the article. The presented pedagogical software provide an opportunity to eff ectively conduct lessons, minimize the time of preparation
for them, enhance the emotional level of the educational process, and provide teaching of physics at school at the level of modern requirements.
Tools for creating educational materials for teachers who know computer technologies are presented in the article.

Стаття присвячена класифікації, аналізу та засобам створення педагогічних програмних засобів з фізики. В статті розглянуто поняття педагогічних програмних засобів та їх значення в навчальному процесі. У статті також розглядаються класифікації педагогічних програмних засобів, аналізуються педагогічні програмні засоби для вивчення фізики у старших класах загальноосвітніх навчальних закладів. Показано, що комп’ютерні моделі дозволяють учням більш детально продемонструвати сутність фізичних законів, явищ та процесів. Автори зазначають, що на сьогоднішній день розроблено недостатню кількість ППЗ з фізики. Представлені ППЗ надають можливість ефективно проводити уроки, мінімізувати час підготовки до них, під вищити емоційний рівень навчального процесу, забезпечити викладання фізики в школі на рівні сучасних вимог. Для вчителів, які володіють комп'ютерними технологіями, в статті представлені деякі інструменти створення навчальних матеріалів.

Статья посвящена классификации, анализу и средствам создания педагогических программных средств по физике. В статье рассмотрено понятие педагогических программных средств и их значение в учебном процессе. В статье также рассматриваются классификации педагогических программных средств, анализируются педагогические программные средства для изучения физики в старших классах общеобразовательных учебных заведений. Показано, что компьютерные модели позволяют ученикам более подробно продемонстрировать сущность физических законов, явлений и процессов. Авторы отмечают, что на сегодняшний день разра бо тано
недостаточное количество ППС по физике. Представленные ППС предоставляют возможность эффективно проводить уроки, минимизировать время подготовки к ним, повышать эмоциональный уровень учебного процесса, обеспечивать преподавание физики в школе на уровне современных требований. Для учителей, которые владеют компьютерными технологиями, в статье представлены некоторые инструменты создания учебных материалов. Ключевые слова: педагогическое программное средство, физика, анализ, классификация, средства создания, учебный процесс, компьютерные технологии, преподавания физики.

Посилання

Atamanchuk P. Fundamentals of Introduction of Innovative Techniques in Physics Education : a Manual / P. Atamanchuk, N . Sosnytska. – Kamianets-Podilskyi: Abetka-Nova, 2007. – 200 p.

Volynskyi V. Classifi cation of educational software / V. Volynskyi // Computer at school and family, 2005. – № 1. – P. 19-20.

Nakonechna L. Classifi cation of software and pedagogical tools of study in physics / L. Nakonechna // Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University. The pedagogical series. – Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University. – № 15 (2009). – P. 300-303.

Pylypiuk T. The pedagogical software tools of training, their classification / Т. Pylypiuk // Scientifi c works of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University : a collection by results of the scientifi c conference of teachers, doctoral students and post-graduate students. In 3 vol. – Kamianets-Podilskyi: Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, 2017. – Ed. 16. – Vol. 2. – P. 61-62.

Pylypiuk T. The pedagogical software tools of training for primary school : a Manual / Т. Pylypiuk. – Kamianets-Podilskyi : Аbetka-Svit, 2018. – 186 p.

##submission.downloads##