МЕТОДИЧНІ ЗАУВАГИ ЩОДО ЗВАЖЕНОГО ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВОГО ВИМІРЮВАЛЬНОГО ОБЛАДНАННЯ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ В ШКОЛІ

Автор(и)

  • Б. Г. Кремінський Інститут модернізації змісту освіти Міністерства освіти і науки України, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.67-69

Анотація

Однією з найбільш актуальних проблем методики навчання фізики є навчання коректного застосування новітніх інформаційних технологій під час проведення фізичних експериментальних досліджень. Сучасне фізичне вимірювальне обладнання окрім традиційних фізичних приладів може існувати у формі цифрових датчиків, які використовуються у комплексі з зовнішніми аналого-цифровими перетворювачами і працюють виключно разом з обчислювальною комп’ютерною технікою. Здійснення вимірювань за допомогою цифрових датчиків залишає поза увагою дослідника увесь процес отримання та обробки конкретних експериментальних даних, а також суттєво змінює зміст і форму процесу обробки, аналізу та узагальнення результатів вимірювання. Навчання проведенню фізичних досліджень передбачає не лише опанування методами вимірювання фізичних величин, але й розуміння змісту процесу дослідження, усвідомлення взаємозв’язків між фізичними величинами, набуття здатності пояснення з фізичної точки зору умов здійснення відповідних вимірювань тощо. Використання цифрового вимірювального обладнання, зокрема цифрових датчиків, є більш доречним на етапах узагальнення вже набутих знань та вмінь, тобто коли відповідні основні компетенції учнів вже сформовані. Використання датчиків у процесі проведення навчальних фізичних експериментів потребує попередньої ґрунтовної теоретичної підготовки учнів інакше несвідоме використання новітніх технологій може мати негативні наслідки.

Одной из наиболее актуальных проблем методики обучения физике является обучение корректному применению новейших информационных технологий при проведении физических экспериментальных исследований. Современное физическое измерительное оборудование кроме традиционных физических приборов может также существовать в форме цифровых датчиков, которые используются в комплексе с внешними аналого-цифровыми преобразователями и работают исключительно вместе с вычислительной компьютерной техникой. Осуществление измерений с помощью цифровых датчиков оставляет без внимания исследователя весь процесс получения и обработки конкретных экспериментальных данных, а также существенно изменяет содержание и форму процесса анализа и обобщения результатов измерений. Обучение проведению физических исследований предполагает не только овладение методами измерения физических величин, но и понимание содержания процесса исследования, осознание взаимосвязей между физическими величинами, приобретение способности объяснять с физической точки зрения условия осуществления соответствующих измерений и тому подобное. Использование цифрового измерительного оборудования, в частности цифровых датчиков, является более уместным на этапах обобщения уже имеющихся знаний и умений, то есть когда соответствующие основные компетенции учащихся уже сформированы. Использование датчиков в процессе проведения учебных физических экспериментов требует предварительной основательной теоретической подготовки учащихся поскольку неосознанное использование новейших технологий может иметь негативные последствия.

One of the most important problems of the methods of teaching physics is the study of the correct use of the latest information technologies during physical experimental research. Modern physical measuring equipment, in addition to traditional physical devices, can exist in the form of digital sensors, which are used in conjunction with external analog-to-digital converters and work exclusively together with computing computer equipment. Measurements using digital sensors are left out of the attention of the researcher the whole process of obtaining and processing specifi c experimental data, as well as substantially changing the content and form of the analysis process and generalization of the measurement results. Training involves conducting physics research involves not only mastering the methods of measuring physical quantities, but also understanding the content of the research process, understanding the relationship between physical quantities, acquiring the ability to explain from the physical point of view the conditions for the implementation of the corresponding measurements, etc. The use of digital measuring equipment, in particular digital sensors, is more appropriate at the stages of generalization of already acquired knowledge and skills, that is, when the relevant core competencies of the students are already formed. The use of sensors in the process of conducting educational physical experiments requires prior thorough theoretical training of students, otherwise unconscious use of new technologies can have negative consequences.

Посилання

Кремінський Б.Г. Теоретичні і методичні засади роботи з інтелектуально обдарованою молоддю з фізики : дис. … д-ра. пед. наук: 13.00.02 / Б.Г. Кремінський. – К., 2012. – 461 с.

Выготский Л.С. Педагогическая психология / Л.С. Выготский ; под ред. В.В. Давыдова. – М. : Педагогика, 1991. – 480 с.

Кремінський Б.Г. Співвідношення традиційних і деяких новітніх напрямків учіння фізики на сучасному етапі / Б.Г. Кремінський // Зб. наук. праць Кам’янець-Поділ. нац. ун-ту. Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський, 2015. – Вип. 21: Дидактика фізики як концептуальна основа формування компетентнісних і світоглядних якостей майбутнього фахівця фізико-технологічного профілю. – С. 200–203.

##submission.downloads##