ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ СВІТОГЛЯДНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТАРШОКЛАСНИКА НА УРОКАХ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • О. О. Круць Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.105-107

Анотація

У статті обґрунтовується актуальність формування в учнів старшої школи світоглядних компетенцій на уроках фізики, як здатності і готовності особистості до вироблення життєвих стратегій, формування і розвитку поглядів і переконань. Також звертається особлива увага на те, що компетентність не зводиться тільки до знань чи тільки вмінь учня які він набув під час навчального процесу, а це є реальною сферою відносин, які існують між знанням і життєвими реаліями. У матеріалі статті робиться акцент, що під світоглядною компетентністю майбутнього спеціаліста нам слід розуміти не що інше, як систему компонентів об’єктивного і суб’єктивного світогляду, загальнолюдських і педагогічних цінностей, етичних світоглядних категорій, мотивації, особистісно осмисленого досвіду практичної діяльності, що забезпечують готовність і здатність майбутнього фахівця до подальшої професійної діяльності та життя в цілому.

В статье обосновывается актуальность формирования у учащихся старшей школы мировоззренческих компетенций на уроках физики, как способности и готовности личности к выработке жизненных стратегий, формирования и развития взглядов и убеждений. Также обращается особое внимание на то, что компетентность не сводится только к знаниям или только умений ученика которые он приобрел во время учебного процесса, а это является реальной сферой отношений, существующих между знанием и жизненными реалиями. Материал данной статьи делает акцент на том, что под мировоззренческой компетентности будущего специалиста нам следует понимать не что иное, как систему компонентов объективного и субъективного мировоззрения, общечеловеческих и педагогических ценностей, этических мировоззренческих категорий, мотивации, личностно осмысленного опыта практической деятельности, обеспечивающих готовность и способность будущего специалиста к дальнейшей профессиональной деятельности и жизни в целом.

The article substantiates the relevance of the formation of senior pupil in world-view competence in physics lessons as the ability and readiness of the individual to develop life strategies, the formation and development of views and beliefs. Also, special attention is paid to the fact that competence is not limited to knowledge or just the skills of the student he acquired during the educational process, and this is a real area of relations that exist between knowledge and life realities. The material of this article focuses on the fact that, under the world-view competence of a future specialist, we must understand nothing but a system of components of an objective and subjective outlook, universal human and pedagogical values, ethical ideological categories, motivation, personally meaningful practical experience activities that ensure the readiness and ability of a future specialist for further professional activity and life in general.

Посилання

Азарова Р.Н. Розробка паспорта компетенції : метод. рекомендації для організаторів проектних робіт та проф.-викл. колективів вузів / Р.Н. Азарова, Н.М. Золотарьова. – М., 2010. – С. 48.

Атаманчук П.С. Инноватика формирования профессиональных компетентностей будущих учителей / П.С. Атаманчук, І.А. Чайковська // Ученые записки. Серия: Профессиональное образование, теория и методика обучения 2013/6 (53). – Чита : Забайкальский государственный университет, 2013. – 201 с.– С. 7-13.

Атаманчук П.С. Управління процесом навчально-пізнавальної діяльності / П.С. Атаманчук. – Кам’янець-Подільський : К-ПДПІ, 1997. – 215 с.

Грицких А.В. Мировоззренческая компетенция как профессиональное качество будущих учителей физики / А.В. Грицких, А.Т. Проказа // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець Подільський національний університет імені Івана Огієнка. – Вип. 16: Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізико-технологічного профілю в умовах євроінтеграції.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / Труды методологического семинара «Россия в Болонском процессе: проблемы, задачи, перспективы». – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 40 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://rc.edu.ru/rc/ bologna/works/zimnaya_l_sod.pdf

Калаур С.М. Роль ціннісно-смислової компетентності у професійній підготовці майбутніх учителів / С.М. Калаур //

Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України, 2012.

Князян М. О Структура інформаційно-технологічної компетентності та методичні аспекти її формування у майбутніх перекладачів / М. Князян // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер.: Філологічні науки. – 2009. – Вип. 81(2). – С. 337-340.

Компетентність у навчанні. Компетенції [Текст] // Енциклопедія освіти / В.Г. Кремень (голов. ред.). – К. : Юрінком

Інтер, 2008. – С. 408-409.

Національна доктрина розвитку освіти України XXI століття // Освіта України. – 2001. – № 29. – С. 4-6.

Тулькибаєва М.М. Про зміст понять «компетентність» і «компетенції» / М.М. Тулькибаєва // Компетентнісний підхід до професійної підготовки майбутнього педагога : зб. матеріалів IV Всерос.науч.-практич. конференції викл. педвузів. – М., 2010. – С. 5.

Фельдштейн, Д.И. Проблемы возрастной и педагогической

психологии / Д.И. Фельдштейн. – М. : Международная педагогическая академия, 1995. – 368 с.

Хуторськой А. Ключові освітні компетентності [Електронний ресурс] / А. Хуторськой. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/theory/2340/

##submission.downloads##