ХУДОЖНЬО-ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ: ДО ПИТАННЯ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • М. М. Близнюк Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.138-141

Анотація

Сучасний етап розвитку освіти в Україні характеризується зміною її концептуальних засад та утвердженням замість застарілого «знаннєвого» підходу нового, особистісно орієнтованого, за якого у центр освітньої системи ставиться не накопичення людиною якомога більшого обсягу різноманітних знань, а саме забезпечення основ художньо-проектної діяльності під час навчання майбутніх фахівців декоративно-прикладного мистецтва.

Современный этап развития образования в Украине характеризуется изменением ее концептуальных основ и утверждением вместо устаревшего «знаниевого» подхода нового, личностно ориентированого, при котором в центр образовательной системы относится не накопление человеком как можно большего объема разнообразных знаний, а именно обеспечение основ художественно-проектной деятельности во время обучения будущих специалистов
декоративно-прикладного искусства.

The modern stage of the development of education in Ukraine is characterized by a change in its conceptual foundations and the adoption instead of the outdated “knowledge” approach of a new, personally oriented, which in the centre of the educational system is not the accumulation of man as much of a variety of knowledge as possible, and ensuring a harmonious balance of personal, professional and creative qualities, development of its unique personality and independence in solving life problems. Such a change in the priorities of modern education requires the development of new value criterion approaches to the formation of the individual, therefore, in the perspective of breaking the established views on the social system, the place of man in the world around the world, the leading factors of its education and education is extremely relevant and timely. Changes that take place in the modern world aff ect all spheres of life of society, including the sphere of education. They are primarily driven by the requirements of improving the quality of students’ training in professional activities in the modern conditions and the need to improve the training of students who have chosen the profession associated with the implementation of artistic and design activities within the higher school.

Посилання

Кухта М.С. Этнодизайн как основа формирования толерантного отношения к традициям разных культур [Электронный ресурс] / М.С. Кухта // Журнал «Вестник тувинского государственного университета», Томск. – Режим доступа: http://tuvsu.ru. – 2015. – С. 161-164.

Декоративно-при кладне мистецтво / Антонович Є.А., Захарчук-Чугай Р.В., Станкевич М.Є. – Львів : Світ, 1993. – 272 с.

Усатая Т.В. Развитие художественно-проектной деятельности в процессе профессиональной подготовки студентов университета : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 – теория и

методика профессионального образования / Т.В. Усатая. - Магнитогорск, 2004. – 175 с.

Филатова К.В. Сущность, содержание и структура художественно-проектной деятельности студента-дизайнера /К.В. Филатова // Непроизводственная сфера в современном социокультурном и экономическом пространстве : колл. моногр. / под ред. Г.В. Козловой, Тамбов : Издательский дом ТГУ им. Г.Р. Державина, 2010. – С. 187-208.

Даниленко В.Я. Дизайн-освіта в Україні в європейському контексті / В.Я. Даниленко // Вісник Львівської академії

мистецтв. Спецвипуск. – Львів, 1999. – С. 173-177.

Татіївський П.М. Особливості становлення та перспективи розвитку дизайну в Україні : дис. ... канд. техн. наук : 05.01.03 / Татіївський Петро Михайлович ; НАН України, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського. – К., 2002. – 190 арк. – Бібліогр. : арк. 159–163.

McAloone, T.C. & Bey, N. (2009), «Environmental improvement

through product development – a guide», Danish EPA, Copenhagen Denmark. – 46 p.

##submission.downloads##