ЗАСОБИ ІКТ НАВЧАННЯ У ФУНДАМЕНТАЛЬНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ: ДОСВІД США

Автор(и)

  • Н. М. Кіяновська Криворізький національний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2012-18.203-207

Анотація

У статті розглянуто сучасні засоби ІКТ, що використовуються у навчанні фундаментальних дисциплін майбутніх інженерів у Сполучених Штатах Америки. На прикладі Массачусетського технологічного інституту показано еволюцію та конвергенцію засобів ІКТ навчання, наведено рекомендації з використання онлайн ІКТ у вищій інженерній освіті України.

Ключові слова: засоби ІКТ навчання, система управління навчанням, відкриті курси.

In article was reviewed a modern ICT tools used in learning of fundamental subjects of future engineers in the United States. On example of MIT shown the evolution and convergence of ICT learning tools. Discussed recommendations for using online ICT in higher engineering education of Ukraine.

Key words: ICT learning tools, LMS, open courses.

Посилання

2009 Program Evaluation Findings Summary [Electronic resource] // MIT OpenCourseWare. - [Cambridge] : MIT, 2009. - Mode of access: http://ocw.mit.edu/ans7870/global/ 09_Eval_Summary.pdf.

Available Software [Electronic resource] // MIT Mathematics / Massachusetts Institute of Technology, Department of Mathematics. - Mode of access: http://math.mit.edu/services/help/ available.html.

Course 6-2: Electrical Eng. & Computer Science [Electronic resource] / MIT EECS : MIT Electrical Engineering & Computer Science. - Cambridge. - Mode of access: http://www. eecs.mit.edu/academics-admissions/undergraduate-programs/ course-6-2-electrical-eng-computer-science.

Free Online Course Materials | About OCW [Electronic resource] // MIT OpenCourseWare. - [Cambridge] : MIT, 20022012. - Mode of access: http://ocw.mit.edu/about/.

Google Ngram Viewer [Electronic resource]. - [Mountain View,] : Google, 2010. - Mode of access: http://books. google.com/ngrams/graph?content=engineering+education&ye ar_start= 1800&year_end=2008&corpus=0&smoothing=3.

Lattuca L.R. Engineering Change : A Study of the Impact of EC2000 : Executive Summary / ABET ; Lisa R. Lattuca, Patrick T. Terenzini, and J. Fredricks Volkwein. - 2006. - 20 p.

MIT Course Catalog: Undergraduate General Institute Requirements [Electronic resource] / MIT Course Catalog 20112012. - Mode of access: http://web.mit.edu/catalog/ove-rv.chap3-gir.html.

MIT Subject Listing & Schedule Fall 2012 [Electronic resource] / MIT OFFICE of the REGISTRAR ; Massachusetts Institute of Technology. - Mode of access: http://stu-dent.mit.edu/catalog/index.cgi.

Multimedia computing: case studies from MIT Project Athena / Edited by : Matthew E. Hodges, Russ Sasnett ; with members and associates of the Visual Computing Group at MIT Project Athena / Reading : Addison-Wesley, 1993. - 302 p.

On Civil Engineering Education, and Rewards // The Civil Engineer and Architect’s Journal. From October, 1837, to December, 1838. - London, 1838. - Vol. I. - P. 369-370.

Prados J. W. Engineering Education in the United States: Past, Present, and Future / John W. Prados // International Conference on Engineering Education (ICEE-98) (Rio de Janeiro, Brazil, August 17-20, 1998). - 1998. - 9 p.

Trenholm S. Long-Term Experiences in Mathematics E-Learning in Europe and the USA / Sven Trenholm, Angel A. Juan, Jorge Simosa, Amilcar Oliveira, Teresa Oliveira // Teaching Mathematics Online: Emergent Technologies and Methodologies - USA : Information Science Reference, 2012. -P. 238-257.

Undergraduate Programs [Electronic resource] / MIT EECS : MIT Electrical Engineering & Computer Science. - Cambridge. - Mode of access: http://www.eecs.mit.edu/academics-admissions/undergraduate-programs.

Полищук А.П. Программирование в X Window : учебное пособие / Полищук А.П., Семериков С.А. - Кривой Рог : Издательский отдел КГПУ, 2003. - 192 с.

Семеріков С.О. Maxima 5.13 : довідник користувача / С.О. Семеріков ; за ред. академіка АПН України М.І. Жал-дака ; Міністерство освіти та науки України, Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова, кафедра інформатики. - К., 2007. - 48 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2012-09-24