МЕТОДОЛОГІЯ ЯК НАЙВИЩИЙ ПРІОРИТЕТ У ФАХОВОМУ СТАНОВЛЕННІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • П. С. Атаманчук Кам ’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.7-10

Анотація

Стаття присвячена відображенню методологічного ракурсу фізичної освіти як однієї з найактуальніших проблем дидактики та методики навчання фізики. В рамках усвідомлення цього факту спливають підстави категоричного наголошування необхідності методичного та й технологічного віддзеркалення в змісті будь-якого фізичного утворення таких конструктів, як структура наукового знання (науковий факт, гіпотеза, теорія та ін.), елементи його генезису, теоретичний і емпіричний рівні пізнання, методи отримання наукового знання, а також основних законів діалектики (єдність і боротьба протилежностей; перехід кількісних змін в якісні; заперечення заперечення) і найважливіших діалектичних категорій: причина і наслідок, суть і явище, форма і зміст, дискретний і безперервний, випадковий і необхідний, можливий і дійсний. З позицій такого бачення уперше (вітчизняних та світових аналогів не існує) обґрунтовано та проілюстровано можливості реалізації технології бінарних цільових орієнтацій (фізика та методика фізики) як надійної передумови дієвості формування компетентнісно-світоглядних якостей майбутнього учителя фізики та основи формування цілісного педагогічного кредо кожного майбутнього фахівця

Ключові слова: стандарт фізичної освіти, освітнє середовище, вимірники якості знань, прогноз, доктрина, методологія, управління, педагогічне кредо, компетентність, світогляд.

Статья посвящена отображению методологического ракурса физического образования как одной из самых актуальных проблем дидактики и методики учебы физики. В рамках осознания этого факта всплывают основания категорического отмечания необходимости методического да и технологического отражения в содержании любого физического образования таких конструклв, как структура научного знания (научный факт, гипотеза, теория и др.), элементы его генезиса, теоретический и эмпирический ровные познания, методы получения научного знания, а также основных законов диалектики (единство и борьба противоположностей; переход количественных изменений в качественных; отрицание отрицания) и важнейших диалектических категорий : причина и следствие, суть и явление, форма и содержание, дискретное и непрерывное, случайное и необходимое, возможное и действительное. С позиций такого видения впервые (отечественных и мировых аналогов не существует) обоснованы и проиллюстрированы возможности реализации технологии бинарной целевой ориентации (физика и методика физики) как надежной предпосылки действенности формирования компетентностно-мировоззренческих качеств будущего учителя физики и основы формирования целостного педагогического кредо каждого будущего специалиста.

Ключевые слова: стандарт физического образования, образовательная среда, измерители качества знаний, прогноз, доктрина, методология, управление, педагогическое кредо, компетентность, мировоззрение.

The article is devoted to the display of the methodological perspective of physical education as one of the most pressing problems of didactics and methodology of study of physics. As part of this realization float base categorical mark the necessary methodological and the process of reflection in the content of any physical education constructive such as the structure of scientific knowledge (scientific fact, hypothesis, theory, and others), The elements of its genesis, theoretical and empirical knowledge of flat, methods obtaining scientific knowledge, as well as the basic laws of dialectics (the unity and struggle of opposites, and the transition of quantitative changes into qualitative, the negation of negation) and critical dialectical categories: cause and effect, the essence of the phenomenon, form and content, discrete and continuous, random and necessary, a possible and valid. From the positions of the first vision (domestic and international counterparts do not exist) substantiated and illustrated the feasibility of the technology of binary target orientations (Physics and Methods of Physics) as a reliable background effectiveness formation of the competence and ideological qualities of the future teachers of physics and the basis for the formation of complete pedagogical credo each future specialist.

Key words: standard of physical education, educational environment, measuring the quality of knowledge, weather, doctrine, methodology, management, pedagogical credo, competence, worldview.

Посилання

Атаманчук П.С. Інноваційні технології управління навчанням фізики : монографія / П.С. Атаманчук. - Кам’янець-По-дільський : К-П ДПУ, 1999. - 174 с.

Методика і техніка навчального фізичного експерименту в основній школі : підр. для студ. вищих навч. закладів / Атаманчук П.С., Ляшенко О.І., Мендерецький В.В., Ніко-лаєв О.М. - Кам’янець-Подільський : К-ПНУ 2010. - 292 с.

Методика і техніка навчального фізичного експерименту в старшій школі : підр. для студ. вищих навч. закладів / Атаманчук П.С., Ляшенко О.І., Мендерецький В.В., Ніко-лаєв О.М. - Кам’янець-Подільський : К-ПНУ, 2011. - 420 с.

Педагог-физик XXI века. Основы формирования профессиональной компетентности : монография / П.С. Атаманчук, К.Г. Никифоров, А. А. Губанова, Н. Л. Мыслинская. - Калуга-Каменец-Подольский : Изд. КТУ им. К.Э. Циолковского, 2014. - 268 с.

Атаманчук П.С. Підручник як основний носій освітнього стандарту / П.С. Атаманчук // Збірник наукових статей за матеріалами ХУІ Міжнародної науково-практичної конференції (Ужгород-Гирляни; 6-9 травня 2008 р.). - Ужгород : Ліра, 2008. - С. 36-41.

Атаманчук П.С. Дидактика физики (основные аспекты) : монография / П.С. Атаманчук, П.И. Самойленко. - М. : Московский государственный университет технологий и управления: РИО, 2006. - 254 с.

Атаманчук П.С. Управление процессом становления будущего педагога (методологические основы) : монография. -Verlag / Издатель : Palmarium Acadiemic Publishing, 2014. -137 с.

Національна рамка кваліфікацій // Освіта. - 2012. - № 1-2 (5488-5489). - С. 11-13.

Филатов О.К. Педагогика высшей школы : учебник для вузов /О.К. Филатов, Д.В. Чернилевский - М. : Машиностроение, 2005. - 702 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15