УПРАВЛІННЯ СИСТЕМОЮ ЯКОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ВИЩОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Автор(и)

  • Р. А. Кубанов Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.27-31

Анотація

У статті розглядається процес управління системою якості професійної підготовки майбутніх фахівців у вищому навчальному закладі. Автор вважає, що вищий навчальний заклад, будучи освітньо-соціальною організацією, відповідає основним властивостям системи. Визначено, що в університет, як організаційно-освітню систему, входять інститути й факультети, кафедри інститутів і факультетів, професорсько-викладацький склад, студенти. Взаємини й взаємозв’язок між даними елементами, що визначають структуру ВНЗ, є основою для системи організації ієрархічного керування в освітньому закладі. Установлено, що процес забезпечення якості професійної підготовки майбутніх фахівців економічних спеціальностей ґрунтується на існуючій системі управління кафедрами й структурними підрозділами ВНЗ, здійснюється керівниками відповідних рівнів і педагогічним колективом у межах прав і посадових обов’язків. У висновках зазначено, що взаємопов’язаність всіх елементів (рівнів) такої складної і багаторівневої системи, як вищий навчальний заклад, безумовно впливає на якість кінцевого результату діяльності ВНЗ - якість професійної підготовки майбутніх фахівців економічних спеціальностей. Саме тому, застосування системного підходу дасть змогу підвищити якість освітніх, науково-інноваційних процесів і забезпечити конкурентоспроможність ВНЗ та його випускників на ринку освітніх послуг.

Ключові слова: системний підхід, вищий навчальний заклад, університет, студенти, майбутні фахівці, система якості професійної підготовки майбутніх фахівців.

В статье рассматривается процесс управления системой качества профессиональной подготовки будущих специалистов в высшем учебном заведении. Автор считает, что высшее учебное заведение, будучи образовательносоциальной организацией, отвечает основным свойствам системы. Определено, что в университет как организационнообразовательную систему входят институты и факультеты, кафедры институтов и факультетов, профессорско-преподавательский состав, студенты. Взаимоотношения и взаимосвязь между данными элементами, которые определяют структуру высшего учебного заведения, является основой для системы организации иерархического управления в образовательном заведении. Установлено, что процесс обеспечения качества профессиональной подготовки будущих специалистов основывается на существующей системе управления кафедрами и структурными подразделами высшего учебного заведения, осуществляется руководителями соответствующих уровней и педагогическим коллективом в пределах прав и должностных обязанностей. В выводах указано, что взаимосвязанность всех элементов (уровней) такой сложной и многоуровневой системы, как высшее учебное заведение, безусловно влияет на качество конечного результата деятельности образовательной организации - качество профессиональной подготовки будущих специалистов. Именно поэтому, применение системного подхода даст возможность повысить качество образовательных, научно-инновационных процессов и обеспечить конкурентоспособность университета и его выпускников на рынке образовательных услуг.
Ключевые слова: системный подход, высшее учебное заведение, университет, студенты, будущие специалисты, система качества профессиональной подготовки будущих специалистов.

This article discusses the management of the quality system of training future professionals in higher education. The author believes that the institution of higher education, as educational and social organization that meets the basic properties of the system. Determined that the university as an organizational and educational system consists of institutions and faculties, departments and faculties of institutions, faculty and students. Relationships and interrelation between the data elements that define the structure of higher education is the basis for a hierarchical organization of control in the educational institution. Found that the quality assurance process of training future specialists based on the existing management system of departments and structural subdivisions of the higher education institution, provided appropriate levels of managers and teaching staff within the rights and duties. The findings indicated that the interrelatedness of all elements (levels) of such a complex and multi-level system as a higher education institution, certainly affect the quality of the end product of an educational organization - the quality of training of future specialists. That is why a systematic approach will allow to improve the quality of education, research and innovation processes and ensure the competitiveness of the university and its alumni in the education market.

Key words: systematic approach, higher education school, university, students, future professionals, quality system training of future specialists.

Посилання

Бадаян И.М. Стратегическое управление качеством профессиональной подготовки специалистов в вузе : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / И.М. Бадаян ; НОУ ВПО «Университет Российской академии образования». - М, 2009. - 44 с.

Вербець В.В. Соціально-педагогічний моніторинг у вузі: методологія, методика, організація : монографія / В.В. Вербець. - Рівне : РДГУ, 2002. - 309 с.

Глузман А.В. Университетское педагогическое образование, опыт системного исследования : монография / А.В. Глузман. - К. : Просвіта, 1996. - 312 с.

Гурьев М.Е. Структурообразующее значение целостного педагогического процесса в становлении и развитии об-

разовательной среды вуза / М.Е. Гурьев // Педагогическая мастерская : научно-метод. сб. / гл. ред. И.В. Романова. -Чебоксары : ЦДИП «ШеЬ>, 2014. - Вип. 2. - С. 9-12.

Информационные технологии в работе кафедры : монография / А.Н. Бабенков, В.С. Блюм, С. Д. Бодрунов, и др. ; под общ. ред. А.Г. Степанова. - СПб. : ГУАП, 2014. - 276 с.

Клебанова Т.С. Особенности и опыт внедрения информационных технологий в управление кафедрой / Т.С. Клебанова, Р.Н. Яценко // Економіка розвитку : наук. журн. - 2010. -№1. - С. 100-103.

Клебанова Т.С. Системи організації групової роботи в управлінні кафедрою ВНЗ / Т.С. Клебанова, В.І. Грачов, О.Г. Зима, та ін. // Бізнес Інформ : наук. журн. - 2011. -№ 5. - Т. 2. - С. 92-95.

Краевский В.В. Повышение квалификации педагога - что это значит сегодня / В.В. Краевский. - Бийск : НИЦ БиГПИ, 1996. - 58 с.

Кусик Н.Л. Система управління якістю освітньої організації: загальні та специфічні характеристики / Н.Л. Кусик, С.В. Багдік’ян // Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності : збірник наукових праць. -Маріуполь : ПДТУ 2011. - Т. 2. - С. 74-77.

Матрос Д.Ш. Управление качеством образования на основе новых информационных технологий и образовательного мониторинга / Д.Ш. Матрос, Д.М. Полев, Н.Н. Мельникова. - М. : Пед. общество России, 2001. - 128 с.

Медведев І. А. Державне управління розвитком університету: теоретично-прикладний аспект : монографія / І.А. Медведев. - Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2011. - 220 с.

Методическая работа в вузе : методические указания / сост. Н.П. Пучков. - Тамбов : Изд-во ГОУ ВПО ТГТУ 2010. - 32 с.

Мищенко Е.С. Проектирование, формирование, внедрение и практическое использование системы менеджмента качества в образовательной организации : монография / Е.С. Мищенко, С.В. Пономарёв. - Тамбов : Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2009. - 96 с.

Прокопенко А.І. Теоретичні питання оцінки якості роботи вищого навчального закладу / А.І. Прокопенко // Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка / редкол. : Л. Вознюк, В. Кравець, В. Мадзігон [та ін.]. - Тернопіль, 2010. - № 2. - С. 56-61.

Прокопенко С.Т. Оценка работы ВУЗа / С.Т. Прокопенко // Наука и образование. - Красноярск, 2009. - № 3. - С. 8-16.

Равчина Т. Діяльність викладача вищої школи в контексті сучасної філософії освіти / Т. Равчина // Вісник Львівського університету : зб. наук. пр. Серія: Педагогічна, 2009. -Вип. 25. - Ч. 3. - С. 11-22.

Серьогін С.М. Оцінювання успішності діяльності кафедр та науково-педагогічних працівників / С.М. Серьогін, Ю.П. Шаров // Публічне управління: теорія та практика : зб. наук. пр. -Х. : Вид-во «ДокНаукДержУпр», 2010. - № 2. - С. 22-27.

Смагіна О.О. Критерії ефективності діяльності випускаючої університетської кафедри [Електронний ресурс] / О.О. Сма-гіна // Науковий вісник Донбасу : електронне наук. вид. -2013. - № 2. - Режим доступу: http://nvd.luguniv.edu.ua/ archiv/NN22/index.htm

Справочник абитуриента учетно-финансового факультета / под ред. д-ра экон. наук, проф. П.В. Егорова. - Донецк : ДонНУ 2011. - 64 с.

Степанова О.М. Дослідження діяльності структурних підрозділів ВНЗ з використанням СА8Б-засобів [Електронний ресурс] / О.М. Степанова, А.В. Велігура // Науковий вісник Донбасу : електронне наук. вид. -2009. - № 1. - Режим доступу: http://alma-mater.luguniv.edu. ua/magazines/elect_v/NN7/index.htm

Технологическое образование: проблемы и перспективы взаимодействия вуза и школы : коллективная монография / отв. ред., автор-сост. П. А. Петряков ; НовГУ имени Ярослава Мудрого. - Великий Новгород, 2008. - 288 с.

Туголукова А.Ю. Проблемы подготовки современных специалистов экономического профиля / А.Ю. Туголукова // Педагогическая мастерская : научно-метод. сб. / гл. ред. И.В. Романова. - Чебоксары : ЦдИп «ШєЬ>, 2014. - Вип. 2. - С. 26-27.

Федоров В.А. Профессионально-педагогическое образование: теория, эмпирика, практика : монография / В. А. Федоров. - Екатеринбург : Изд-во Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 2001. - 330 с.

Хребина С.В. Организационная психология образования: феноменология и концепция развития : монография / С.В. Хребина. - Пятигорск : Изд-во ПГЛУ, 2007. - 288 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15