КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ОБ’ЄКТ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ

Автор(и)

  • О. І. Ляшенко Національна академія педагогічних наук України, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.36-39

Анотація

У статті висвітлюються різні підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів у контексті компетентнісного підходу до навчання. Педагогічну сутність оцінювання визначає когнітивна, діяльнісна й афективна готовність учнів до використання набутих знань і пізнавального досвіду в реальних життєвих ситуаціях. Тому в оцінюванні освітніх результатів потрібне акцентування на навчальних здібностях учнів. Такі тести здібностей визначають спроможність учнів будувати і вдосконалювати власну систему знань, застосовувати її для розв’язування життєвих проблем. Запропоновано тест загальної навчальної компетентності, що складається з вербально-комунікативної і логіко-математичної частин, які є визначальними в оцінюванні спроможності людини продуктивно вчитися. Такий тест пройшов апробацію і продемонстрував статистично підтверджені характеристики ефективності.

Ключові слова: компетентність, компетенція, засоби оцінювання, здібність, результативність.

В статье рассматриваются различные подходы к оцениванию учебных достижений учащихся в контексте компе-тентностного подхода к обучению. Педагогическую сущность оценивания определяет когнитивная, деятельностная и аффективная готовность учащихся к применению приобретённых знаний и познавательного опыта в реальных жизненных ситуациях. Поэтому в оценивании образовательных результатов необходимо акцентировать внимание
на учебных способностях обучаемых. Такие тесты позволяют определить способность учащихся создавать и усовершенствовать собственную систему знаний, применять её для решения жизненно значимых проблем. Предложенный тест общеучебной компетентности состоит из вербальнокоммуникативной и логико-математической частей, которые являются определяющими в оценивании способности человека продуктивно учиться. Такой тест был апробирован на практике и продемонстрировал статистически достоверные характеристики эффективности.

Ключевые слова: компетентность, компетенция, средства оценки, способность, результативность.

The article considers different approaches to the evaluation of educational achievements of students in the context of the competence-based approach to learning. The essence of the assessment determines the cognitive, pragmatic and affective readiness of students to use the acquired knowledge and cognitive experience in real life situations. Therefore, in the assessment of educational results, you must focus on the learning abilities of students. Such tests allow us to determine the ability of students to create and improve their own system of knowledge, to apply them to solve vitally important problems. Proposed test of competence consists of verbal-communicative and logical-mathematical parts. Such test was used in practice and has demonstrated its effectiveness.

Key words: competence, competency assessment tools, capability, performance.

Посилання

Енциклопедія освіти / за заг. ред. В.Г. Кременя. - К. : Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.

UNESCO World Report: Towards Knowledge Societies [Електронний ресурс]. - Paris : UNESCO, 2005. - Режим доступу: http:// www.unesdoc.unesco.org/images /0014/001418/141843e.pdf

Зимняя И. А. Личностная и деятельностная направленность компетентностей как результат современного образования

[Електронний ресурс] / И.А. Зимняя // Компетентность и проблемы ее формирования в системе непрерывного образования (школа - вуз - послевузовское образование) : мат. XVI научно-методической конференции «Актуальные проблемы качества образования и пути их решения». - М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006. - С. 2-14. - Режим доступу: http://www. pedlib.rU/Books/3/0269/3_0269-2.shtml#book_page_top

Хуторской А.В. Современная дидактика / А.В. Хуторской. -СПб. : Питер, 2001. - 544 с.

Звонников В.И. Контроль качества обучения при аттестации: компетентностный подход / В.И.Звонников, М.Б.Челыш-кова. - М. : Университетская книга ; Логос, 2009. - 272 с.

Ляшенко О.І. Упровадження тесту загальної навчальної компетентності в системі ЗНО абітурієнтів ВНЗ : аналітичний звіт / О.І. Ляшенко, С.А. Раков та ін. // Вісник «Тестування і моніторинг в освіті», 2010. - № 10. - С. 2-48.

Ляшенко О.І. Тест загальної навчальної компетентності: основні засади і результати пілотування / О.І. Ляшенко, С.А. Раков // Педагогіка і психологія. - 2012. - № 2. - С. 27-35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15