ЗМІСТ ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ З АСТРОНОМІЇ УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Т. В. Панченко Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.46-49

Анотація

У запропонованій нами статті розглянуто зміст предметної компетентності з астрономії учнів старшої школи. Проаналізовано та узагальнено наукові роботи різних дослідників з даної теми. Дано визначення предметної компетентності учня старшої школи. Описано етапи розвитку предметної компетентності з астрономії та її складові: світоглядна, спо-стережувальна, теоретична. Виділено та описано структурні елементи системи астрономічних знань, значення різних видів навчально-пізнавальної діяльності учнів у процесі формування предметної компетентності з астрономії (розв’язування задач, конструювання приладів, спостереження, навчально-дослідна робота, міжпредметні проекти). На основі зроблених під час дослідження узагальнень та висновків описано модель формування предметної компетентності з астрономії, яка розкриває її складові, компоненти та педагогічні умови формування, критерії оцінювання результату.

Ключові слова: предметна компетентність, астрономія, навчально-пізнавальна діяльність, теоретична модель.

В предлагаемой нами статье рассмотрено содержание предметной компетентности по астрономии учеников старшей школы. Проанализированы и обобщены научные работы различных исследователей по данной теме. Дано определение предметной компетентности ученика старшей школы. Описаны этапы развития предметной компетентности по астрономии и ее составляющие: мировоззренческая, наблюдательный, теоретическая. Выделены и описаны структурные элементы системы астрономических знаний, значение различных видов учебно-познавательной деятельности учащихся в процессе формирования предметной компетентности по астрономии (решения задач, конструирование приборов, наблюдения, учебно-исследовательская работа, межпредметные проекты). На основе сделанных в ходе исследования обобщений и выводов описано модель формирования предметной компетентности по астрономии, которая раскрывает ее составляющие, компоненты и педагогические условия формирования, критерии оценки результата.

Ключевые слова: предметная компетентность, астрономия, учебно-познавательная деятельность, теоретическая модель.

 

This article rеvіеws our proposed Contents compеtеncе іп astronomy high school students. Analyzed and summarіzеd Ше scіеntіfіc work of various researchers on Ше topic. ТЪе dеfіnіtіon of su^ct compеtеncе studеnt Mgh school. Wе dеscrіbе Ше stagеs of dеvеlopmеnt of subjеct ехрег^е іп astronomy and tis components: phіlosophіcal, obsеrvatіonal, ^o^tical. 8е1е^^ and dеscrіbеd structural еlеmеnts of astronomy, Ше val^ of dіffеrеnt typеs of tеachіng and tearing of studеnts іп Ше procеss of subjеct ехрег^е іп astronomy (solvmg, construction еquіpmеnt, supеrvіsіon, trammg and rеsеarch work, іntеrdіscіplіnary projects). Based on studіеs madе during gеnеralіzatіons and concluswns dеscrіbеd modеl formation prеdmеtnoyі kompеtеntnostі on astronomy, wMch rеvеals tis constit^^; compo^nts and pеdagogіcal condtiions of formation е valuation cr^na гє suits.

toy words: subject matter еxpеrtіsе, astronomy, teaching and learning actives, the theoretical model.

Посилання

Богомолов Л.Н. Компетентностный подход к отбору содержания образования: На примере формирования компетенции избирателей [Текст] / Л.Н. Богомолов // Стандарты и мониторинг в образовании. - 2004. - № 2. - С. 19-21.

Бургун І.В. Формування наукового світогляду учнів основної школи у навчанні фізики : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 -теорія та методика навчання (фізика) / І.В. Бургун. - К., 2001. - 296 с.

Величко С.П. Особливості розв’язування задач професійного спрямування при навчанні фізики пілотів за допомогою програмних засобів навчання / С.П. Величко, О.В. Задорожна // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. -Кам’янець-Подільський : Кам’янець Подільський національний університет імені Івана Огієнка. - Вип. 18: Інновації в навчанні фізики: національний та міжнародний досвід. - С. 108-111.

Життєва компетентність особистості : наук.-метод. посіб. / за ред. Л.В. Сохань, І.Г Єрмакова та ін. - К. : Богдана, 2003. - 520 с.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативноцелевая основа компетентностного подхода в образовании / И.А. Зимняя // Труды методологического семинара «Россия в Болонском процессе: проблемы, задачи, перспективы». -М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. - 40 с.

Зорина Л.Я. Дидактические аспекты естественно-научного образования / Л.Я. Зорина. - М. : Изд. РАО, 1993. - 163 с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О.В. Овчарук. - К. : К.І.С. 2004. - 112 с.

Муравський С.А. Формування предметної компетентності студентів у процесі розв’язування фізичних задач / С.А. Муравський // Збірник наукових праць Кам’янець-По-дільського національного університету імені Івана Огієнка.

Серія педагогічна. - Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка. -Вип. 17: Інноваційні технології управління компетентнісно-світоглядним становленням учителя: фізика, технології, астрономія. - С. 159-161.

Хуто рской А.В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты [Электронный ресурс] / А.В. Хуто рской // Интернет-журнал «Эйдос», 2002. - Режим доступа: http:// www.еіdos.ru/joumal/2002/0423.htm

Шарко В.Д. Методична підготовка вчителя фізики в умовах неперервної освіти : монографія / В.Д. Шарко. - Херсон : Видавництво ХДУ 2006. - 400 с.

Шкловська О.Н. Формування читацької компетенції старшокласників у процесі вивчення зарубіжної літератури [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Шкловська Олена Наумівна ; Запоріз. нац. ун-т. - Запоріжжя, 2007. - 230 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15