НАВЧАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ НА «ПЕРЕВІДКРИТТЯ» РЕЗУЛЬТАТІВ, ОТРИМАНИХ У МЕЖАХ ДОСЛІДНИХ РОБІТ УЧНІВ -ЧЛЕНІВ МАЛОЇ АКАДЕМІЇ НАУК

Автор(и)

  • І. П. Даценко Запорізький національний університет, Ukraine
  • Ю. П. Мінаєв Запорізький національний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.81-84

Анотація

Розвиток критичного мислення розглядається як необхідна складова в процесі фахової підготовки вчителів фізики. Актуальність відповідного завдання, що стоїть перед викладачами вищої школи, пов’язується зі зростанням вимог до сучасного вчителя старшої школи. Йому необхідно не лише навчитися самому адекватно діяти у швидкоплинному інформаційному середовищі, а й мати змогу розвивати відповідні якості у старшокласників. У статті наводяться приклади завдань, які можуть використовуватися в процесі навчання критичного мислення майбутніх учителів фізики. Ці завдання базуються на результатах пошукових робіт старшокласників, виконаних під керівництвом авторів статті. Тематика робіт була пов’язана з критичним аналізом навчально-методичної літератури. Наведені у статті приклади індивідуальних завдань відповідають двом питанням однієї з тем спецкурсу «Технологія критичного мислення», який читається студентам-фізикам Запорізького національного університету.

Ключові слова: професійна підготовка майбутніх учителів фізики, розвиток критичного мислення, дослідні роботи учнів - членів Малої академії наук.

Развитие критического мышления рассматривается как необходимая составляющая в процессе профессиональной подготовки учителей физики. Актуальность соответствующей задачи, стоящей перед преподавателями высшей школы, связывается с ростом требований к современному учителю старшей школы. Ему необходимо не только самому научиться адекватно действовать в быстро изменяющейся информационной среде, но и быть способным развивать соответствующие качества у старшеклассников. В статье приводятся примеры задач, которые могут использоваться в процессе обучения критическому мышлению будущих учителей физики. Эти задания базируются на результатах поисковых работ старшеклассников, выполненных под руководством авторов статьи. Тематика работ была связана с критическим анализом учебно-методической литературы. Приведенные в статье примеры индивидуальных заданий соответствуют двум вопросам одной из тем спецкурса «Технология критического мышления», который читается студентам-физикам Запорожского национального университета.
Ключевые слова: профессиональная подготовка будущих учителей физики, развитие критического мышления, исследовательские работы учащихся - членов Малой академии наук.

Development of critical thinking is considered as a necessary component in the process of training physics teachers. The modern teacher of high school must not only learn how to act adequately, but also to be able to develop appropriate qualities of high school students. The article provides examples of exercises that can be used in teaching critical thinking of the physics teachers to be. These problems are based on the results of senior pupils’ researches performed under the leadership of the authors. Research themes were related to a critical analysis of academic books. Examples of individual tasks which were given in the article conform to the one of the course «Critical thinking technology» subject which is given to Zaporizhzhia National University physics students.

Key words: training physics teachers to be, development of critical thinking, researches of the students - members of the Minor Academy of Sciences.

Посилання

Вплив крайових ефектів на ємність плоского конденсатора / Ю.П. Мінаєв, О.Ю. Бальцер, М.М. Циганок, В.І. Тищук // Наукові записки Рівненського педінституту. - Рівне : РДПІ, 1997. - Вип. 2. - С. 66-73.

Задания для тестовой проверки знаний, умений и навыков выпускников общеобразовательных школ, гимназий, лицеев. Физика. - К. : Освіта, 1993.

Кенєва І.П. Генератор псевдовипадкових чисел для моделювання досліду Штерна / І.П. Кенєва // Науково-методичний вісник «Педагогічний пошук». - Луцьк : ВІППО, 2010. -№5. - С. 69-72.

Кенєва І.П. Критичний аналіз відомого шкільного досліду з порівняння коефіцієнтів теплопровідності металів / І.П. Кенєва // Наукові записки. - Серія: Педагогічні науки. - Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. -Вип. 98. - С. 318-321.

Кенєва І.П. Розвиток самостійності майбутніх учителів фізики при коригуванні умов завдань для учнів / І.П. Кенєва, О.А. Лозовенко, Ю.П. Мінаєв // Зб. наук. пр. Кам’янець-По-дільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.] - Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2012. - Вип. 18: Інновації в навчанні фізики: національний та міжнародний досвід. - С. 217-220.

Крауфорд Ф. Волны / Ф. Крауфорд ; пер. с англ. ; под ред. А.И. Шальникова и А.О. Вайсенберга. - 2-е изд., испр. - М. : Главная ред. физ.-мат. лит. изд-ва «Наука», 1976. - 528 с.

Ландау Л. Д. Электродинамика сплошных сред / Л.Д. Ландау, Е.М. Лифшиц. - М. : Наука, 1982. - 624 с. - (Серия: «Теоретическая физика»).

Лозовенко О.А. Дивні траєкторії або як перетворити задачу на цікаве індивідуальне завдання / О.А. Лозовенко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету / Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка ; гол. ред. М.О. Носко. - Чернігів : ЧНПУ 2013. - Вип. 109. - С. 77-82.

Мінаєв Ю.П. Критичний аналіз навчально-методичної літератури у межах спецкурсу «Технологія критичного мислення» для майбутніх учителів фізики / Ю.П. Мінаєв // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / редкол.: Т.І. Сущенко (гол. ред.) та ін. -Запоріжжя, 2011. - Вип. 16 (69). - С. 192-200.

Рогожникова О.А. Исследовательское обучение физике в бакалавриате педагогического образования / О.А. Рогожни-кова // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [ред-кол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. - Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2013. - Вип. 19: Інноваційні технології управління якістю підготовки майбутніх учителів фізико-технологічного профілю. - С. 232-234.

Слободецкий И.Ш. Всесоюзные олимпиады по физике: Пособие для учащихся 8-10 кл. сред. школы / И.Ш. Слобо-децкий, В.А. Орлов. - М. : Просвещение, 1982. - 256 с., ил.

Сусь Б.А. Формування фахової компетентності майбутніх вчителів шляхом розвитку їх критичного мислення / Б.А. Сусь, Б.Б. Сусь // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. - Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2013. - Вип. 19: Інноваційні технології управління якістю підготовки майбутніх учителів фізико-технологічного профілю. - С. 55-57.

Элементарный учебник физики : [учеб. пособие / под ред. Г.С. Ландсберга]. - М. : ШРАЙК, В.РОДЖЕР, 1995. - Т. 1: Механика. Теплота. Молекулярная физика. - 608 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15