МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ СКЛАДОВИХ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • С. І. Дмитрук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.120-124

Анотація

У статті проведено аналіз системи демонстраційних, фронтальних та домашніх дослідів, експериментальних задач, фронтальних лабораторних та практичних робіт, дидактично обґрунтовано їх значення в системі формування експериментальної компетентності школярів. Доведено важливість планування усіх складових експериментальної компетентності для повноцінності постановки навчального експерименту. Розкрито результати констатувального експерименту та досвід проведення лабораторно-практичних робіт. Розглянуто конкретні приклади самостійних домашніх завдань, для яких учні здійснюють розробку плану наступної діяльності, визначають метод майбутнього дослідження та здійснюють його теоретичне обґрунтування. Розкрито зміст та дидактичне значення такого методу дослідження, як спостереження у підготовці учнів до практичної діяльності та виконання ними експериментальних досліджень. Визначено ряд недоліків у підготовці учнів з фізики, які мають бути усунуті вчителями природничо-математичних предметів для формування експериментальної компетентності та вимірювальних умінь школярів.

Ключові слова: експериментальна компетентність, демонстраційний експеримент, методи навчання, самостійні домашні завдання, спостереження, вимірювальні уміння.

Проведен анализ системы демонстрационных, фронтальных и домашних опытов, экспериментальных задач, фронтальных лабораторных и практических работ, дидактически обосновано их значение в системе формирования экспериментальной компетентности школьников. Доказана важность планирования всех составляющих экспериментальной компетентности для полноценности постановки учебного эксперимента. Раскрыты результаты констатирующего эксперимента и опыт проведения лабораторно-практических работ. Рассмотрены конкретные примеры самостоятельных домашних заданий, для которых учащиеся осуществляют разработку плана последующей деятельности, определяют метод будущего исследования и осуществляют его теоретическое обоснование. Раскрыто содержание и дидактическое значение такого метода исследования, как наблюдение в подготовке учащихся к практической деятельности и выполне

ния ими экспериментальных исследований. Определен ряд недостатков в подготовке учащихся по физике, которые должны быть устранены учителями естественно-математических предметов для формирования экспериментальной компетентности и измерительных умений школьников.

Ключевые слова: экспериментальная компетентность, демонстрационный эксперимент, методы обучения, самостоятельные домашние задания, наблюдения, измерительные умения.

The analysis of the system of demonstration, frontal and home experiments is conducted, experimental tasks, frontal laboratory and practical works, their value is didactically grounded in the system of forming of experimental competence
of schoolboys. Importance of planning of all of constituents of experimental competence is proved for the full value of raising of educational experiment. The results of establishing experiment and experience of conducting of laboratory-practical works are exposed. The concrete examples of independent home tasks, for which a student carry out development of plan of subsequent activity, determine the method of future research and carry out his theoretical ground, are considered. Maintenance and didactic value of such method of research is exposed as a supervision is in preparation of student to practical activity and implementations by them experimental researches. The row of failings is certain in preparation of student on physics, which must be removed the teachers of naturally-mathematical objects for forming of experimental competence and measuring abilities of schoolboys.

Key words: experimental competence, demonstration experiment teaching methods, independent homework, observation, measurement skills.

Посилання

Атаманчук П.С. Фізичний експеримент в умовах особистіс-них орієнтацій / П.С. Атаманчук, С.І. Дмитрук, В.В. Мен-дерецький, О.М. Павлюк // Зб. наук. пр. : пед. науки. -Херсон : Вид. ХДУ 2008. - Вип. 50. - Ч. 1. - С. 59-64.

Бакушинский В.Н. Организация лабораторных работ по физике в средней школе / В.Н. Бакушинский. - М. : Учпедгиз, 1949. - 180 с.

Богоявленский Д.Н. Психология усвоения знаний в школе / Д.Н. Богоявленский, Н.А. Менчинская. - М. : АПН РСФСР, 1959. - 346 с.

Ляшенко О.І. Особливості формування експериментальних умінь учнів 7-8 класів / О.І. Ляшенко, В.В. Мендерецький // Методика викладання математики і фізики : Респ. наук-метод. зб. / за ред. О.І. Бугайова. - К., 1991. - Вип. 7. - С. 93-99.

Ляшенко О.І. Формування вміння планувати фізичний експеримент / О.І. Ляшенко // Методика викладання математики та фізики / за ред. О.І. Бугайова. - К. : Рад. шк., 1988. -Вып. 5. - С. 105-108.

Острицький В.Г Формування в учнів уміння планувати експеримент при проведенні дослідів / В.Г. Острицький, В.В. Оле-фір // Вісник Чернігівського держ. пед. ун-ту імені Т.Г. Шевченка. - Чернігів : ЧДПУ 2002. - Вип. 13. - С. 112-115.

Усова А.В. Формирование учебных умений и навыков учащихся на уроках физики / А.В. Усова, А.А. Бобров. - М. : Просвещение, 1988. - 112 с.

##submission.downloads##