ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОГО КОМПОНЕНТА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО УЧИТЕЛЯ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • Ю. М. Галатюк Рівненський державний гуманітарний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.190-193

Анотація

У статті розглянуті теоретичні та методичні аспекти фахової підготовки майбутніх учителів фізики, методологія і технологія формування професійної компетентності студентів у процесі вивчення спеціальних дисциплін у вищому навчальному закладі. Показано, що одним із основних умінь, які лежать в основі творчого компонента професійної компетентності учителя фізики, є моделювання навчально-пізнавальної діяльності. Методологічну основу розвитку професійної компетентності складають педагогічне моделювання та теорія навчальної діяльності. Такий підхід ґрунтується на представленні навчальної діяльності як системи в певній декомпозиції. Відповідно педагогічне моделювання творчої пізнавальної діяльності включає моделювання суб’єкта діяльності, засобів проблемно-змістового забезпечення, процедури діяльності, продукту діяльності, зовнішніх умов діяльності. Моделювання навчальної діяльності включає три рівні: концептуальний, технологічний і рівень педагогічної реалізації. Модель, яка відображає діяльність, у певній її декомпозиції, є одночасно засобом дослідження і результатом проектування.

Ключові слова: професійна компетентність, творчість, педагогічне моделювання, технологічна система.

В статье рассматриваются теоретические и методические аспекты профессиональной подготовки будущих учителей физики, методология и технология формирования профессиональной компетентности студентов в процессе изучения специальных дисциплин в высшем учебном заведении. Показано, что одним из основных умений, лежащих в основе творческого компонента профессиональной компетентности учителя физики, является моделирование познавательной деятель

ности учащихся. Методологическую основу развития профессиональной компетентности составляют педагогическое моделирование и теория учебной деятельности. Такой подход основывается на системном представлении учебной деятельности. Педагогическое моделирование творческой познавательной деятельности включает моделирование субъекта деятельности, проблемного обеспечения содержания, процедуры деятельности, продукта деятельности, условий деятельности. Моделирование учебной деятельности включает три уровня: концептуальный, технологический и уровень педагогической реализации. Модель, отражающая деятельность в определенной ее декомпозиции, является одновременно средством исследования и результатом проектирования.

Ключевые слова: профессиональная компетентность, творчество, педагогическое моделирование, технологическая система.

The article examines the theoretical and methodological aspects of the training of future teachers of Physics, methodology
and technology of the students’ professional competence in the process of studying special subjects in the higher educational establishments. Modelling of educational- cognitive activity has been shown as one of the basic skills that underlie the creative component of the teacher’s professional competence. Methodological basis of the professional competence’s development has been made of pedagogical modelling and the theory of learning activity. This approach has been based on the educational activity’s representation as a system in its certain decomposition. Thus, pedagogical modelling of the creative cognitive activity includes modelling of the activity’s subject and means of problematic semantic providing, the activity’s procedure, product and external conditions. The educational activity’s modelling includes three levels: conceptual, technological and pedagogical realization’s level. The model reflecting the activity in its certain decomposition is both the means of exploration and the result of planning.

Key words: professional competence, creativity, pedagogical modelling, technological system.

Посилання

Ващенко Г. Загальні методи навчання : підручник для педагогів / Григорій Ващенко. - К. : Українська Видавнича Спілка, 1997. - 441 с.

Галатюк Ю.М. Технологія моделювання творчої навчальної діяльності як засіб фахової підготовки вчителя фізики / Ю.М. Галатюк // Наукові записки. - Серія: Педагогічні науки. - Кіровоград : РВЦ КДПУ ім. Винниченка, 2001. -Вип. 32. - Ч. І. - С. 79-83.

Галатюк М.Ю. Модель навчально-пізнавальної компетентності у контексті вивчення природничих предметів / М.Ю. Галатюк // Наукові записки. - Серія: Педагогічні науки. - Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. -Вип. 98. - С. 21-26.

Іваницький О.І. Сучасні технології навчання фізики в середній школі : монографія / О.І. Іваницький. - Запоріжжя : Прем’єр, 2001. - 266 с.

Колесник А.Г. Природа педагогічної майстерності та умови її становлення / А.Г. Колесник // Проблеми науково-технічної творчості молоді : Наукові записки Ніжинського державного педагогічного інституту. - Ніжин : НДПІ, 1998. -С. 17-20.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15