КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЯК ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИМОГ ДО ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ МОРСЬКОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

  • В. В. Чернявський Херсонська державна морська академія, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.230-232

Анотація

У статті висвітлено окремі вимоги до підготовки фахівців морської галузі, які регламентуються програмами і курсами, затвердженими з урахуванням мінімальних стандартів компетентності міжнародного кодексу з підготовки та дипломування моряків. Обґрунтовано, що залежність від надійності експлуатації морського транспорту від рівня професійної компетентності фахівців морської галузі вимагає подальшого розроблення освітніх стандартів та детальнішого обґрунтування й розмежування компетентностей на різних освітніх рівнях підготовки фахівців. Bідмічено, що кваліфікаційні вимоги повинні бути доповненими характеристиками результатів навчання, сформульованих у термінах компетентностей. Показано, що визначення переліків компетентностей потрібно ретельно розробити для кожного з освітньо-кваліфікаційних рівнів з урахуванням специфіки підготовки фахівців морської галузі.

Ключові слова: морська освітня галузь, фахівці морської галузі, компетентнісний підхід у підготовці фахівців морської галузі, перелік компетентностей.

В статье освещены некоторые требования к подготовке специалистов морской отрасли, которые регламентируются программами и курсами, утвержденными с учётом минимальных стандартов компетентности международного кодекса по подготовке и дипломированию моряков. Обосновано, что зависимость безопасного функционирования морского транспорта от уровня профессиональной компетентности специалистов морской отрасли требует дальнейшей разработки образовательных стандартов и более детального обоснования и размежевания компетентностей на разных уровнях подготовки специалистов.
Отмечено, что квалификационные требования должны быть дополненными характеристиками результатов обучения, сформулированных в терминах компетентностей. Показано, что определение перечня ключевых и специфических компетентностей нужно тщательно разработать для каждого из образовательно-квалификационных уровней с учётом специфики подготовки специалистов морской отрасли. Доказано, что ведущая роль в обеспечении высокого уровня профессиональной компетентности специалистов морской отрасли принадлежит физике, как основе научнотехнического прогресса и развития общества; при этом именно компетентностный подход в подготовке специалистов морской отрасли обеспечит профессиональную направленность преподавания физики.

Ключевые слова: морская образовательная отрасль, специалисты морской отрасли, компетентностный подход в подготовке специалистов морской отрасли, перечень компетентностей.

The article highlights some of the requirements for training specialists maritime industry, which are regulated programs and courses approved subject to the minimum standards of competence of the International Code for the preparation and certification of seafarers. Proved that the dependence of maritime transport on the level of professional competence marine industry professionals requires further development of educational standards and detailed justification and delimitation of competencies at various educational levels of training. It is noted that qualifications should be complemented characteristics of learning outcomes formulated in terms of competences. It is shown that determining the list of key competencies and specific, carefully developed for each of the educational levels of specific training specialists maritime industry.

Key words: maritime education industry, marine industry professionals, competence approach in training maritime industry list of competencies.

Посилання

Про затвердження Морської доктрини України на період до 2035 року. Постанова КМУ від 07.10.2009 р. № 1307 // Офіційний вісник України. - 2009. - № 94.

Основні засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу (документи і матеріали 2003-2004 рр.) / за ред. В.Г. Кременя ; упоряд. Степко М.Ф., Болюбаш Я.Я.,Шинкарук В.Д., Грубінко В.В., Бабин 1.1. - К.-Тернопіль : Вид-во ТДПУ ім. В.Гнатюка, 2004. - 146 с.

Галузевий стандарт вищої освіти України. Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра напряму підготовки 6.070104 «Морський та річковий транспорт», кваліфікації бакалавр судноводіння, бакалавр суднової енергетики, бакалавр суднової електротехніки / Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Україні. - К., 2012.

Галузевий стандарт вищої освіти України. Освітньо-професійна програма підготовки молодшого спеціаліста спеціальностей 5.07010401 «Судноводіння на морських шляхах», 5.07010403 «Експлуатація суднових енергетичних установок», 5.07010407 «Експлуатація електрообладнання та автоматики суден», кваліфікації штурман, механік (судновий), електромеханік (судновий) / Міністерство освіти і науки, молоді та спорту Україні. - К., 2013.

International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers as amended, including the 1995 and 2010 Manila Amendments. STCW Convention and STCW Code. 2011 edition. Language(s): ENG, FRE, SPA, RUS, CHI, ARA (IMO-IC938).

IMO Model Course 7.02 On officer in charge of a navigational watch. Sub-committee on standards of training and watchkeeping. STW 44/WP.6/Add.1 2 May 2013. Original: English.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15