DIDACTIC MEANS OF FORMING STUDENTS-PHYSICISTS' CRITICAL THINKING STYLE IN THE PROCESS OF INDEPENDENT WORK ON FOREIGN LANGUAGE

Автор(и)

  • L. P. Кadchenko Kryvyi Rih Pedagogical Institute SIHE «Kryvyi Rih National University», Ukraine
  • О. А. Кonoval Kryvyi Rih Pedagogical Institute SIHE «Kryvyi Rih National University», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.274-277

Анотація

The article analyzes methodological approaches to the formation of physics students' critical thinking style in learning English. Both the use of traditional didactic means of forming critical thinking style of physics students, and the analysis of the contradictions and inconsistencies in the methods of teaching classical electrodynamics are suggested. In particular it is shown how it is possible by the refutation of these contradictions and inconsistencies to form successfully students-future physicists' independent and critical way of thinking.

Key words: methods of teaching English, independent work of students, didactic means, forming critical thinking style of physics students, the condition of neutrality of the conductor with a constant current, methods of teaching electrodynamics.

У статті аналізуються методичні підходи щодо формування критичного стилю мислення студентів-фізиків при вивченні англійської мови. Запропоновано як використання традиційних дидактичних засобів для формування критичного стилю мислення студентів-фізиків, так і аналіз протиріч та суперечностей у методиці навчання класичної електродинаміки. Зокрема показано, як шляхом спростування цих протиріч та суперечностей можна успішно формувати самостійність і критичний стиль мислення студентів-майбутніх фізиків.

Ключові слова: методика навчання англійської мови, самостійна робота студентів, дидактичні засоби, формування критичного стилю мислення студентів-фізиків, умова нейтральності провідника з постійним струмом, методика навчання електродинаміки.

В статье анализируются методические подходы относительно формирования критического стиля мышления студентов-физиков при изучении английского языка. Предложено как использование традиционных дидактических средств для формирования критического стиля мышления студентов-физиков, так и анализ противоречий и разногласий в методике обучения классической электродинамики. В частности показано, как путем опровержения этих противоречий и разногласий можно успешно формировать самостоятельность и критическое стиль мышления студентов-будущих физиков.

Ключевые слова: методика обучения английскому языку, самостоятельная работа студентов, дидактические средства, формирование критического стиля мышления студентов-физиков, условие нейтральности проводника с постоянным током.

Посилання

Popkov V.A. Didaktika vysshej shkoly: ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ucheb. zavedenij / V.A.Popkov, A.V.Korzhuev; 2-e izd., ispr. i dop. - M. : Izdatelskij tsentr «Akademiya», 2004. - 192 s.

Teoriya i praktyka organizatsii samostijnoi roboty studentiv vyschih navchalnyh zakladiv : monografija. Kol. avtoriv / red. prof. O.A.Konovala. - Kryvyj Rig; Knyzhkove vydavnitstvo Kireevskogo, 2012. - 380 s.

Kadchenko L.P. Development of creative abilities of future physics teachers in the process of independent work on foreign language / L.P. Kadchenko // Research work in the system of training of pedagogical specialists in the natural sciences and technological fields : Materials of IV All-Ukrainian scientific-practical conference. - Berdyansk : BDPU, 2013. - P. 249-251.

English: Teksty. Pidruchnyk. Dlya studentiv gumanitarnyh, pryrodnycho-tehnichnyh i matematichnyh fakultetiv vyschyh navchalnyh zakladiv. / Ukladach E.O Mansi.-K.: Vydavnychyj tsentr «Akademiya», 2004. - 528 s.(Alma-mater)

Konoval O.A. Teoretychni ta metodychni osnovy vyvchennya elektrodynamiky na zasadah teorii vidnosnosti : [monografi-ya] / O.A.Konoval; Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy; Kryvorizky derzhavny pedagogichnij universytet. - Kryvyy Rig : Vydavnychy dim, 2009. - 346 s.

Martinson M.L. O plotnosti zaryada vnutri provodnika s tokom / M.L. M. H. Martinson, A. V. Nedospasov // Uspehi fizicheskih nauk. - 1993. - V. 163. - № 1. - S. 91-92.

Nikolaev G.V. Paradox Fejnmana i assimetriya laboratornoj i dvizhuschejsya sistem otscheta / G.V. Nikolaev. - M., 1975. -20 s. - Statya dep. v VINITI, reg. №1937-75.

Kadchenko L.P. Rol' inozemnoi movy u profesijnij pidgotovtsi majbutnih pedagogiv // Teoretychni pytannya kul'tury, osvity ta vyhovannya: Zb. nauk. prats'/ Za zag. red. akad. APN Ukrainy Yevtuha M.B. / L.P. Kadchenko. -[Vyp.23.] - Kyiv: Vydavnychy tsentr KNLU, NMAU, 2002. - S.11-14.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15