МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИКИ В ХОДІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • О. М. Ніколаєв Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.294-297

Анотація

У статті розглянуто проблему формування предметних компетентностей майбутнього вчителя фізики в ході фахової підготовки. На основі виділеної системи предметних компетентностей проведено аналіз поглядів відомих науковців на її складові. Розглянуто зміст поняття “фахова підготовка”, її складові, завдання та види навчальної діяльності майбутніх фахівців. Наведено зміст поняття “предметна компетентність” як досвід специфічної для певного предмета діяльності, яка пов’язана з набуттям, перетворенням і застосуванням нового знання з фізики. Досліджено трактування методичної компетентності як однієї із складових професійної компетентності. Показано важливість формувати вміння розв’язувати фізичні задачі, що є однією із найважливіших предметних компетентностей майбутнього вчителя фізики. Наведено значення та структуру наукового світогляду студента як систему понять, поглядів, переконань і почуттів, виділено функції, які він виконує.

Ключові слова: фахова підготовка, предметна компетентність, методична компетентність, світогляд, фізична задача, фізика.

В статье рассматривается проблема формирования предметных компетентностей будущего учителя физики в ходе профессиональной подготовки. На основе выде-
ленной системы предметных компетентностей проведен анализ взглядов известных ученых на ее составляющие. Рассмотрены содержание понятия «профессиональная подготовка», ее составляющие, задачи и виды учебной деятельности будущих специалистов. Приведены содержание понятия «предметная компетентность» как опыт специфической для определенного предмета деятельности, связанной с приобретением, преобразованием и применением нового знания по физике. Исследована трактовка методической компетентности как одной из составляющих профессиональной компетентности. Показана важность формировать умение решать физические задачи, является одной из важнейших предметных компетенций будущего учителя физики. Приведены значения и структуре научного мировоззрения студента как систему понятий, взглядов, убеждений и чувств, выделены функции, которые он выполняет.

Ключевые слова: профессиональная подготовка, предметная компетентность, методическая компетентность, мировоззрение, физическая задача, физика.

This paper considers the problem of forming the subject of future physics teacher competencies during training. Based on the selected system subject competencies analysis views known scholars on its components. Considered the meaning of «professional training», its components, tasks and learning activities of future specialists. Shows the meaning of «subject matter competency» as an experience specific to the subject matter of which is related to the acquisition, conversion and application of new knowledge in physics. Investigated treatment methodical competence as one of the components of professional competence. Shown the importance of the ability to form a physical problem to solve, which is one of the most important substantive competence of teachers of physics. Shows the value and structure of the scientific outlook of the student as a system of concepts, attitudes, beliefs and feelings allocated functions that it performs.

Key words: professional training, subject matter expertise, methodological competence, vision, physical problems, and physics.

Посилання

Агеев С.Л. Развитие профессиональной компетентности преподавателя физической культуры в системе повышения квалификации : автореф. дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Агеев Сергей Леонидович. - Челябинск, 2012. - Режим доступа: http://www.dissers.ru/1pedagogika/razvitie-professionalnoy-kompetentnosti-prepodavatelya-flzicheskoy-kulturi-sisteme-povisheniya-kvalifikacii-13-00-08-teoriya-metodika.php

Атаманчук П.С. Компетентнісний підхід у становленні майбутнього вчителя фізики / П. Атаманчук, О. Ніко-лаєв // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. - 2012. - Ч. 4. - С. 9-17.

Григорчук О.М. Використання фізичних задач будівельної тематики в професійній підготовці студентів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації / О.М. Григорчук, В.Д. Сиротюк // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. - 2013. -Вип. 109. - С. 156-159.

Дідович М.М. Комплексне вирішення завдань навчання при розв’язуванні фізичних задач на заключних уроках теми / М.М. Дідович // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. - 2013. -Вип. 109. - С. 45-47.

Засєкін Д.О. Постановка цілей навчання учнів розв’язувати фізичні задачі в профільній школі / Д.О. Засєкін // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. - 2013. - Вип. 109. - С. 52-55.

Іваницький О.І. Моделювання професійної діяльності у фаховій підготовці майбутнього вчителя фізики / О.І. Іваницький // Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер.: Педагогічна. - Кам’янець-Подільський : Кам’янець Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2013. - Вип. 19. - С. 277-280.

Коробова І.В. Компетентність учителя як результат набуття суб’єктного досвіду методичної діяльності / І.В. Коробова // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. - Кам’ янець-Подільський : Кам’ янець Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2011. -Вип. 17: Інноваційні технології управління компетентнісно-світоглядним становленням учителя: фізика, технології, астрономія. - С. 35-37.

Кух А.М. Зміст професійно-методичної компетентності майбутнього вчителя фізики / А.М. Кух, О.М. Кух, Є.М. Дінділевич // Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер. : Педагогічна. - Кам’ янець-Подільський : Кам’ янець Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2013. - Вип. 19. - С. 294-299.

Ляшенко О.І. Розвиток навчально-пізнавальної компетентності учнів основної школи у навчанні фізики / О.І. Ляшенко, І.В. Бургун // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. -2013. - Вип. 109. - С. 68-73.

Махмурян К.С. Теоретико-методические основы ускоренной подготовки учителя иностранного языка в условиях дополнительного профессионального образования : авто-реф. дисс. ... докт. пед. наук : 13.00.02 / Махмурян Каринэ Степановна. - М., 2009. - Режим доступа: http://www.dissers. ru/avtoreferati-dissertatsii-pedagogika/a327.php

Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / З.Н. Курлянд, Р.І. Хмелюк, А.В. Семенова та ін. ; за ред. З.Н. Курлянд. -2-е вид., перероб. і доп. - К. : Знання, 2005. - 399 с.

Садовий М.І. Інформаційна культура як основа формування фахових компетентностей вчителя фізики / М.І. Садовий // Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер. : Педагогічна. - Кам’ янець-Подільський : Кам’ янець Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2013. - Вип. 19. - С. 182-185.

Сиротюк В.Д. Теоретико-методичні засади використання дидактичних засобів у навчанні фізики в школах інтенсивної педагогічної корекції : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.02 / Володимир Дмитрович Сиротюк. - К., 2005. - 420 с.

Сосницька Н.Л. Методичні засади фахової підготовки вчителя фізики на основі інформаційно-прогностичного підходу [Електронний ресурс] / Н.Л. Сосницька // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. - 2010. - Вип. 4. - Режим доступу: http://nbuv.gov. ua/j-pdf/Vnadps_2010_4_17.pdf

Таможняя Е.А. Система методической подготовки учителя географии в педагогическом вузе в условиях модернизации образования : автореф. дисс. ... докт. пед. наук : 13.00.02 / Таможняя Елена Александровна. - М., 2010. - 490 с. -Режим доступа: http://www.dissers.ru/avtoreferati-dissertatsii-pedagogika/a51.php

Фіцула М.М. Педагогіка : навч. посіб. / М.М. Фіцула. - 3-є вид., стер. - К. : Академвидав, 2009. - 560 с.

Яковлева О.М. Формування наукового світогляду учнів професійно-технічного навчального закладу у процесі вивчення простору та часу / О.М. Яковлєва, М.І. Садовий // Збірник наукових праць Кам’ янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. - Кам’янець-Подільський: Кам’янець Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2012. - Вип.

Інновації в навчанні фізики: національний та міжнародний досвід. - С. 49-52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15