РОЗВИТОК ЗМІСТУ НАВЧАННЯ МЕТОДИКИ ФІЗИКИ У ВИЩІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ШКОЛІ УКРАЇНИ НАПРИКІНЦІ XIX - НА ПОЧАТКУ XX-го ст.

Автор(и)

  • М. В. Головко Інститут педагогіки НАПН України, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.21-24

Анотація

У статті досліджуються питання історії методики фізики як навчальної дисципліни наприкінці XIX-го у першій половині XX ст. На основі аналізу широкого кола наукових джерел, архівних документів, опублікованих праць обґрунтовуються передумови становлення методики фізики як базової складової системи методичної підготовки майбутніх учителів. Висвітлено роль вітчизняних методистів-фізиків у формуванні перших навчальних курсів з методики фізики, уведено в науковий оббіг історії вітчизняної дидактики фізики результати їх напрацювань. Показано поступальний розвиток методики фізики від перших курсів підготовки вчителів до педагогічних інститутів. Зроблено висновки щодо особливостей формування та чинників розвитку змісту методики навчання фізики у вищій педагогічній школі України.

Ключові слова: історія вітчизняної дидактика фізики, методика фізики як навчальна дисципліна, методична підготовка майбутнього вчителя фізики.

В статье исследуются вопросы истории методики обучения физики как учебной дисциплины в конце XIX-го - первой половине XX в. На основе анализа широкого круга научных источников, архивных документов, опубликованных трудов обосновываются предпосылки становления методики физики как базовой составляющей системы методической подготовки будущих учителей. Освещена роль отечественных методистов-физиков в формировании первых учебных курсов по методике физики, введены в научный оборот истории отечественной дидактики физики результаты их наработок. Показано поступательное развитие методики физики от первых курсов подготовки учителей до педагогических ин-статутов. Сделаны выводы об особенностях формирования и факторах развития содержания методики обучения физике в высшей педагогической школе Украины.

Ключевые слова: история отечественной дидактика физики, методика физики как учебная дисциплина, методическая подготовка будущего учителя физики.

In the article, the issues of the history of the methodology of Physics as an academic discipline in the end of the XIX -the first half of the XX century are covered. On the basis of the analysis conducted on a range of scholarly sources, archive documents, published lay-outs, the prerequisites for the development of the Physics methodology as a basic component of the system of the future teachers’ methodological education are specified. The role of the homeland methodologists - Physics teachers in the formation of the first courses for the Physics methodology was studied; the results of their lay-outs were introduced in the science of the history of the homeland Physics didactics. The gradual development of the Physics methodology 

was represented from the first courses for the teachers’ education to the educational establishments. The conclusions about the features of formation and factors of content teaching methods teaching physics in high school Ukraine.
Key words: history of the homeland Physics didactics, Physics methodology as an academic discipline, future teacher’s methodological education.

Посилання

Архів Інституту педагогіки НАПН України. - Т. 17: Особова справа О.М. Астряба.

Вступительная лекция Э.К. Шпачинского на «Физико-математических педагогических курсах» в г. Одессе // Вестник опытной физики и элементарной математики. - 1893. -С. 107-112.

Головко М.В. Еволюція вітчизняної методичної думки: розвиток загальних питань дидактики фізики в працях Г.Г. Де-Метца / М.В. Головко // Фізика та астрономія в школі. -2008. - № 2. - С. 47-50.

Головко М.В. Невідомі імена в історії вітчизняної дидактики фізики: професор Ростислав Пономарьов - фундатор першої в Україні кафедри методики фізики / М.В. Головко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи : збірник наукових праць / за ред. В.Д. Сиротюка. - К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2013. - Вип. 40. - С. 39-45.

Де-Метц Г.Г. Загальна методика викладання фізики. Теорія та практика викладання / Г.Г. Де-Метц. - К. : ДВУ 1929. -299 с. - С. 233-235.

Каникулярные курсы при университете святого Владимира для преподавателей физики Киевского учебного округа. -К., 1908. - 85 с.

Програми інститутів народної освіти. (Фак. соц. виховання) / Нарком. освіти УСРР, Держ. наук.-метод. комітет. - Х. : Всеукр. заоч. ін-т нар. освіти, 1929. - 328 с.

Розенберг М.Й. Розвиток методики навчання фізики в УРСР / М.Й. Розенберг // Методика викладання фізики : республіканський науково-методичний збірник. - К. : Рад. школа, 1967. - Вип. 3. - С. 3-24.

Соколов И.И. История постановки методики физики в советских пединститутах / И.И. Соколов. - М. : МГПИ, 1958. - 198 с.

ЦДАВО України, ф. 166, оп. 1, спр. 278: Матеріали про реорганізацію Миколаївського учительського інституту у вищий педагогічний інститут, арк. 1-4.

ЦДАВО України, ф. 166, оп. 2, спр. 286: Матеріали про роботу Вищого інституту народної освіти імені М. Драгоманова, медшкіл та педкурсів Київської губернії, арк. 4-9.

ЦДАВО України, ф. 166, оп. 1, спр. 1099: Матеріали про роботу Харківської академії теоретичних знань та інституту народної освіти, арк. 217-218.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24