ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СИСТЕМНЕ ПОНЯТТЯ

Автор(и)

  • В. Ф. Заболотний Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Ukraine
  • В. О. Демкова Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.32-35

Анотація

У статті на підставі вивчення психолого-педагогічних джерел встановлено і здійснено аналіз основних структурних компонентів експериментальної компетентності майбутнього вчителя фізики, до яких відносять експериментальні знання, уміння і навички, а також професійну позицію, індивідуально-психологічні особливості людини та акмеологічні інваріанти; описано функції, системою яких визначається структура експериментальної компетентності (мотиваційно-спонукальна, гностична, діяльнісна, емоційно-вольова, ціннісно-рефлексивна, комунікативна). В роботі встановлено, що незалежно від того, якими шляхами та способами здійснюється процес розвитку експериментальної компетентності, він повинен пройти певні етапи розвитку; також з’ясовано, що формування експериментальної компетентності майбутнього вчителя фізики має проводитися на основі визначених принципів. Авторами зроблено висновок, що експериментальна компетентність є системним поняттям, яке має свою структуру, компоненти, функції, рівні.

Ключові слова: професійна компетентність, експериментальна компетентність, компоненти експериментальної компетентності, функції експериментальної компетентності, експериментальні знання, експериментальні вміння, експериментальні навички, професійні якості.

В данной статье на основании изучения психологопедагогических источников установлен и осуществлен анализ основных структурных компонентов экспериментальной компетентности будущего учителя физики, к которым относят экспериментальные знания, умения и навыки, а также профессиональную позицию, индивидуально-психологические особенности человека и акмеологические инварианты; описаны функции, системой которых определяется структура экспериментальной компетентности (мотивационно-побудительная, гностическая, деятельностная, эмоционально-волевая, ценностно-рефлексивная, коммуникативная). В работе установлено, что независимо от того, какими путями и способами осуществляется процесс развития экспериментальной компетентности, он должен пройти определенные этапы развития; также выяснено, что формирование экспериментальной компетентности будущего учителя физики должно проводиться на основе определенных принципов. Автором сделан вывод, что экспериментальная компетентность является системным понятием, которое имеет свою структуру, компоненты, функции, уровни.

Ключевые слова: профессиональная компетентность, экспериментальная компетентность, компоненты экспериментальной компетентности, функции экспериментальной компетентности, экспериментальные знания, экспериментальные умения, экспериментальные навыки, профессиональные качества.

In this article, based on the study of psychological and pedagogical resources is established and completed analysis of key structural components of experimental competence of fu

ture physics teacher, which are skills, experimental knowledge, professional attitude, individual psychological characteristics of a person and acmeological invariants; functions are described, the system of which determines the structure of experimental competence (motivational, gnostic activity, emotional and volitional, value-reflective, communicative); the article reveals that regardless of the ways and methods of process of experimental competence, it must go through certain stages of development; it is also found that the formation of experimental competence
of future physics teacher should be based on defined principles. Based on the foregoing, we can conclude that the experimental competence is a system concept, which has its own structure, components, functions, levels.

Key words: professional competence, experimental competence, components of experimental competence, functions of experimental competence, experimental knowledge, experimental skills, experimental skills, professional quality.

Посилання

Агибова И.М. Формирование экспериментальных компетентностей в системе методической подготовки будущего преподавателя физики в условиях классического университета / И.М. Агибова // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. - 2010. - № 3 (Т. 12). - С. 550-554.

Атаманчук П.С. Дидактика физики (основные аспекты) : [монография] / П.С. Атаманчук, П.И. Самойленко. - М. : Московский государственный университет технологий и управления, РИО, 2006. - 245 с.

Вербицький В.В.Формування ключових компетентностей учнів - основне завдання навчального закладу [ Електронний ресурс] / В. В. Вербицький. - Режим доступу: http://lib.iitta. gov.ua/2372/1/Verbytsky.pdf

Галатюк М.Ю. Формування експериментальної компоненти у контексті розвитку навчально-пізнавальної компетентності старшокласників робіт / М.Ю. Галатюк // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. - Кам’янець-По-дільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2010. - Вип. 16: Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізико-технологічного профілю в умовах євроінтеграції. - С. 143-145.

Головань М.С. Компетенція і компетентність: досвід теорії,

теорія досвіду [Електронний ресурс] / М.С. Головань. -Режим доступу: http://www.uabs.edu.ua/images/stories/ docs/K_VM/Holovan_03.pdf

Гура О.І. Сутність професійної компетентності викладача ВНЗ [Електронній ресурс] / О.І. Гура. - Режим доступу: http://studentam.net.ua/content/view/7702/97/

Кузьменко О.С. Формування професійної компетентності студентів вищих навчальних закладів з позиції акмеоло-гічного підходу / О.С. Кузьменко // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. - Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2013. - Вип. 19: Інноваційні технології управління якістю підготовки майбутніх учителів фізико-технологічного профілю. - С. 93-95.

Мендерецький В.В. Психолого-педагогічні основи формування експериментальної компетентності школярів /

В.В. Мендерецький, С.І. Дмитрук // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2011. - Вип. 17. - С. 96-99.

Павлова М.С. Экспериментальная компетентность будущего учителя физики / М.С. Павлова // Вестник Томского гос. пед. ун-та, 2010. - № 1 (91). - С. 40-44.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24