НАСТУПНІСТЬ У ФОРМУВАННІ КОМПОНЕНТІВ ЗМІСТУ ШКІЛЬНОГО КУРСУ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • М. В. Каленик Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.67-71

Анотація

У статті обґрунтовуються способи здійснення наступності в процесі формування фізичних понять між початковою і основною ступенями освіти з урахуванням сенситивних особливостей учнів та з метою підвищення якості навчальних досягнень учнів. Пропонується методика формування компонентів змісту шкільного курсу фізики в учнів основної та старшої школи з урахуванням наступності між пропедевтичним та основним змістом курсу фізики. У статті обґрунтовуються поняття та стан проблеми наступності у фізичній освіті, виділяються основні види порушень наступності у формуванні предметної компетентності та вказуються основні шляхи їх подолання, на прикладах формування понять про фізичну величину та раціональні способи навчальної діяльності пропонується методика формування компонентів змісту шкільного курсу фізики в учнів основної та старшої школи.

Ключові слова: наступність, формування, компонент змісту, сенситивні особливості, предметна компетентність, фізична величина, цикл навчального процесу, раціональні способи діяльності, структурування навчального змісту.

В статье обосновываются способы осуществления преемственности в процессе формирования физических 

понятий между начальной и основной ступенями образования с учетом сенситивных особенностей учащихся и с целью повышения качества знаний учащихся. Предлагается методика формирования компонентов содержания школьного курса физики у учащихся основной и старшей школы с учетом преемственности между пропедевтическим и основным содержанием курса физики. В статье обосновываются понятия и состояние проблемы преемственности в физическом образовании, выделяются основные виды нарушений преемственности в формировании предметной компетентности и указываются основные пути их преодоления, на примерах формирования понятий о физической величине и рациональных способов учебной деятельности. Предлагается методика формирования компонентов содержания школьного курса физики у учащихся основной и старшей школы.

Ключевые слова: преемственность, формирование, компонент содержания, сенситивные особенности, предметная компетентность, физическая величина, цикл учебного процесса, рациональные способы деятельности, структурирование учебного содержания.

In the article substantiates the ways of the continuity in the process of formation of physical concepts between the initial i primary levels of education, taking into account the sensitive characteristics of students and to improve the quality of students’ knowledge. The technique of formation of components of the content of school physics course students primary and high school in view of the continuity between propaedeutic and main content of the course of physics. The article substantiates the concept and status of the problem of succession in the physical education, highlighted the main types of violations of continuity in the formation of the subject competence and identifies the main ways to overcome them, the examples of the formation of concepts about the physical size and rational ways of learning activities proposed method of forming components of the content of school physics course students primary and high school.

Key words: the continuity of the formation, content component, particularly sensitive, subject competence, physical size, the cycle of the educational process, rational ways of working and structuring learning contents.

Посилання

Бузько В.Л. Реалізація наступності у формуванні пізнавального інтересу до фізики учнів початкової та основної школи : [метод. рек. для вчителів] / В.Л. Бузько. - Кіровоград : ПП «Ексклюзив-Систем», 2014.

Гуз К.Ж. Теоретичні та методичні основи формування в учнів цілісності знань про природу / К.Ж. Гуз. - Полтава : Довкілля ; К., 2004. - 472 с.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] / Офіційний сайт Кабінету Міністрів України. - Режим доступу: http://zakon4.rada.gov. ua/laws/show/1392-2011-п

Каленик В.І. Питання загальної методики навчання фізики : пробний навчальний посібник /В.І. Каленик, М.В. Кале-ник. - Суми : Редакційно-видавничий відділ СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2000. - 125 с.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів для 1-4 класів. Природознавство [Електронний ресурс] / Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. - Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/images/files/navchalni_progra-mu/2012/ukr/06_prurodoznavstvo.pdf

Програма для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Прирoдoзнавствo [Електронний ресурс] / Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. - Режим доступу: http://mon.gov.ua/content/Освіта/pr.pdf

Програма з фізики 7-9 клас [Електронний ресурс] / Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. - Режим доступу: http://mon.gov.ua/content/Освіта/fizyka.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24