ЕЛЕМЕНТИ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ У ВУЗІ ПРИ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ ЕНЕРГЕТИКИ

Автор(и)

  • Д. М. Степанчиков Херсонський національний технічний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.92-94

Анотація

У статті проаналізовано основні проблеми дидактики вищої школи. Модернізація змісту вищої освіти потребує підсилення зв’язку освіти з існуючою реальністю. Формування компетентності спеціаліста є новою філософією вищої школи. Показано, що реалізація компетентнісного підходу передбачає активізацію пізнавальної діяльності студентів. Розв’язок нестандартних прикладних задач сприяє цьому. Такий підхід стає головним інструментом формування компетенцій. Учбова задача, сформована на підставі типової реальної ситуації дозволяє студенту оволодіти системним баченням своєї майбутньої професії, формує у нього вміння прогнозувати розвиток конкретної ситуації. У статті розглянута задача з прийняття рішення в умовах невизначеності при виборі стратегії енергозберігаючих заходів. При цьому використовуються математичні методи нечіткої логіки. Показана інноваційність та перспективність такого підходу. Проведено загальний теоретичний аналіз матричних методів теорії ігор. Виведено деякі практично важливі співвідношення. Підкреслено, що володіння такими методами підвищує «фахову цінність» майбутнього випускника вузу.

Ключові слова: компетентнісний підхід у вищій освіті; енергетика; нечітка логіка; енергозбереження; матричні ігри.

В статье проведен анализ основных проблем дидактики высшей школы. Модернизация содержания высшего образования требует усиления связи образования с существующей реальностью. Формирование компетентности специалиста -новая философия высшей школы. Показано, что реализация компетентностного подхода предусматривает активизацию познавательной деятельности студентов. Этому способствует решение нестандартных прикладных задач. Такой подход является главным инструментом формирования компетентностей. Учебная задача, сформулированная на основе реальной ситуации, позволяет студенту овладеть системным видением своей будущей профессии, формирует умение прогнозировать развитие конкретной ситуации. Рассмотрена задача принятия решения в условиях неопределенности при выборе стратегии энергосберегающих мероприятий. При этом используются математические методы нечеткой логики. Показана инновационность и перспективность такого подхода. Проведен общий теоретический анализ матричных методов теории игр. Выведены некоторые практически важные соотношения. Овладение такими методами повышает профессиональную ценность будущего выпускника вуза.

Ключевые слова: компетентностный подход; энергетика; нечеткая логика; энергосбережение; матричные методы теории игр.

In paper the basic problems of didactics of the higher school are analyzed. Upgrade of the contents of higher education guesses amplification of connection with the reality. Forming of competence of the specialist is the new philosophy of the higher school.

It is shown that the competence-based approach is embodying guesses stimulation of informative activity of students. The decision of non-standard applied problems is promotes it on this way. It becomes the main tool of shaping competencies. The learning task based of a real situation allows to receive the global concept of the future avocation. It shapes ability to predict situation development.

The problem of decision making under uncertainty at the choice of energy-saving strategy is considered. The mathematical methods of fuzzy logic are used. Innovation and perspective of such approach are shown. A general theoretical analysis of the matrix methods of game theory is given. Some practically important relations are deduced. It is noted that such methods increase professional value of the future specialist.

Key words: competence-based approach; power engineering; fuzzy logic; energy-saving; matrix methods of game theory.

Посилання

Бех І.Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія. -2010. - № 2. - С. 26-31.

Зимняя И.А. Компетентностью подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? / И.А. Зимняя // Высшее образование сегодня. 2006. - № 8. -С. 20-26.

Логвінова Я. Обґрунтування сутності компетентнісного підходу в освіті у працях українських і зарубіжних учених / Я. Логвінова // Порівняльні педагогічні студії. - 2011. - № 3-4.

Руденко Ю.С. О проблемах реализации компетентносного подхода в высшей школе / Ю.С. Руденко // Вестник Московского университета им. Витте. Серия 3. Педагогика. Психология. Образовательные ресурсы и технологии. - 2012. - № 1. - С. 4-8.

Савицкая Л .А. Реализация компетентностного подхода в высшей школе: дефициты методической готовности преподавателей / Л. А. Савицкая, Л.Г. Смышляева, А.В. Смышляев // Вестник ТГПУ - 2010. - Вып. 12 (102). - С. 52-55.

Дубров А.М. Моделирование рисковых ситуаций в экономике и бизнесе / А.М. Дубров, Б.А. Лагоша, Е.Ю. Хрусталев. -М. : Финансы и статистика, 2000. - 176 с.

Ковалев И.Н. Рациональные решения при экономическом обосновании теплозащиты зданий / И.Н. Ковалев // Энергосбережение. - 2014. - № 8. - С. 14-19.

Ковалев И.Н. Инвестиционная оптимизация технических систем с непрерывно изменяемыми параметрами при проектировании / И.Н. Ковалев // Энергосбережение. - 2013. - № 6. - С. 61-67.

Горшков А.С. Об окупаемости инвестиций на утепление фасадов существующих зданий / А.С. Горшков // Энергосбережение. - 2014. - № 4. - С. 12-19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24