ВИКОРИСТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ТА НАУКОВО-ПОПУЛЯРНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ З ФІЗИКИ В КЛАСАХ ГУМАНІТАРНОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

  • Т. Г. Чижська Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.95-97

Анотація

Актуальність застосування в класах гуманітарного профілю таких психолого-педагогічних прийомів як використання художньої та науково-популярної літератури робить навчання учнів більш ефективними, дає їм змогу психологічно бути ближчими до знайомого їм типу інформації, знімає бар’єри сприйняття технічної інформації. На відміну від учнів, що навчаються в класах фізико-математичного спрямування, учні гуманітарних класів не аналізують природні явища, що відбуваються навколо них. Викладання фізики без виконання лабораторних робіт є неповним і не може повноцінно формувати фізичну картину світу. Виконуючи лабораторні роботи, учні гуманітарних класів не вміють аналізувати отримані результати та співставляти їх з реальними. Саме використання художньої наочності дає учням поштовх до аналізу фізичних явищ на можливому для них рівні, що дає змогу вчителю формувати в них цілісну картину світу.

Ключові слова: гуманітарні класи, лабораторна робота, художня наочність, навчальний експеримент, фізична картина світу.

Актуальность применения в классах гуманитарного профиля таких психолого-педагогических приемов как
использования художественной и научно-популярной литературы делает учебу учеников эффективнее, дает им возможность психологически быть ближе к знакомому им типу информации, снимает барьеры восприятия технической информации. В отличие от учеников, которые учатся в классах физико-математического направления, ученики гуманитарных классов не анализируют природные явления, которые происходят вокруг них. Преподавание физики без выполнения лабораторных работ является неполным и не может полноценно формировать физическую картину мира. Выполняя лабораторные роботы, ученики гуманитарных классов, не умеют анализировать полученные результаты и сопоставлять их с реальными. В этом случае, использование художественной наглядности дает ученикам толчок к анализу физических явлений на понятном для них уровне, который дает возможность учителю формировать у них целостную картину мира.

Ключевые слова: гуманитарные классы, лабораторная работа, художественная наглядность, учебный эксперимент, физическая картина мира.

Actuality of application in the classes of humanitarian type of such - psychological and pedagogical receptions as the uses of artistic and popular scientific literature are done by the studies of students more effective, enables them psychologically to be nearer to the acquaintance to them as information, takes off the barriers of perception of technical information. Unlike students which study in the classes of physics and mathematics direction, the students of humanitarian classes do not analyse the natural phenomena which take place round them. Teaching of physics without implementation of laboratory works is incomplete and can not valuably form the physical picture of the world. Executing laboratory robots, students of humanitarian classes, are not able to analyse the got results and compare them with the real. The use of artistic visualization gives students a shove to the analysis of the physical phenomena on possible for them level which enables a teacher to form the integral picture of the world in them.

Key words: humanitarian classes, laboratory work, artistic visualization, educational experiment, physical picture of the world.

Посилання

Коршак Є.В. Фізика, 9 кл. : підруч. для загальноосвіт. навч. закл./ Є.В. Коршак, О.І. Ляшенко, В.Ф. Савченко. - К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2003. - 232 с. : іл.

Методика навчання фізики у старшій школі : навч. по-сіб. / [В.Ф. Савченко та ін.] ; за ред. В.Ф. Савченка. - К. : Академія, 2011. - 294 с. : табл., ілюстр. - (Альма-матер: сер. засновано в 1999 році). - Бібліогр.: с. 292-294.

Перельман Я.И. Занимательная физика : в 2-х кн. / под ред. А.В. Митрофанова. - 22-е изд., стер. - М. : Наука. Гл. ред. физ.-мат. лит., 1986. - Кн.1. - 272 с., ил.

Чижська Т.Г. Дослідження тенденцій навчання фізики в гуманітарних класах загальноосвітніх навчальних закладів / Т.Г. Чижська // Збірник наукових праць Кам’янець-По-дільського університет імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. -Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський університет імені Івана Огієнка, 2010. - Вип. 16: Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізико-технологічного профілю в умовах євроінтеграції. - С. 314-316

Штофель О. Використання історичних фактів на уроках фізики для підвищення активності учнів гуманітарних класів / О. Штофель, Т. Чижська // Пошук молодих : збірник матеріалів Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції «Актуальні питання методики навчання природничо-математичних дисциплін», м. Херсон. - Херсон : ПП Вишемирський В.С., 2011. - Вип. 8. - С. 124-127.

Роджерс Э. Физика для любознательных / Э. Роджерс. - М. : Мир, 1969. - Т. 1: Материя, движение, сила. - 479 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24