ФІЗИЧНІ ЗАДАЧІ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ СТИМУЛЮВАННЯ АКТИВНОСТІ ТА САМОСТІЙНОСТІ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПОНЯТТЯ СИМЕТРІЇ

Автор(и)

  • О. С. Кузьменко Кіровоградська льотна академія Національного авіаційного університету, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.110-113

Анотація

У статті аналізується поняття симетрії, яке покладено в основу сучасних фізичних теорій. Поняття симетрії - одне з найфундаментальніших понять науки та практики. Симетрія пов’язана з правильністю форми, пропорційністю, періодичністю, упорядкованістю та інваріантністю властивостей об’єктів і явищ відносно деяких перетворень. Принципи симетрії використовуються в об’єднуючих фізичних теоріях. Проте слід відзначити, що теорія великого об’єднання, заснована на принципах симетрії, знаходиться у стадії розробки. Симетрія виявляє взаємозв’язок фізичних законів, спрощує розуміння складних процесів, що розглядаються внаслідок вивчення студентами загального курсу фізики у вищих навчальних закладах. В статті простежено вплив принципу симетрії на розвиток вмінь та навичок студентів при розв’язуванні задач у процесі навчання фізики, а також на їхню самостійну пізнавально-пошукову діяльність у вищих навчальних закладах. Розглянуто приклади розв’язування фізичних задач з електродинаміки.

Ключові слова: симетрія, навчальний процес, фізика, фізична освіта, принципи симетрії, розв’язування задач, елементи симетрії, методичні вимоги.

В статье анализируется понятие симметрии, которое положено в основу современных физических теорий. Понятие симметрии - одно из самых фундаментальных понятий науки и практики. Симметрия связана с правильностью формы, пропорциональностью, периодичностью, упорядоченностью и инвариантностью свойств объектов и явлений относительно некоторых превращений. Принципы симметрии используются в объединительных физических теориях. Однако следует отметить, что теория большого объединения, основанная на принципах симметрии, находится в стадии разработки. Симметрия обнаруживает взаимосвязь физических законов, упрощает понимание сложных процессов, которые рассматриваются в результате изучения студентами общего курса физики в высших учебных заведениях. В статье прослежено влияние принципа симметрии на развитие умений и навыков студентов при
решении задач в процессе обучения физики, а также на их самостоятельную познавательно-поисковую деятельность в высших учебных заведениях. Рассмотрены примеры решения физических задач по электродинамике.

Ключевые слова: симметрия, учебный процесс, физика, физическое образование, принципы симметрии, решение задач, элементы симметрии, методические требования.

The concept of symmetry that is fixed in basis of modern physical theories is analysed in the article. Concept of symmetry - one of the most fundamental concepts of science and practice. Symmetry is related to the rightness of form, proportion, periodicity, efficiency and invariance of properties of objects and phenomena in relation to some transformations. Principles of symmetry are used in unifying physical theories. However it should be noted that the theory of large association, based on principles of symmetry, is in the stage of development. Symmetry finds out intercommunication of physical laws, simplifies understanding of difficult processes that is examined as a result of study of flat rate of physics students in higher educational establishments. In the article influence of principle symmetry is traced on development of abilities and skills of students at uniting of tasks in the process of studies of physics, and also on their independent cognitive-searching activity in higher educational establishments. The examples of uniting of physical tasks are considered from an electrodynamics.

Key words: symmetry, educational process, physics, physical education, principles of symmetry, uniting of tasks, elements of symmetry, methodical requirements.

Посилання

Бугаев А.И. Методика преподавания физики. Теоретические основы / А.И. Бугаев. - М. : Просвещение, 1981. - 288 с.

Вигнер Е. Этюды о симметрии / Е. Вигнер. - М. : Мир, 1971. - 318 с.

Дмитриев И.С. Симметрия в мире молекул / И.С. Дмитриев. -Л. : Химия, 1976. - 128 с.

Элиот Дж. Симметрия в физике / Дж. Элиот, П. Добер. Соч. : в 2-х т. - М. : Мир, 1983. - Т. 1. - 364 с.

Іваненко О.Ф. Експериментальні та якісні задачі з фізики : [посібник для вчителів] / О.Ф. Іваненко, В.П. Махнай, О.І. Богатирьов. - К. : Рад. шк., 1987. - 144 с.

Ковалев И.З. Учение о симметрии в курсе физики средней школы : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения (физика)» / И.З. Ковалев. - К., 1976. - 24 с.

Мултановский В.В. Курс теоретической физики / В.В. Мул-тановский. - М. : Просвещение, 1988. - 304 с.

Мурач М.М. Геометричні перетворення і симетрія / М.М. Мурач. - К. : Радянська школа, 1987. - 178 с.

Осадчук Л.А. Методика преподавания физики / Л.А. Осад-чук. - К. : Вища школа, 1984. - 352 с.

Основы методики преподавания физики / под ред А.В. Пе-рышкина, В.Г. Разумовского и В.А. Фабриканта. - М. : Просвещение, 1983. - 398 с.

Розв’язування задач з фізики : практикум / за заг. ред. Є.В. Коршака. - К. : Вища школа, 1986. - 132 с.

Садовий М.І. Окремі питання сучасної та традиційної фізики : навчальний посібник для студентів педагогічних навчальних закладів освіти / М.І. Садовий. - Кіровоград : Видавництво ПП «Каліч О.Г.», 2007. - 138 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24