ТВОРЧІ ЗАДАЧІ З ФІЗИКИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

  • М. І. Садовий Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.135-138

Анотація

У даній статті пропонується один із варіантів розв’язання поставлених перед системою підготовки майбутніх вчителів фізики завдань: використання у навчальному процесі вищих педагогічних навчальних закладів творчих задач, зміст яких пов’язаний з проблемними (суперечливими) питаннями фізики. У статті запропонована методика використання творчих задач при вивченні принципу еквівалентності інертної та гравітаційної маси у явищах молекулярної, електромагнітної, атомної фізики та у фундаментальних взаємодіях у вищих педагогічних навчальних закладах. У статті наведені приклади творчих задач, які розкривають суть окресленої проблеми. Запропоновані творчі задачі дозволяють формувати у майбутніх фахівців не просту суму знань, умінь та навичок, а й оцінити їх цінність, важливість наукових методів, можливості реалізації здобутків у практичній діяльності, що відповідає вимогам до підготовки компетентного вчителя фізики.

Ключові слова: методика навчання фізики, творчі задачі, фізичні суперечності, компетентності.

В данной статье предлагается один из вариантов решения поставленных перед системой подготовки будущих учителей физики задач: использование в учебном процессе 

высших педагогических учебных заведений творческих задач, содержание которых связано с проблемными (противоречивыми) вопросами физики. В статье предложена методика использования творческих задач при изучении принципа эквивалентности инертной и гравитационной массы в явлениях молекулярной, электромагнитной, атомной физики и в фундаментальных взаимодействиях в высших педагогических учебных заведениях. Так в статье приведены примеры творческих задач, которые раскрывают суть обозначенной проблемы. Предложенные творческие задачи позволяют формировать у будущих специалистов не только простую сумму знаний, умений и навыков, но и оценить их ценность, важность научных методов, возможности реализации достижений в практической деятельности, соответствующей требованиям к подготовке компетентного учителя физики.

Ключевые слова: методика обучения физике, творческие задачи, физические противоречия, компетентности.

In this article the solution of one of the options given to the system of future teachers of physics problems: the use in the educational process of higher educational establishments creative tasks, the content of which is associated with problem (controversial) issues of physics. In the article the technique of using creative tasks in the study of the principle of equivalence of inertial and gravitational mass of molecular phenomena, electromagnetic, nuclear physics and fundamental interactions in teaching in higher education. So in the article are examples of creative tasks that reveal the essence of the problems outlined. The proposed creative tasks allowing to form future professionals are not simple sum of knowledge and skills, but also to assess their value and importance of scientific methods, feasibility achievements in practice that conforms to prepare competent teacher of physics.

Key words: Physics teaching methods, creative tasks, physical contradictions competence.

Посилання

Бугайов О.І. Вивчення тем «Поле тяжіння», «Енергія тяжіння» на факультативних заняттях / О.І. Бугайов. // Викладання фізики в школі : зб. ст. для факульт. занять з фізики. - К., 1970. - Вип. VII. - С. 25-50.

Вейнберг С. Гравитация и космология / Вейнберг С. - М. : Мир, 1975. - 696 с.

Ганкин В.Ю. Принцип эквивалентности масс [Електронний ресурс] / В.Ю. Ганкин, Ю.В. Ганкин. - Режим доступа: http://fphysics.com/princip_ekvivelentnosty

Давиденко А.А. Творчі задачі з фізики / А.А. Давиденко // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. - 2004. - № 14. - С. 101-104.

Демина В.Г. Судьба солнечной системы. Популярные очерки по небесной механике / В.Г. Демина. - М. : Наука, 1969. -256 с.

Джемер М. Понятие массы в классической и современной физике / М. Джемер ; перевод и ком. докт. философ. н. Н.Ф. Овчинникова. - М. : Прогресс, 1967. - 256 с.

Дущенко В.П. Загальна фізика. Фізичні основи механіки. Молекулярна фізика і термодинаміка : [навч. посібн.] / В.П. Дущенко, І.М. Кучерук. - [2-е вид., перероб. і допов.]. -К. : Вища школа, 1993. - 431 с.

Елисеев В .И. Введение в методы теории функций пространственного комплексного переменного / В.И. Елисеев. - М. : НИАТ, 1990. - 541 с.

Зельдович Я.Б. Строение и эволюция Вселенной / Я.Б. Зельдович, И.Д. Новиков. - М. : Наука, 1975. - 736 с.

Зисман Г.А. Курс общей физики / Г.А. Зисман, О.М. Тодес. -М. : Наука, 1974. - Т. 1: Механика, молекулярная физика, колебания и волны. - 336 с.

История математики с древнейших времен до начала XIX столетия : в 3-х томах / под ред. А.П. Юшкевича. - М. : Наука, 1970. - Т. 1: С древнейших времен до начала Нового времени. - 352 с.

Курс физики / Б.М. Яворский, А.А. Детлаф, Л.Б. Милковс-кая, Г.П. Сергеев. - [2-е изд. перераб. и доп.]. - М. : Высшая школа, 1963. - Т. 1. - 403 с.

Мануйлов А.В. Химия, 8 и 11 классы. Три уровня обучения / А.В. Мануйлов, В.И. Родионов. - Новосибирск : НГУ 1998. - 350 с.

Механика : [пос. для учащ. физ.-мат. школ / Коренев Г.В. и др.; под ред. проф. Г.В. Коренева]. - М. : Просвещение, 1972. - 224 с.

Разумовский В.Г. Творческие задачи по физике в средней школе / В.Г Разумовский. - М. : Просвещение, 1966. - 154 с.

Трифонова О.М. Про науково-педагогічні підходи у дослідженнях / О.М. Трифонова // Наукові записки. - Кіровоград, 2015. - Вип. 135. - С. 206-211. - (Серія: Педагогічні науки).

Фейнман Р. Фейнмановские лекции / Фейнман Р., Лейтон Р., Сэндс М. - М. : Мир, 1965. - Т. 1: Современная наука о природе. Законы механики. - С. 132.

Физический энциклопедический словарь / гл. ред. А.М. Прохоров. - М.: Советская энциклопедия, 1983. - 928 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24