DOI: https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.151-154

ЕЛЕМЕНТИ МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ ФІЗИКИ

О. М. Трифонова

Анотація


У даній статті запропоновані елементи методики формування екологічної компетентності на уроках фізики зважаючи на визначальну світоглядну роль цієї навчального дисципліни. В сучасних умовах розвитку суспільства шкільним предметом, що найбільшою мірою відображає суть науково-технічного прогресу, є фізика. Багатогранність та багатоаспектність екологічного навчання та виховання потребують постійного удосконалення методики формування екологічної компетентності на уроках фізики в умовах стрімкого розвитку науково-технічного прогресу. Тому у статті акцентована увага на тому, що процес формування екологічної компетентності учнів має бути нерозривно пов’язаним з вивченням фізики в загальноосвітніх навчальних закладах. Адже, екологізація, є складовою частиною оновлення світогляду суспільства, відображає і формує його свідомість, нове мислення та ставлення до науково-технічного прогресу, Всесвіту та людини в ньому.

Ключові слова: методика навчання фізики, формування екологічної компетентності, науково-технічний прогрес, навчально-виховний процес у загальноосвітніх навчальних закладах.

В данной статье предложены элементы методики формирования экологической компетентности на уроках физики учитывая определяющую мировоззренческую роль этой учебной дисциплины. В современных условиях развития общества школьным предметом, который в наибольшей степени отражает суть научно-технического прогресса, является физика. Многогранность и многоаспектность экологического обучения и воспитания требуют постоянного совершенствования методики формирования экологической компетентности на уроках физики в условиях стремительного развития научнотехнического прогресса. Поэтому в статье акцентировано внимание на том, что процесс формирования экологической компетентности учащихся должен быть неразрывно связан с изучением физики в общеобразовательных учебных заведениях. Ведь, экологизация, является составной частью обновления мировоззрения общества, отражает и формирует его сознание, новое мышление и отношение к научно-технического прогресса, Вселенной и человека в ней.

Ключевые слова: методика обучения физике, формирование экологической компетентности, научно-технический прогресс, учебно-воспитательный процесс в общеобразовательных учебных заведениях.

This paper proposes the technique for the formation of ecological competence at physics lessons given the decisive role of ideological discipline. In modern conditions of social development school subject that most captures the essence of scientific progress is physics. Multifaceted and multidimensional environmental education and training need constant improvement of methods of formation of ecological competence at physics lessons in the rapid development of scientific and technological progress. Therefore, the article also focused on the fact that the process of formation of ecological competence of students must be closely related to the study of physics in secondary schools. Indeed, the greening is part of world renewal of society, reflects and shapes his consciousness, new thinking and attitude to scientific and technical progress, man and the universe in it.

Key words: methodology of teaching physics, formation of ecological expertise, scientific and technological progress, the educational process in secondary schools.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України № 1392 від 23 листопада 2011 року). - Режим доступу: ЬИр:/Аакоп4. rada.gov. ua/laws/show/1392-2011-п

Екологія. Охорона природи : [словник-довідник] / М.М. Му-сієнко, В.В. Серебряков, О.В. Брайон. - К. : Знання, 2002. -505 с.

Концепція екологічної освіти України // Екологія і ресурси : зб. наук. праць. - 2002. - № 4. - С. 5-25.

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. 7-9 класи. 7-9 класи. - К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. - 32 с.

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія. 7-12 класи. - Київ : Ірпінь, 2005. - 80 с.

Садовий М.І. Деякі шляхи оновленням змісту освіти / М.І. Садовий. // Наукові записки. - Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. - Вип. 135. - С. 27-32. - (Серія: Педагогічні науки).

Садовий М.І. Нетрадиційна енергетика та навколишнє середовище / М.І. Садовий, О.М. Трифонова. - Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. - 52 с.

Трифонова О.М. Формування екологічної компоненти освітньої галузі «Природознавство» при вивченні фізики в школі / О.М. Трифонова // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. -Кіровоград, 2015. - Вип. 7. - Ч. 2. - С. 256-263.

Формування екологічної компетентності школярів : [наук.-ме-тод. посібник] / Н.А. Пустовіт, О.Л. Пруцакова, Л.Д. Руденко, О.О. Колонькова. - К. : Педагогічна думка, 2008. - 64 с.

Шарко В.Д. Використання інформаційних технологій у процесі формування екологічної компетентності учнів на уроках фізики / В.Д. Шарко, Н.В. Куриленко // Інформаційні технології в освіті. - 2011. - Вип. 10. - С. 41-49.

Шарко В.Д. Екологічне виховання учнів під час вивчення фізики / В.Д. Шарко. - К. : Радянська школа, 1990. - 202 с.

Шмалєй С.В. Система екологічної освіти в загальноосвітній школі в процесі вивчення предметів природничо-наукового циклу : дис. ... докт. пед. наук: 13.00.01 / Світлана Вікторівна Шмалєй. - К., 2005. - 479 с.