ФОРМУВАННЯ СВІТОГЛЯДНИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ В КУРСІ ЗАГАЛЬНОЇ ФІЗИКИ НА ҐРУНТІ НАВЧАЛЬНИХ ФІЗИЧНИХ МОДЕЛЕЙ

Автор(и)

  • В. В. Фоменко Кіровоградська льотна академія Національного авіаційного університету, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.155-158

Анотація

Розглянуто проблему співвіднесення фізично-конкретного матеріалу зі світоглядними питаннями в навчальному курсі загальної фізики з метою формування наукового фізичного світогляду особистості. Показано, що формування фізичного світогляду має відбуватися шляхом дидактичного поєднання світоглядних питань курсу з фізично-конкретним матеріалом. Запропоновано формування світоглядної компетентності особистості на ґрунті навчальної версії фізичної картини світу (ФКС). Макроструктура навчальної версії ФКС має складатися з двох компонент: онтологічної та гносеологічної. Розгляд ФКС базується на ідеальних навчальних фізичних моделях систем, які утворюють її модельний каркас - певний обмежений перелік навчальних фізичних моделей курсу, що формує системну модельну основу навчальної версії ФКС, навколо якої концентруються модельні пояснення та інформативні описи, які складають зміст ФКС. Наведено приклад модельного каркасу ФКС.

Ключові слова: фізична освіта, курс загальної фізики, фізичний світогляд, фізична картина світу (ФКС), фізичні моделі, модельний каркас ФКС.

Рассмотрена проблема соотнесения конкретно-физического материала и мировоззренческих вопросов в учебном курсе общей физики с целью формирования научного физического мировоззрения личности. Показано, что формирование физического мировоззрения должно происходить путем дидактического соединения мировоззренческих вопросов курса с конкретно-физическим материалом.
Предложено формирование мировоззренческой компетентности личности на основе учебной версии физической картины мира (ФКМ). Макроструктура учебной версии ФКМ должна состоять из двух компонент: онтологической и гносеологической. Рассмотрение ФКМ базируется на идеальных учебных физических моделях систем, которые образуют ее модельный каркас - определенный ограниченный перечень учебных физических моделей курса, формирующий системную модельную основу учебной версии ФКМ, вокруг которой концентрируются модельные объяснения и информативные описания, составляющие ее содержание. Приводится пример модельного каркаса ФКМ.

Ключевые слова: физическое образование, курс общей физики, физическое мировоззрение, физическая картина мира (ФКМ), физические модели, модельный каркас ФКМ.

The problem of correlation of concrete physical material and world outlook questions in a training general physics course for the purpose of formation of scientific physical outlook of the personality is considered. It is shown that formation of physical outlook has to happen by didactic connection of world outlook questions of a course with concrete physical material. Formation of world outlook competence of the personality on the basis of the educational version of the physical picture of the world (PPW) is offered. The macrostructure of the educational version of РРW has to consist from two components: ontological and gnoseological. Consideration of РРW is based on ideal training physical models of systems which form its model framework - the certain limited list of training physical models of a course forming a system model basis of the educational version of РРW round which the model explanations and informative descriptions making its contents concentrate. The example of a model framework of РРW is given.

Key words: physical education, general physics course, physical world view, physical picture of the world (РРW), physical models, model carcase of РРW.

Посилання

Фоменко В.В. Роль та значення навчальних фізичних моделей у курсі загальної фізики для нефізичних спеціальностей / В.В. Фоменко // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи : збірник наукових праць / за ред. проф. В.Д. Сиротюка. - К. : Вид. НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2012. - Вип. 33. - С. 193-198.

Фоменко В.В. Відображення експериментального характеру фізичної науки в курсі фізики вищого навчального закладу / В.В. Фоменко // Наукові записки. Сер. Педагогічні науки. - Кіровоград : РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2002. -Вип. 42. - С. 227-229.

Пахомов В.Я. Становление современной физической картины мира / В.Я. Пахомов. - М. : Мысль, 1985. - 270 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24