КОМПЕТЕНТНІСНО-ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ УЧНІВ ФІЗИКИ ЯК МЕТОДИЧНА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

  • В. Д. Шарко Херсонський державний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.158-161

Анотація

У статті наведено нормативні документи, що регламентують впровадження у шкільну освіту компетентнісного підходу до навчання; розкрито відмінності між традиційним і компетентнісно-орієнтованим навчанням; наведено вимоги до організації навчального процесу, орієнтованого на формування компетентностей у навчанні; визначено особливості предметної, міжпредметної та ключових компетентностей, які можна формувати в учнів у процесі вивчення фізики; проаналізовано зміст програми і підручників фізики з позиції орієнтації вчителя на реалізацію компетентнісного підходу до навчання школярів; представлено критерії відбору технологій навчання учнів фізики, орієнтованих на формування компетентностей; наведено приклади технологій діяльнісної групи та вітагенного навчання, застосування яких сприяє актуалізації та збагаченню життєвого досвіду учнів; наведено вимоги до проектування уроку фізики, орієнтованого на формування всіх видів компетентностей школярів.

Ключові слова: дидактика фізики, компетентність, підготовка вчителя, формування компетентностей, технології навчання школярів.

В статье приведены нормативные документы, регламентирующие внедрение в школьное образование компетент-ностного подхода к обучению; раскрыты различия между традиционным и компетентностно-ориентированным обучением; указаны требования к организации учебного процесса, ориентированного на реализацию компетентностного подхода в обучении; определены особенности предметной, межпредметных и ключевых компетентностей, которые можно формировать у учащихся в процессе изучения физики; проанализировано содержание программы по физике с позиции ориентации учителя на компетентностный подход к обучению школьников; представлены критерии отбора технологий обучения учащихся физике, ориентированных на формирование компетентностей; указаны примеры технологий деятельностной группы и витагенного обучения, применение которых способствует актуализации и обогащению жизненного опыта учащихся; указаны требования к проектированию урока физики, ориентированного на формирование всех видов компетенций школьников.

Ключевые слова: дидактика физики, компетентность, подготовка учителя, формирование компетентностей, технологии обучения школьников.

The article presents the regulations governing the implementation competency approach into studying in school education; the differences between traditional and competency-based studying are revealed; the requirements for the competency-based educational process are indicated; the features of the subject, interdisciplinary and key competencies, that can be formed in the students’ studying of Physics, are identified; the content of the program from the point of its orientation for competency approach in teaching Physics to school students was analyzed; selection criteria for teaching technologies in Physics aimed at forming competencies are presented; examples of technologies and vitagenic learning which provide activating and enriching life experiences of students are shown; their specification for students activities are described, which involve studying Physics; an example of a Physics lesson based on the formation of all kinds of competencies for school students is given.

Key words: didactics of physics, competence, teacher’s training, formation of competencies, teaching technology.

Посилання

Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www. mon.gov.ua

Про затвердження критеріїв навчальних досягнень учнів [Електронний ресурс] / Наказ МОН №371 від 05.05.2008. -Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua

Сергеев И.С. Как реализовать компетентностный подход на уроке и во внеурочной деятельности : практическое пособие / И.С. Сергеев, В.И. Блинов. - М. : АРКТИ, 2007. - 132 с.

Шарко В. Д. Технології компетентісно-орієнтованого навчання природничих дисциплін / В.Д. Шарко / Теоретико-ме-тодичні основи вдосконалення системи освіти: дидактичний аспект : колективна монографія / за ред. Г.С. Юзбашевої. -Херсон : КВНТЗ «Херсонська академія неперервної освіти»,2014. - С. 13-78.

Шарко В.Д. Нові технології в шкільній і вузівській дидактиці фізики : [монографія] / В.Д. Шарко, І.В. Коробова, Т.Л. Гончаренко ; за ред. В.Д. Шарко. - Херсон : Олді-Плюс, 2015. - 273 с.

Шарко В.Д. Підготовка вчителів до компетентнісно-орієн-тованого навчання: технологічний аспект / В.Д. Шарко //

Научные труды SWorld. - Иваново : Научный мир, 2015. -Вып. 2(39). - Т. 10. - С. 43-48.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24