МОДЕЛЬ МЕТОДОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНЯ У КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ ПРИРОДНИЧИХ ПРЕДМЕТІВ

Автор(и)

  • Т. Ю. Галатюк Рівненський державний гуманітарний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.178-181

Анотація

У статті розкритий дидактичний зміст поняття методологічної культури учня в контексті вивчення природничих предметів у загальноосвітній школі, визначено її основні компоненти та зв’язки між ними. Показано, що методологічна культура учня у контексті вивчення природничих предметів є важливою дидактичною категорією, компонентом природничої освіти, що визначає успішність навчальної діяльності. Це інтегральна дидактична категорія, яка відображає цілісне системне утворення, що є характеристикою суб’єкта пізнавальної діяльності і є предметом, засобом і прямим продуктом даної діяльності, а також її регулятором. Методологічна культура учня відображає здатність прогнозувати й конструювати власну навчально-пізнавальну діяльність, здійснювати рефлексію навчально-пізнавальної діяльності, діагностику її результативності щодо здобування і використання нових знань.

Ключові слова: методологічна культура учня, навчально-пізнавальна діяльність, вивчення природничих предметів, дидактична категорія, моделювання.

В статье раскрыть дидактический смысл понятия методологической культуры ученика в контексте изучения естественных дисциплин в общеобразовательной школе, определены ее основные компоненты и связи между ними. Показано, что методологическая культура ученика в контексте изучения естественных предметов является важной дидактической категорией, компонентом естественного образования, определяет успешность учебной деятельности.

Это интегральная дидактическая категория, отражающая целостное системное образование, являющееся характеристикой субъекта познавательной деятельности, предмет, средством и прямым продуктом данной деятельности, а также ее регулятором. Методологическая культура ученика отражает способность прогнозировать и конструировать собственную учебно-познавательную деятельность, осуществлять рефлексию учебно-познавательной деятельности, диагностику ее результативности по получению и использованию новых знаний.
Ключевые слова: методологическая культура ученика, учебно-познавательная деятельность, изучение естественных предметов, дидактическая категория, моделирование.

The article describes the didactic meaning of student’s methodological culture notion in the context of naturalistic subjects studying at the comprehensive school and defines its main constituents and connections between them. It states that student’s methodological culture in the context of naturalistic subjects studying is an important didactic category, a naturalistic education component that defines the educational activity efficiency.

This is an integral didactic category that reflects the consistent systemic formation that is a characteristic of the performer of cognitive activity and is the subject, the tool and the direct product of the given activity and its regulator. Students' methodological culture reflects the ability to forecast and to construct their own educational and cognitive activity, to perform the educational and cognitive activity reflection and the diagnostics of its effectiveness concerning gaining of new information and its usage.

Key words: student’s methodological culture, educational and cognitive activity, naturalistic subjects studying, didactic category, simulation.

Посилання

Г алатюк Ю .М. Методика дослідження і оцінки умов продуктивного функціонування системи модульного проектування творчої пізнавальної діяльності учнів / Ю.М. Галатюк // Теорія та методика вивчення природничо-математичних і технічних дисциплін : збірник науково-методичних праць. -Рівне : РДГУ, 2005. - Вип. 8. - С. 141-146.

Галатюк М.Ю. Розвиток навчально-пізнавальної компетентності старшокласників у процесі вивчення природничих предметів: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / Галатюк Михайло Юрійович. - Рівне, 2012. - 295 с.

Г алатюк Т.Ю. Дидактичні умови формування методологічної культури учнів у процесі навчання фізики / Т.Ю. Галатюк // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-мате-матичної і технологічної освіти. - Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. - Випуск 7. - Ч. 2. - С. 124-129.

Г алатюк Ю.М. Система методологічних знань як засіб і продукт творчої діяльності / Ю.М. Галатюк // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного педагогічного університету. - Коломия : ВТП «Вік», 2001. - Вип. 7. - С. 112-116.

Галатюк Ю.М. Творча навчально-пізнавальна діяльність у контексті стандарту освітньої галузі «Природознавство» / Юрій Галатюк // Імідж сучасного педагога. - 2007. -№ 3(72). - С. 13-16.

Гоголева Ю.И. Педагогические условия становления методологической культуры учащихся : дис. ... канд. пед. наук : 13.00. 01 / Ю.И. Гоголева. - Псков, 2002. - 243 с.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс]. - Режим доступу: ЬЦр://оИ. mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/state_standards/

Калапуша Л.Р Моделювання у вивченні фізики / Л.Р. Ка-лапуша. - К. : Рад. школа, 1982. - 158 с.

Калошина И.П. Структура и механизм творческой деятельности / И.П. Калошина. - М. : Изд-во МГУ 1983. - 168 с.

Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г.С. Костюк. - К. : Рад. шк., 1989. - 608 с.

Лукашов В.С. Методологическая культура личности: Понятие, структура, пути формирования (на материале подготовки военных инженеров) : дис. ... докт. философ. наук : 22.00. 06 / Лукашов Владимир Стефанович. - СПб, 1999. -275 с.

Новиков А.М. Методология / А.М. Новиков, Д.А. Новиков. -М. : ИНТЕГ, 2007. - 668 с.

Філософський енциклопедичний словник / за ред. В.І. Шин-карука. - К. : Абрис, 2002. - 742 с.

Юдин Э.Г. Системный подход и принцип деятельности. Методологические проблемы современной науки / Э.Г. Юдин. - М. : Наука, 1978. - 392 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-25