ПЕДАГОГІЧНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • Б. О. Грудинін Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.187-191

Анотація

У статті представлено концепцію розвитку дослідницької компетентності старшокласників у процесі навчання фізики на основі авторської моделі, яка значно розширює уявлення про даний процес. Пропонована педагогічна модель по суті відображає траєкторію формування дослідницької компетентності старшокласників у процесі навчання фізики. Модель представлено взаємопов’язаними компонентами, які мають певне смислове навантаження і працюють на кінцевий результат - підвищення рівня розвитку цілісної системи дослідницьких компетенцій старшокласників у навчанні фізики, а відтак, і розвиток у них здатності здійснювати різноманітну самостійну пізнавальну діяльність з розв’язання практичних проблем засобами фізики.

Ключові слова: компетенція, компетентність, дослідницька компетентність, модель, компонент моделі, розвиток.

В статье представлена концепция развития исследовательской компетентности старшеклассников в процессе обучения физике на основании авторской модели, которая значительно расширяет представление о таком процессе. Предлагаемая педагогическая модель отображает траекторию развития исследовательской компетентности старшеклассников в процессе обучения физике. Модель представлена взаимосвязанными компонентами, которые несут определенную смысловую нагрузку и работают на конечный результат - повышение уровня развития целостной системы исследовательских компетенций старшеклассников в процессе обучения физике, соответственно, и развитие способности выполнять самостоятельную познавательную деятельность, направленную на решение практических задач посредством физики.

Ключевые слова: компетенция, компетентность, исследовательская компетентность, модель, компонент модели, развитие.

The article deals with the concept of developing senior pupils research competence in the process of teaching Physics on the ground of author’s methodics which considerably widens the notion of this process. The suggested pedagogical model in its essence reflects trajectory of developing senior pupils re-
search competence in the process of teaching Physics. The model is represented by mutually interconnected components which bear certain sense load and is aimed at achieving the end goal which consists in raising the level of development of the holistic system of senior pupils research competence in the process of teaching Physics and developing their abilities to complete independent research activity aimed at solving the practical tasks by means of Physics.

Key words: competence, research competence, model, model component, development.

Посилання

Бургун І.В. Модель розвитку навчально-пізнавальних компетенцій учнів [Текст] / І.В. Бургун // Сборник научных трудов 8^югЫ. - Одесса : КУПРИЕНКО, 2013. - Вып. 2. -Т. 14. - 94 с. - С. 66-74.

Грудинін Б. Компетентнісний підхід - сутності висхідних понять та положень / Б. Грудинін // Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. - Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. -Вип. 7. - Ч. 2. - С. 140-146.

Пометун О.І. Теорія і практика послідовної реалізації компетентністного підходу в досвіді зарубіжних країн /

О.І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / за заг. ред. О.В. Овчарук. - К. : К.І.С., 2004. - С. 16-24. - (Бібліотека з освітньої політики).

Ушаков О.А. Развитие исследовательской компетентности учащихся общеобразовательной школы в условиях профильного обучения : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.01 -общая педагогика, история педагогики и образования / Алексей Антонидович Ушаков ; Адыгейский государственный университет. - Майкоп, 2008. - 190 с.

Федотова Н.А. Развитие исследовательской компетентности старшеклассников в условиях профильного обучения : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.01 - общая педагогика, история педагогики и образования / Наталья Александровна Федотова ; Бурятский государственный университет. -Улан-Удэ, 2010. - 182 с.

Шабанова Ж.В. Становление исследовательской компетентности старшеклассников в процессе информатизации образования : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.01 - общая педагогика, история педагогики и образования / Жанна Викторовна Шабанова ; Мордовский государственный педагогический институт имени М.Е. Евсевьева. - Саранск, 2009. - 237 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24