СТРУКТУРА, ЗМІСТ І МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ З ФІЗИКИ В УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • І. А. Чайковська Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.300-303

Анотація

У статті розглянуто структуру зміст і модель формування предметних компетентностей з фізики в учнів старшої школи. Описуються модель дидактичної системи послідовного, неперервного, системного формування предметних компетентностей учнів у процесі навчання фізики. В роботі досліджується стратегія розвитку особистості учнів засобами фізики як навчального предмета, зокрема завдяки формуванню в них предметної компетентності на основі фізичних знань, наукового світогляду й відповідного стилю мислення, розвитку експериментальних умінь і дослідницьких навичок, творчих здібностей і схильності до креативного мислення. В цілому встановлено, що предметна компетентність учня з фізики, в першу чергу, це готовність і здатність учня проявляти набуті знання з фізики, уміння і досвід при розв’язанні практичних, прикладних, професійних та життєвих завдань та успішно використовувати свої уміння, сформовані протягом вивчення фізики як навчальної дисципліни. Відбувається перехід від знаннєвої до компетентнісної парадигми навчання.

Ключові слова: освіта, компетентнісний підхід, предметні компетентністі учня, фізика, методика фізики.

В статье рассмотрена структура содержание и модель формирования предметных компетенций по физике у учащихся старших классов. Описываются модель дидактической системы последовательного, непрерывного, системного формирования предметных компетенций учащихся в процессе обучения физике. В работе исследуется стратегия развития личности учащихся средствами физики как учебного предмета, в том числе благодаря формированию в них предметной компетентности на основе физических знаний, научного мировоззрения и соответствующего стиля мышления, развития экспериментальных умений и исследовательских навыков, творческих способностей и склонности к креативному мышлению. В целом установлено, что предметная компетентность ученика по физике, в первую очередь, это готовность и способность ученика проявлять приобретенные знания по физике, умения и опыт при решении практических, прикладных, профессиональных и жизненных задач и успешно использовать свои умения, сформированные в течение изучения физики как учебной дисциплины. Происходит переход от знаниевой к компетентностной парадигмы обучения.
Ключевые слова: образование, компетентностный подход, предметной компетентности ученика, физика, методика физики.

In the article the structure and content of a model of substantive competencies of physics in high school students. Describe the didactic system model consistent, continuous, systematic formation of subject competencies students in learning physics. We study the strategy of development of individual students by means of Physics as a school subject, in particular due to form the subject of competence on the basis of physical knowledge, scientific outlook and appropriate style of thinking, the development of experimental skills and research skills, creative ability and propensity to creative thinking. Overall revealed that substantive competence student in physics, first of all, is the willingness and ability of the student to show their knowledge of physics, skills and experience in dealing with practical applications, professional and life goals and successfully use their skills formed during the study physics as a discipline. There is a shift from Knowledge to Competence learning paradigm.

Key words: education, competence approach, subject student competence, physics, physics method.

Посилання

Атаманчук П.С. Инноватика формирования профессиональных компетентностей будущих учителей / П.С. Атаманчук, І.А. Чайковська // Ученые записки. Серия: Профессиональное образование, теория и методика обучения 2013/6 (53). - Чита : Забайкальский государственный университет, 2013. - 201 с. - С. 7-13.

Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. - Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2014. - Вип. 20: Управління якістю підготовки майбутнього вчителя фізико-технологічного профілю. - 318 с.

Пінчук О.П. Формування предметних компетентностей учнів основної школи в процесі навчання фізики засобами мультимедійних технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук / О.П. Пінчук ; Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. - К., 2011. - 20 с.

Шевчук О.В. Навчальний фізичний експеримент як засіб формування фахової компетентності майбутніх учителів фізики / О.В. Шевчук // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2014. - Вип. 20. - С. 232-235. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/znpkp_ped_2014_20_79.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24