DOI: https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.307-312

РОЛЬ НЕПРАВИТЕЛЬСТВЕННЫХ ОРГАНИЗАЦИИ В ПРОЦЕССЕ СОЦИАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ ДЕТЕЙ И ПОДРОСТКОВ

А. Старонек

Анотація


В нынешней экономико-социальной ситуации растет спрос на помощь, оказываемую социальными службами. Растущая экономическая дифференциация польских семей вызывает педагогические последствия и разногласия среди учащихся, а также нарушение процесса адаптации. Детская бедность это, по-прежнему, серьезная социальная проблема, которая может привести к маргинализации и исключения из среды ровесников. Поэтому важной задачей является уравнивание жизненных шансов детей и подростков, воспитывающихся в семьях группы риска. Важное место в системе социальной помощи занимают неправительственные/общественные организации, дополняющие деятельность государственных социальных служб. Объединения, работающие на благо детей и молодежи, осуществляют свою работу в различных формах, например, путем создания центров оказания воспитательной помощи, которые обеспечивают воспитанникам удовлетворение бытовых потребностей, помощь в обучении, организовывают досуг, развивают их интересы, оказывают психологическую и социотерапевтическую поддержку Такие учреждения предназначены специально для учащихся с нарушениями моделей поведения, школьными трудностями, алко- или наркозависимых и находящихся в сложной социальной ситуации.

Ключевые слова: неправительственные организации, объединения, дети и подростки, выравнивание шансов, социальная адаптация, семья, маргинализация, социальная изоляция, центр оказания воспитательной помощи, образование, опека, воспитание.

У нинішній економіко-соціальної ситуації зростає попит на допомогу, що надається соціальними службами. Зростаюча економічна диференціація польських родин викликає педагогічні наслідки і розбіжності серед учнів, а також порушення процесу адаптації. Дитяча бідність це, як і раніше, серйозна соціальна проблема, яка може призвести до маргіналізації та виключення з середовища ровесників. Тому важливим завданням є зрівняння життєвих шансів дітей і підлітків, які виховуються в сім'ях групи ризику. Важливе місце в системі соціальної допомоги займають неурядові/громадські організації, що доповнюють діяльність державних соціальних служб. Об'єднання, які працюють на благо дітей та молоді, здійснюють свою роботу в різних формах, наприклад, шляхом створення центрів надання виховної допомоги, які забезпечують вихован

цям задоволення побутових потреб, допомогу в навчанні, організовують дозвілля, розвивають їхні інтереси, надають психологічну і соціотерапевтичну підтримку Такі установи призначені спеціально для учнів з порушеннями моделей поведінки, шкільними труднощами, алко- чи наркозалеж-них та знаходяться в складній соціальній ситуації.

Ключові слова: неурядові організації, об'єднання, діти та підлітки, вирівнювання шансів, соціальна адаптація, сім'я, маргіналізація, соціальна ізоляція, центр надання виховної допомоги, освіта, опіка, виховання.

In today’s economic and social situation we observe the growth of demand for social services help. Increasing economic differentiation of Polish families causes pedagogical consequences and disagreements among students and provokes violation of

the adaptation process. The children’s poverty is serious social problem until now that can lead to marginalization and exceptions from the social environment of age group. Therefore, a major task is equalization of vital chances of children and teenagers, who are brought up in families of high-risk group. Non-governmental/ public organizations take an important place in the system of social help that supplement the activity of government social services. Associations that work for the good of children and young people carry out their activity in different ways, e.g., by means of establishing the centres for educational help that ensure satisfaction of domestic necessities and help in education for pupils, organize leisure-time, develop their interests, render psychological and socio-therapeutic support. Such institutions are intended especially for the students with behavioural disorders and school difficulties, who have problems with alcohol and drug addiction being in difficult social situation.

Key words: non-governmental organizations, associations, children and teenagers, equalization of chances, social adaptation, family, marginalization, social isolation, centre for educational help, education, care, support, upbringing.


Повний текст:

PDF

Посилання


«Caritas Polska»,www.caritas.pl (2015-03-15).

Blumsztajn A., Niedozywienie dzieci w Polsce: Korelat ubo-stwa czy problem zdrowia publicznego «Polityka Spoleczna» 2004/9.

Chodakowska M., A. Mach, Pedagogika wobec zagrozen margi-nalizaj jednostek, grup i regionow, Rzeszow 2011.

Definicja przyj^ta przez Komisj? Europejsk^. ds. Bezpieczenstwa Spolecznego i Integracji Spolecznej 2002 [w] Zjawisko wy-kluczenia spolecznego w woj. sl^skim. Zespol Zadaniowy ds. Przeciwdzialania Wykluczeniu Spolecznemu, Katowice 2005.

Ekspertyza dotycz^ca projektow innowacyjnych PO KL (Program Operacyjny Kapital Ludzki), Poszukiwanie metod wczesnej interwencji socjalnej i przeciwdzialania wykluczeniu spolecznemu dzieci i mlodziezy, www.wup.pl (data dost^pu 12.02.2013).

http://pl.wikipedia.org/wiki/stowarzyszenia/ (2015.06.22).

http;//pl.wikipedia.org/wiki/Fundacja

https:pl.wikipedia.org/wiki/organizacja_pozarz%C4%85dowa

Jarosz M., Obszary wykluczenia w Polsce [w] Wykluczeni. Wymiar spoleczny, materialny, etniczny. Instytut Studiow Politycznych, PAN, Warszawa 2008.

Kromolnicka B., Swietlica srodowiskowa. Encyklopedia Pedago-giczna XXI wieku t VI p. red. T. Pilcha, Warszawa 2007.

Kromolnicka K., (red), Praca socjalna w organizacjach pozarz^-dowych, Torun 2005.

Krzyszkowski J., Dla kogo inkluzja, dla kogo ekskluzja. Instytucja pomocy spolecznej wobec problemu wykluczenia spolecznego [w] Wykluczenie spoleczne, L. Frackiewicz (red) Katowice 2005.

Kudlinska I., J. Szymczyk, Bezradnosc opiekunczo-wychowaw-cza rodzicow, jako problem wspolczesnej rodziny - proba kon-ceptualizacji zjawiska [w] Wychowanie, Profilaktyka, Terapia. Szanse i zagrozenia, M. Boczkowska, E. Tymoszuk, P. Zielinska (red) Krakow 2012.

Les E., Rola trzeciego sektora w polityce spolecznej [w] Polityka spoleczna, G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (red) Warszawa 2007.

Molesztak A., Jakosc zycia w obliczu wykluczenia spolecznego [w] Wykluczenie i marginalizacja spoleczna, K. Bialobrzeska,

K. Kawula (red), Torun 2006.

Pospiszyl I., Patologie spoleczne, Warszawa 2009.

Przewlocka J., P. Adamiak, J. Herbbst, Kondycja sektora organi-zacji pozarz^dowych w Polsce 2012. Podstawowe teksty o organizacjach pozarz^dowych - raport z badan 2012, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2013, (http.//www.ngo.pl/).

Rozporz^dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31.01.2002 r. zmieniaj^ce rozporz^dzenie w sprawie ramowych statutow publicznego przedszkola oraz publicznych szkol Dz. U. 2002, Nr 10 poz. 96.

Rozporz^dzenie Ministra Pracy i Polityki Spolecznej z dn. 19 pazdziernika 2009 r. w sprawie placowek opiekunczo-wycho-wawczych (Dz. U. z 2007 nr 201, poz. 145).

Szuster A., Orientacje prospoleczne a preferowane wartosci [w] Jednostka i spoleczenstwo. Podejscie psychologiczne, M. Lewicka, J. Grzelak (red) Gdansk 2002.

Ustawa o pomocy spolecznej z d. 12 marca 2004 /Dz. U. Nr. 64 poz. 593 z pozniejszymi zmianami art 17, pkt. 12.

Ustawa z dn. 24 kwietnia 2003 r. o dzialalnosci pozytku publicznego i wolontariaci3 (Dz. U. z 2003 Nr 96 poz. 873).

Ustawa z dn. 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 Nr 79 poz. 855 z pozniejszymi zmianami).

Zielska A., A. Kowalewska, Zachowania ryzykowne mlodziezy, wspolczesne podejscie do problemu, Studia BAS, 2014, nr 2 (38).