ПРОПЕДЕВТИКА ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • Борис Олександрович Грудинін Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.27-30

Анотація

У статті розглянуто проблему формування дослідницької компетентності учнів старших класів з фізики, актуальність якої, на думку автора, обумовлена декількома чинниками: втратою світоглядної цілісності педагогіки та звуженням спектра ефективних практик впливу на свідомість і поведінку особистості; прогалинами у методологічних і технологічних основах формування та розвитку дослідницької компетентності учня у межах педагогічного знання; відсутністю цілісної системи педагогічного впливу на учня, здатної інтегрувати знання, отримані з різних наук. Розкрито зміст заходів з пропедевтики дослідницької компетентності учнів старших класів, структуру якої представлено сукупністю компонентів: мотиваційного, операційного, рефлексивного і технологічного. Сформульовано висновки, згідно з якими для пропедевтики дослідницької компетентності необхідно: комплексне вивчення сутності, специфіки та сфер застосування дослідницької компетентності учня; дослідження особливостей підліткової поведінки в навчальній діяльності, обумовлених вихованням у родині, особистісними характеристиками й інтересами, психологічними умовами співпраці з однолітками в процесі спільної дослідницької діяльності.

Ключові слова: компетентнісний підхід, дослідницька компетентність, пропедевтика, учні старших класів.

В статье рассмотрено проблему формирования исследовательской компетентности учащихся старших классов по физике, актуальность которой, по мнению автора, определяется несколькими факторами: утратой мировоззренческой целостности педагогики и сужением спектра эффективных практик влияния на сознание и поведение личности; пробелами в методологических и технологических основах формирования и развития исследовательской компетентности учащегося в пределах педагогического знания; отсутствием целостной системы педагогического влияния на учащегося, способной интегрировать знания, полученные из разных наук. Раскрыто содержание мероприятий по пропедевтике исследовательской компетентности учащихся старших классов, структуру которой представлено совокупностью компонентов: мотивационного, операционного, рефлексивного и технологического. Сформулировано выводы, в соответствии с которыми для пропедевтики исследовательской компетентности необходимо: комплексное изучение сути, специфики и сфер применения исследовательской компетентности учащегося; исследование особенностей юношеского поведения в процессе обучения; обусловленных воспитанием в семье, личностными характеристиками и интересами, психологическими условиями сотрудничества со сверстниками в процессе совместной исследовательской деятельности.

Ключевые слова: компетентностный подход, исследовательская компетентность, пропедевтика, учащиеся старших классов.

The article deals with the problem of forming senior pupils’ research competence in Physics, the relevance of which in the author’s view is determined by several factors: the loss of integrity of pedagogic and narrowing the ideological spectrum of effective practices of impact on the consciousness and behaviour of the individual; gaps in methodological and technological bases of forming and developing pupils’ research competence within the frames of the pedagogical knowledge; lack of the integrated system of pedagogical influence on the pupil, able to integrate the knowledge gained within various sciences. The content of the measures of senior pupils propaedeutics research competence, the structure represented by a set of components: motivational, operational, technological and reflexive is revealed. Conclusions including necessary for propaedeutics of research competence constituents are formulated: a comprehensive study of the nature, specificity and applications of pupils’ research competence; studying the characteristics of adolescent behaviour in training activities due to raising in the family, personal characteristics and interests, psychological terms cooperation with peers in the course of joint research.

Key words: competence approach, research competence, propaedeutics, pupils in the senior classes.

Посилання

Атаманчук П.С. Методологічні особливості професійної підготовки майбутніх учителів фізики / П.С. Атаманчук, В.В. Мендерецький // Вісник Чернігівського пед. ун-ту імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. - Чернігів : ЧДПУ імені Т.Г. Шевченка. - 2004. - Вип. 23. - С.147-154.

Гончаренко С.У Формування наукового світогляду учнів під час вивчення фізики : [посібник для вчителя] / С.У Гончаренко. - К. : Рад. шк., 1990. - 208 с.

Грудинін Б.О. Педагогічна модель розвитку дослідницької компетентності старшокласників у процесі навчання фізики / Б.О. Грудинін // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. - Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2015. - Вип. 21: Дидактика фізики як концептуальна основа формування компетентнісних і світоглядних якостей майбутнього фахівця фізико-технічного профілю. - С.187-191.

Грудинін Б.О. Педагогічне моделювання як технологія розвитку дослідницької компетентності старшокласників у процесі навчання фізики / Б.О. Грудинін // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А.А. Сбруєва. - Суми : Вид-во СумДПУ імені A. С. Макаренка, 2016. - № 2 (56). - С.236-245.

Грудинін Б.О. Педагогічні умови реалізації моделі розвитку дослідницької компетентності учнів старших класів з фізики / Б.О. Грудинін // Наукові записки. - Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. -Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. - Вип. 9. -Ч. 1. - С.79-87.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О.В. Овчарук. - К. : К.І.С., 2004. - 112 с.

Навчальні програми для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної середньої освіти) [Електронний ресурс]. -Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednyaynavchalni-programy.html

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 класи (зі змінами). - Тернопіль : Мандрівець, 2015. - 256 с.

Острицький В.Г. Формування в учнів уміння планувати експеримент при проведенні дослідів / В.Г. Острицький, B. В. Олефір // Вісник Чернігівського держ. пед. ун-ту імені Т.Г. Шевченка. - Чернігів : ЧДПУ, 2002. - Вип. 13. - С.112-115.

Платонов А.В. Причинность и обусловленность в познании и практике / А.В. Платонов, С.С. Санчинов. - Ташкент : Фан., 1990. - 100 с.

Сисоєва С.О. Теоретичні і методичні основи підготовки вчителя до формування творчої особистості учня : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 / Світлана Олександрівна Сисоєва. - К., 1997. - 428 с.