ДИДАКТИЧНІ ЗАСАДИ СТРУКТУРУВАННЯ ЗМІСТУ ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНIХ ЕКОЛОГІВ

Автор(и)

  • Оксана Петрівна Войтович Рівненський державний гуманітарний університет, Ukraine
  • Володимир Петрович Сергієнко Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Ukraine
  • Сергій Іванович Бондаренко Національний університет біоресурсів і природокористування України, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.75-77

Анотація

В статті висвітлено дидактичні принципи, покладені в основу удосконалення технічної підготовки майбутніх екологів: принцип науковості; принцип системності і послідовності; принцип доступності; принцип зв’язку теорії з практикою; принцип застосування засобів наочності; принцип формування професійної компетентності. З метою реалізації дидактичних принципів до змісту технічної підготовки включено теми з різних природничих наук (фізики, хімії, біології, географії), проаналізовано зміст нормативних та варіативних природничих та технічних дисциплін у системі підготовки майбутніх екологів і побудовано структурно-логічну схему їх вивчення. Доведено, що в ході вивчення технічних дисциплін у майбутніх екологів формуються професійні компетентності пов’язані з виробництвом, вивченням його впливу на довкілля та знаходження способів запобіганню техногенних катастроф, мінімізації негативних впливів промисловості, формування пропозицій щодо впровадження екологічно-безпечних технологій виробництва.

Ключові слова: майбутні екологи, природничі дисципліни, технічні дисципліни, дидактичні принципи, навчальний план.

В статье освещены дидактические принципы, которые составляют основание технической подготовки будущих экологов: принцип научности; принцип системности и последовательности; принцип доступности; принцип связи теории с практикой; принцип применения средств наглядности; принцип формирования профессиональной компетентности. С целью реализации дидактических принципов, в содержание технической подготовки включены темы по разным естественным наукам (физике, химии, биологии, географии), проанализировано содержание нормативных и вариативных естественных и технических дисциплин в системе подготовки будущих экологов и построено структурно-логическую схему их изучения. Доказано, что в ходе изучения технических дисциплин будущих экологов формируются профессиональные компетентности, связанные с производством, изучением его влияния на окружающую среду и нахождение способов предотвращения техногенных катастроф, минимизации негативных воздействий промышленности, обоснование внедрения экологически безопасных технологий производства.

Ключевые слова: будущие экологи, естественные дисциплины, технические дисциплины, дидактические принципы, учебный план.

The article considers the didactic principles which are laided the basis of the technical preparation of future environmentalists: the principle of science; the principle of consistency and sequence; the principle of accessibility; the principle of connection of theory and practice; the principle of the using of the means of clarity; the principle of formation of professional competence. With the purpose of realization of didactic principles in the content of the technical training there are included topics on different natural Sciences (physics, chemistry, biology, geography), analyzed the content of the regulations and variable natural and technical disciplines in the system of training of future environmentalists and built structural logic sheme of their study. It is proved, that in the course of studying of technical disciplines to future environmentalists are formed of professional competence associated with the production, study its impact on the environment and finding ways to prevent manmade disasters, minimize of the negative impacts of the industry, the formation of deals for implementation of ecologically safe technologies of production.

Key words: future environmentalists, natural Sciences, technical subjects, didactic principles, study plan.

Посилання

Білецька Г. А. Сучасний стан природничо-наукової підготовки майбутніх екологів у вищих навчальних закладах / Г.А. Білецька // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. праць. – Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер». – Випуск 36, 2013. – С. 153 - 160.

Боголюбов В. Компетентісний підхід до розроблення навчальних програм у системі освіти для сталого розвитку / В. Боголюбов // Екологічний вісник. – 2012. – № 3. – С. 19 - 21.

Кофанова О. В. Концептуальні засади відбору змісту хімічної підготовки майбутніх бакалаврів-екологів у технічних університетах України / О.В. Кофанова // Педагогіка і психологія. – 2012. – № 1. – С. 48 - 56.

Рибніков С.Р. Теоретико-методологічний аспект проблеми змісту та структури поняття готовності до управлінської діяльності / С.Р. Рибніков // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки. – 2007. – № 12 (117). Ч. ІІ. – С. 88 - 94.

Рудишин С.Д. Біологічна підготовка майбутніх екологів: теорія і практика: монографія. / С.Д. Рудишин. – Вінниця : ВМГО "Темпус", 2009. – 394 с.

Скиба Ю. А. Дидактичні принципи підготовки майбутніх екологів до управлінської діяльності на засадах збалансованого розвитку / Ю.А. Скиба // Рідна школа. – 2012. – № 3. – С. 13 - 17.

##submission.downloads##