ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ ПРИ ВИВЧЕННІ РОЗДІЛУ «АТОМНА ТА ЯДЕРНА ФІЗИКА»

Автор(и)

  • Валентин Миколайович Дедович Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.77-80

Анотація

В статті розглядається проблема формування навчально-пізнавальної компентності в учнів при вивченні фізики. В статті визначено основні освітні компетентності та функції, що їх компетентності виконують для особистості: мотиваційно-спонукальну, гностичну, діяльнісну, емоційно-вольову. Автор визначив з освітніх компетентностей навчально-пізнавальну як головну, чиє формування в учнів веде також до часткового формування інших компетентностей: комунікативної,  соціально-трудової, самовдосконалення,  інформаційної, ціннісно-змістової, загальнокультурної. Навчальний експеримент при вивченні розділу «Атомна та ядерна фізика» підтвердив, що при виконання спеціальних  навчальних завдань, які вимагають від учнів активної пізнавальної діяльності, поряд з навчально-пізнавальною компетентністю у школярів формуються й інші компетентності. Також відзначено, що формування компетентностей в учнів вимагає внесення істотних змін в навчальні плани та програми, докорінної перебудови навчального процесу та змін у стосунках вчитель-учень.

Ключові слова: освітні компетентності, навчально-пізнавальна компетентність, формування компетентностей, пізнавальна діяльність.

В статье рассматривается проблема формирования учебно-познавательной компетентности учащихся при изучении физики. Определены основные образовательные компетентности и функции, которые компетентности выполняют для личности: мотивационно-побуждающую, гностическую, деятельности, эмоционально-волевую. Автор определил из образовательных компетентностей учебно-познавательную как главную, формирование которой у учащихся приводит к частичному формированию других компетентностей: коммуникативной, социально-трудовой, самосовершенствования, информационной, ценностно-содержательной, общекультурной.  Учебный эксперимент при изучении раздела «Атомная и ядерная физика» подтвердил, что при выполнении специальных учебных заданий, требующих от учащихся активной познавательной деятельности, наряду с учебно-познавательной формируются и другие компетентности.  Отмечено, что формирование у учащихся компетентностей требует внесения существенных изменений в учебные планы и программы, коренной перестройки учебного процесса и изменений в отношениях учитель-ученик.

Ключевые слова: образовательные компетентности, учебно-познавательная компетентность, формирование компетентностей, познавательная деятельность. 

The question of teaching and learning student’s competence formation in Physics studying is analyzed in the article. In the article, the basic educational competences and functions are considered, such as individual competence, motivational incentive, gnostic, active, emotional and volitional. The author figured out the major teaching and learning competence, which helps to find the way to form the following competences: communicative, social work, self-improvement, informational, value-semantic, and general cultural competence.

Teaching experiment in the "Atomic and Nuclear Physics" section studies confirmed that the performance of specific learning tasks that requires the active learning of students is formed along with educational and cognitive students’ competence and other emerging competences.

We should emphasize that the process of students’ competences formation requires significant changes in curricula and programs, a radical reconsideration of the educational process and changes in teacher-student cooperation.

Key words: educational competences, teaching and learning competences, formation of competences, cognitive function

Посилання

Атаманчук П.С., Кух А.М. Компетентнісні показники дієвості навчання. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Вип. 138/Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка; гол. ред. Носко М.О. – Чернігів: ЧНПУ, 2016. – 212 с. С. 3-9.

Атаманчук П.С., Чайковська І.А. Психологічна установка як один з принципів формування предметних компетентностей з фізики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Вип. 109/Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка; гол. ред. Носко М.О. – Чернігів: ЧНПУ, 2013. – 324 с. С. 13-17.

Головань М.С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Доступ за адресою http://uabs.edu.ua/images/stories/docs/K_VM/Holovan_03.pdf

Грудинін Б.О. Формування інформаційної компетентності учнів у процесі проектної діяльності. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Вип. 109/Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка; гол. ред. Носко М.О. – Чернігів: ЧНПУ, 2013. – 324 с. С. 37-41.

Ляшенко О.І., Бургун І.В. Розвиток навчально-пізнавальної компетентності учнів основної школи у навчанні фізики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Вип. 109/Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г.Шевченка; гол. ред. Носко М.О. – Чернігів: ЧНПУ, 2013. – 38 с. С. 68-73.

Овчарук О.В. Компетентності як ключ до формування змісту освіти //Стратегія реформування освіти України. - Київ.: К.I.С.2003. – 295 с.

Професійна освіта: Словник: Навч. пос. / Уклад. С.У. Гончаренко та ін.;За ред. Н.Г. Никало. – К.: Вища школа, 2000. с. 149. [777]

Хуторськой А.В. Ключові освітні компетентності. Доступ за адресою http://osvita.ua/school/method/2340/

##submission.downloads##