КРИТИЧНЕ І ПОНЯТІЙНЕ МИСЛЕННЯ: ЧИ НЕ Є ЦЕ РІЗНИМИ НАЗВАМИ ДЛЯ ВИЩОГО РІВНЯ РОЗВИТКУ МИСЛЕННЯ?

Автор(и)

  • Ірина Петрівна Даценко Запорізький національний університет, Ukraine
  • Оксана Анатоліївна Лозовенко Запорізький національний технічний університет, Ukraine
  • Юрій Павлович Мінаєв Запорізький національний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.131-134

Анотація

Детальний аналіз робіт вітчизняних та зарубіжних психологів і педагогів дозволив помітити фактичний збіг емпіричних характеристик вищого рівня мислення у різних дослідників. Відмінність назв для цього рівня мислення (формальне, понятійне, теоретичне, критичне) пов’язана з емпіричним характером проведених досліджень. У своїй теорії Л. Веккер зумів теоретично обґрунтувати відмінність мислення, названого ним понятійним, від нижчого рівня, базуючись на гіпотезі про специфічний принцип організації поняття (концепту). Наведені у порівняльних таблицях приклади прояву критичного та некритичного мислення збігаються з основними емпіричними характеристиками понятійного та допонятійного мислення в теорії Л. Веккера. Фіксація факту виведення характеристик більш високого рівня мислення з психічної структури поняття дозволяє зробити теоретично більш усвідомленою практичну роботу зі створення та вдосконалення технології розвитку критичного мислення.

Ключові слова: критичне мислення, понятійне мислення, формальне мислення, теоретичне мислення, теорія Л. Веккера.

Детальный анализ работ отечественных и зарубежных психологов и педагогов позволил заметить фактическое совпадение эмпирических характеристик высшего уровня мышления у разных исследователей. Отличие названий для этого уровня мышления (формальное, понятийное, теоретическое, критическое) связано с эмпирическим характером проведенных исследований. В своей теории Л. Веккер сумел теоретически обосновать отличие мышления, названного им понятийным, от низшего уровня, основываясь на гипотезе о специфической организации понятия (концепта). Приведенные в сравнительных таблицах примеры проявления критического и некритического мышления совпадают с основными эмпирическими характеристиками понятийного и допонятийного мышления в теории Л. Веккера. Фиксация факта выведения характеристик более высокого уровня мышления из психической структуры понятия позволяет сделать теоретически более осознанной практическую работу по созданию и усовершенствованию технологии развития критического мышления.

Ключевые слова: критическое мышление, понятийное мышление, формальное мышление, теоретическое мышление, теория Л. Веккера.

It is known that different terms can be used for describing highly developed thinking: in Piaget’s theory it is the fourth stage of cognitive development — the formal operational period; Vygotsky emphasized that it is important for a person to pass from childish thinking to adult concept thinking; Davydov wrote about theoretical thinking; at the beginning of 20th century the term ‘critical thinking’ arose. Therefore, existence of the high level of thinking was detected by many psychologists but it was named differently depending on characteristics which were under investigation in a particular research. Vekker proceeded from empirical researches to theoretical and in his theory of cognitive processes the experimental findings became the consequences. Understanding of the theory could help in improving technologies for developing critical thinking skills.

Key words: critical thinking, concept thinking, formal thinking, theoretical thinking, Vekker’s theory.

Посилання

Веккер Л.М. Психика и реальность: единая теория психических процессов / Л.М. Веккер. — М. : Смысл, 1998. — 685 с.

Выготский Л.С. Психология / Л.С. Выготский. — М. : Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. — 1008 с. (Серия «Мир психологии»).

Давыдов В.В. Концепция гуманизации российского начального образования (необходимость и возможность создания целостной системы развивающего начального образования) [Електронний ресурс] / В.В. Давыдов // Психологическая наука и образование. — 2000. № 2. — Режим доступу до журналу: http://psyjournals.ru/psyedu/2000/n2/Davydov.shtml (дата звернення 14.06.2016).

Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования /В.В. Давыдов. — М.: Педагогика, 1986. — 240 с.

Мінаєв Ю.П. Вправи для навчання учнів мови фізики / Ю.П. Мінаєв, Н.І. Тихонська // Фізика та астрономія в школі. — 2006. — № 5. — С. 17-21.

Мінаєв Ю.П. Технологія розвитку критичного мислення при навчанні природничо-математичних дисциплін / Ю.П. Мінаєв // Збірник наукових праць. Педагогічні науки. — Херсон: Видавництво ХДПУ, 2002. — Вип. 32. — Ч. ІІ — С. 85-90.

Пиаже Ж. Психология интеллекта / Ж. Пиаже. — СПб. : Питер, 2003. — 192 с.

Сисоєва О.А. Розвиток критичного мислення у процесі вивчення фізико-математичних дисциплін на основі використання інформаційно-телекомунікаційних технологій / О.А. Сисоєва // Педагогіка і психологія професійної освіти // Науково-методичний журнал. — Львів, 2008. — № 4. — С. 179-184.

Сусь Б.А. Формування фахової компетентності майбутніх вчителів шляхом розвитку їх критичного мислення / Б.А. Сусь, Б.Б. Сусь // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. — Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2013. — Вип. 19: Інноваційні технології управління якістю підготовки майбутніх учителів фізико-технологічного профілю. — С. 55-57.

Терещук С. Розвиток критичного мислення учнів на уроках фізики в старшій школі / С. Терещук // Фізика та астрономія в школі. — 2008. — № 1. — С. 13-17. — Наука — вчителеві.

Glatthorn, A.A., Baron, J. The Good Thinker // Developing Minds: A Resource Book for Teaching Thinking. Revised Edition, Volume 1 (edited by Arthur L. Costa.). — Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Va., 1991. — p. 63-67.

Behar-Horenstein, L.S., & Niu, L. Teaching critical thinking skills in higher education: A review of the literature // Journal of College Teaching & Learning, 8(2). — 2011. — p. 25-42.

Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary «The Delphi Report». By Dr. Peter A. Facione, California Academic Press, 1990. [Електронний ресурс]. — Режим доступу:

http://www.insightassessment.com/content/download/623/4009/file/DEX+2014+reprinting.pdf (дата звернення 14.06.2016)

Kennedy, M., Fisher, M.B., & Ennis, R.H. (1991). Critical thinking: Literature review and needed research. In L. Idol & B.F. Jones (Eds.), Educational values and cognitive instruction: Implications for reform (pp. 11-40). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum & Associates.

Kurland, D.I. What is Critical Thinking? [Електронний ресурс]. — Режим доступу:

http://www.criticalreading.com/critical_thinking.htm (дата звернення 14.06.2016)

Lai, E.R. (2011). Critical thinking: A literature review. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.pearsonassessments.com/hai/images/tmrs/CriticalThinkingReviewFINAL.pdf (дата звернення 14.06.2016)

Lipman, M. Critical thinking: What can it be? [Електронний ресурс] // Educational Leadership, (1988), р. 38-43. – Режим доступу до журналу:

http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_198809_lipman.pdf (дата звернення 14.06.2016)

Paul, R. Critical Thinking: What Every Person Needs To Survive In A Rapidly Changing World, (Santa Rosa, CA: Foundation for Critical Thinking, 1993), 157.

Suter, W.N. Introduction to Educational Research: A Critical Thinking Approach. Second Edition, 2012. SAGE Publication, Inc.

##submission.downloads##