Submissions

Login or Register to make a submission.

Author Guidelines

Pattern Abstract Submission

 

 

УДК 371.2: 378

DOI:

Оксана Сидоренко, доктор педагогічних наук, професор

кафедри позашкільної освіти

Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

     

КАТЕГОРІЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ:

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

У статті розглянуто окремі аспекти поняттєво-категоріального апарату якості вищої освіти. Виявлено, що загалом існує певна система критеріїв, відповідно до якої трактується поняття “якість освітніх послуг”, відображена головним чином у відповідній нормативно-правовій базі. Проведено аналіз теоретичних праць вітчизняних та зарубіжних фахівців, який свідчить, що у контексті дослідження якості освіти не існує однозначного тлумачення сутності цього поняття. Проте можна відзначити першочерговість цього питання у модернізації системи вищої освіти у світлі вимог Болонської декларації.

Ключові слова: вища освіта; категорія якості; Болонська декларація; управління якістю освіти.

 Рис.2. Таб.3. Літ.5.

 

 

Oksana Sudorenko, Doctor of Sciences (Pedagogy),Professor

of the Extracurricular Education Department of the

Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University

 

THe Category of higher education quality:

the theoretical and methodological aspect

The article considers some conceptual and categorical aspects of higher education quality.  It reviles the existence of a system of criteria that determines the concept of education services quality.  This system is represented in the applicable, regulatory and legal framework.  The analysis of theoretical works of foreign and home specialists indicates that there is no unique interpretation of the concept under research.  However, this problem is of paramount importance in the modernization of the higher education system in accordance with the Bologna Declaration rudiments ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Keywords: higher education; the category of quality; the Bologna Declaration; a management of the quality of higher education.   

 

Постановка проблеми.

 

 

ЛІТЕРАТУРА

1.Биков В.ЮМоделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. Київ, 2009. 25 с.

2.Глазкова І.Я. Теоретико-методичні засади формування у майбутніх учителів компетентності запобігання і подолання педагогічних бар’єрів у процесі професійної підготовки: дис. …д-ра пед. наук : 13.00.04. Класичний приватний університет. Запоріжжя, 2013. 552 с.

3.Козак Л. Сучасна дошкільна освіта: європейський досвід. URL:  file:///C:/Users/1/Downloads/477-1246-1-PB.pdf (дата звернення: 20.11.2018).

4.Панфілов О.Ю., Савченко О.О. Управління якістю освіти – сутнісний аспект. Вісник Національної юридичної академії України ім. Ярослава Мудрого. Серія : Філософія, філософія права, політологія, соціологія. Харків, 2012. № 4 (14). С. 16–24.

5.Теплицька А. Науково-теоретичний аспект професійної компетентності : українська наукова школа. Молодь і ринок. Щомісячний науково-педагогічний журнал. Дрогобич, 2018. № 10(165). С.41 – 46.

6.  Barnet  R.Improving higher education : total quality care.  East Lansing : Society for Research in to Higher Education, 1992.  pp.47–51.

7. Brenan  J., Williams R. Harris R. & McNamara  D. An Institutional Approach to Quality Audit. Studies in Higher Education. 1997. № 22 (2). pp. 173–186.

 

REFERENCES

1. Bykov, V. Yu. (2009).  Modeli organizatsiynikh system vidkritoi osvity [Models of organizational systems of open education]. Kyiv, 25p. [in Ukrainian].

2.Glazkova, I.Ya. (2013). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia u maibutnikh uchyteliv kompetentnosti zapobihannia i podolannia pedahohichnykh barieriv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Theoretical and methodical principles of formation of future competence teachers to prevent and overcome pedagogical barriers in the process of professional training]. Doctorʼs thesis.Classical private university.Zaporizhzia, 552p.[in Ukrainian].

3. Kozak, L. Suchasna doshkilna osvita: yevropeiskyi dosvid [Modern Pre-School Education: European Experience]. Available at:  file:///C:/Users/1/Downloads/477-1246-1-PB.pdf (Accessed  20 Nov. 2018). [in Ukrainian].

4.Panfilov, O. Yu. & Savchenko, O.O. (2012). Upravlinnia yakistiu osvity – sutnisnyi aspect [Quality management education ‒ essential aspect]. Journal of the National Yaroslav Mudriy Juridical Academy of Ukraine. Series: philosophy, philosophy of law, political science, sociology. Kharkiv, 4(14), pp.16‒24.[in Ukrainian].

5. Teplytska A. (2018). Naukovo-teoretychnyi aspekt profesiinoi kompetentnosti: ukrainska naukova shkola [Theoretical Aspect of Professional Competence: Ukrainian Scientific School]. “Youth and market”. Monthly scientific-pedagogical journal. Drogobych,Vol.10 (165), pp. 41–46. [in Ukrainian].

6. Barnet R. (1992). Improving higher education: total quality care.  East Lansing: Society for Research in to Higher Education. pp.47–51. [in English].

7. Brenan, J., Williams, R., Harris, R. & McNamara, D. (1997). An Institutional Approach to Quality Audit. Studies in Higher Education.  No. 22 (2), pp. 173–186. [in English].


Submission Preparation Checklist

The individual articles (co-authors) are accepted. The volume of the text: 8 – 12 printed pages with two or three illustrations (figures, tables). The articles should clearly and concisely, without excessive mathematical formulas reveal the new and original material that is reached by the authors in their practice. It is necessary to avoid the repetitions and unnecessary detail and generally known provisions that can be invoked, indicating the corresponding number in the reference list that is attached.

The electronic version of the article is performed in the editor Microsoft Word, and the file must be saved in the format: * .doc. Page format A4, font Times New Roman, font size – 14 point. Margins: left – 3.0; right – 1.5; top – 2.0; bottom – 2.0; interval – 1, 5.

Applications to the manuscript

  • The number of UDC (Universal decimal classification) (size 12);
  • Name of the author (size 12), the academic degree, academic title, position, place of work of the author (no abbreviations in two languages: Ukrainian and English) must be denoted directly, in bold type in the nominative case, if there are several authors, the information about each author is submitted in the separate lines;
  • Title (size14) should be written in the middle with the interval from the previous text – 12 pt, in capital letters, in bold type, (in two languages: Ukrainian and English).

The annotation must be submitted after the title of the article with the interval of one line. The text of annotation must include (size 12, the word “annotationˮ is not written), the volume of 500 characters. The annotation of the article should represent the content of the article in a generalized form, without repetition of the information that is contained in the title of the article (printed in two languages: Ukrainian and English). An expanded annotation in English, the volume of 1800-2000 characters, the Ukrainian translation is attached to the English annotation by a separate file. Please consider during  writing the extended abstract (the authorʼs summary) that it serves as a reference tool (for the library, and for the abstracts service), that allows the reader to understand whether to read or not to read the full text.

  • Keywords: (should be in bold type indented) a list of keywords should contain from 5 to 10, without allotment in bold type (in two languages: Ukrainian and English). Keywords are separated by a semicolon (;).

Figures, tables with comments and the serial number.

 

 

Such elements of writing articles should be followed:

  • Formulation of the problem in general terms and its connection with the important            scientific and practical tasks;
  • the analysis of the main studies and publications in which the solution of the problem is initiated and on which the author supports, the emphasis of unsolved before the aspects of the problem, to which the article is dedicated;
  • the formation of the purpose of article (problem);
  • the presentation of the basic material of research with full justification of the obtained scientific results;
  • conclusions and findings of the given research and the prospects of further research in this direction.

 

        Links to the publication of “Youth and marketˮobligatory.

    

References (size 12), in alphabetical order, position and page are designated in the text in brackets [3,47]. The number of references should be at least 5 and not more than 15.  References should be presented in APA style, and the use of quotation marks in this format: “ ˮ (“ text ˮ ). The quotes should be from both classic and the latest publications (last 3-5 years) published in the leading specialized journals. The transliterated References are submitted at the end of the article.

The information about the author is submitted by the separate file with indication of the name, surname, patronymic (middle name) (completely), the academic degree, position, place of work; home address (or address for correspondence), e-mail, mobile or office phone.

Privacy Statement

Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.