Міжнародний аутсорсинг як виклик для світової торгової системи

Автор(и)

  • Олена Сівачова Аспірантка факультету міжнародної економіки школи економіки в Санкт-Петербурзькому державному університеті.,
  • Ксенія Карпова Аспірантка факультету міжнародної економіки школи економіки в Санкт-Петербурзькому державному університеті.,

Анотація

З погляду стратегічного менеджменту двадцять перше сторіччя широко визнається як сторіччя аутсорсингу в глобальній економіці. Тим часом, міжнародний аутсорсинг є одним з найбільш динамічних та складних процесів у сучасному світі, спричинений інноваціями. Ця стаття присвячена висвітленню сутності міжнародного аутсорсингу (його місцю в міжнародному поділі праці та теоретичних підходів у галузі міжнародних економічних відносин), його явних та неявних ризиків, а також представленню перспектив регулювання міжнародного аутсорсингу. Увагу зосереджено на таких основних питаннях: якою мірою між- народний аутсорсинг становить виклик міжнародній торговій системі?; яким є внесок міжнародного аутсорсингу в економічне зростання в сучасному світі?

Біографії авторів

Олена Сівачова, Аспірантка факультету міжнародної економіки школи економіки в Санкт-Петербурзькому державному університеті.

Аспірантка факультету міжнародної економіки школи економіки в Санкт-Петербурзькому державному університеті.

Ксенія Карпова, Аспірантка факультету міжнародної економіки школи економіки в Санкт-Петербурзькому державному університеті.

Аспірантка факультету міжнародної економіки школи економіки в Санкт-Петербурзькому державному університеті.

Посилання

«A World of Work: Special Report on Outsourcing», The Economist (13 November 2004).

Vivek Agrawal and Diana Farrell, «Who wins in offshoring?» The McKinsey Quarterly, Special Edition: Global directions (2003).

Mary Amiti and Shang-Jin Wei, «Fear of Service Outsour- cing: Is It Justified?» IMF Working Paper WP/04/186 (2004).

Mary Amiti and Shang-Jin Wei, «Service Offshoring, Produc- tivity, and Employment: Evidence from the United States», IMF Working Paper WP/05/238 (2005).

Mary Amiti and Shang-Jin Wei, «Demystifying Outsourcing», Finance & Development (December 2004).

B. Anikin and I. Rudaya, Outsourcing and Outstaffing: High Technologies of Management (Moscow.: Infra-M, 2006).

Annual Report 1998, World Trade Organization, Geneva: World Trade Organization (WTO), 1998.

Sheetal Bahl, «Is Offshoring Demand Sustainable?» Everest Research Institute, Dallas, United States (2005) http://www.everestresearchinstitute. com

«Barbarians Go Soft», The Economist (22 April 2006).

LuAnn Bean, «The Profits and Perils of International Out- sourcing», Wiley Periodicals Inc. (2003), www.interscience.wiley.com

Jagdish Bhagwati, Arvind Panagariya and T. N. Srinivasan, «The Muddles Over Outsourcing», Journal of Economic Perspecti- ves 18 (Fall 2004).

Tony Blanco, Diana Farell and Eric Labaye, «How France Can Win From Offshoring», The McKinsey Quarterly (2005).

Alan S. Blinder, «Offshoring: The Next Industrial Revolu- tion?» Foreign Affairs 85:2 (March/April 2006): p. 113—128.

Gary N. Bowen, «Outsourced Service Shelter Opens Mexican Doors to High-End Manufacturing Firms», Outsourcing Journal (February 2006), www.outsourcing-international.com

Gary N. Bowen, «American Manufacturer Leverages its China Outsourcing Solution With Nearshore OEMs», Outsourcing Journal (2006).

D. J. Bryce and M. Useem, «The Impact of Corporate Out- sourcing on Company Value», European Management Journal 16:6 (1998): p. 635 – 643.

«Business Process Offshore Outsourcing: Untapped Opportu- nities for SMEs», UNCTAD Paper, 2005.

«Can South Africa Ride the Outsourcing and Offshoring Wave?» The Economist (27 August 2005).

Stewart Clements and Michael Donnellan, CFO Insights: Achieving High Performance Through Finance Business Process Outsourcing (Moscow: Publisher «Vershina», 2006).

Roman Dorokhov, «Science becomes more expensive», Vedomosti (6 February 2006), shtml?2006/ 02/06/102509 http://www.vedomosti.ru/newspaper/article.

«Economic Focus: Trade Disputes», The Economist (18 Sep- tember 2004).

Michael Engman, «International Sourcing of IT and Business Process Services», WTO Symposium on Cross-Border Supply of Ser- vices, Geneva 2005.

Raymond Fisman, Peter Moustakerski and Shang-Jin Wei, «Outsourcing Tariff Evasion: A New Explanation for Entrepôt Trade», IMF Working Paper WP/05/102, reviewed 6 March 2005.

Gartner Research materials, http://www.gartner.com

Global Outsourcing Conference Proceedings 2003, 2004, 2005, Center for Global Outsourcing, New York, US, http://www.outsourceglobal.org

Julia Gravanova, «IT Outsourcing in EMEA: Trends, Prac- tice, Forecasts, CNews Analytics, 2006, http://www.cnews.ru

Gene M. Grossman and Elhanan Helpman, «Outsourcing in a Global Economy», Review of Economic Studies 72:1 (January 2005).

Prashant Halari, «Transformational Offshoring: Why and How?» Patni Computer Systems Ltd., 2005, http://www.patni.com/global-sourcing/ globalsourcing.html

J. Bradford Jensen and Lori G. Kletzer, «Tradable Services: Understanding the Scope and Impact of Services Outsourcing», Institute for International Economics, Working paper WP 05-9, September 2005, Washington, US, http://www.iie.com

«IT Economics and law», http://www.cnews.ru (11 April 2006).

Ian Lamont, «China's offshoring ambitions», www.computerworld.com (15 August 2005).

Ian Lamont, «Problems finding, keeping Chinese IT workers», www.computerworld.com (26 June 2006).

Catherine Mann, «Globalization of IT Services and Whitecollar Jobs: The Next Wave of Productivity Growth», Institute of Interna- tional Economics, PB 03-11, 2003, Washington, US, http://www.iie.com

Aaditya Mattoo and Sacha Wunsch-Vincent, «Pre-empting Protectionism in Services: The WTO and Outsourcing», World Bank Policy Research Working Paper 3237, 2004, March, United States, Washington, http://ideas.repec.org/p/wbk/wbrwps/3237.html

Aaditya Mattoo and Sacha Wunsch-Vincent, «Pre-Empting Protectionism in Services: The WTO and Outsourcing», Journal of International Economic Law 7:4 (December 2004).

«Offshoring: Is It a WinWin Game?» McKinsey Global Insti- tute (San Francisco: McKinsey, 2003).

Yuliya Meshcheryakova, «Macroeconomic Effects of Interna- tional Outsourcing», Victoria University of Wellington, 2005.

D. M. Mikhailov, Outsourcing: New Approach to Business Organization (Moscow: Publisher «Chnorus», 2006). 39. «Outsourcing: Getting the Measure of It», The Economist (2 July 2005).

«Outsourcing: Time to Bring It Back Home», The Economist (5 March 2005).

Outsourcing: Creation of Highly Efficient and Competitive Organizations (Moscow.: Infra-M, 2003).

Outsourcing Institute Publications, New York, US, http://www. outsourcing.com

Proceedings of the OECD Forum, 2005.

Russian Software Developers Association (RUSSOFT), Out- sourcing-Russia.com of

Paul A. Samuelson, «Where Ricardo and Mill Rebut and Confirm Arguments Mainstream Economists Supporting Globalization», Journal of Economic Perspectives 18:3 (2004).

«Sink or Schwinn», The Economist (13 November 2004).

«The Bangalore Paradox», The Economist Special Report: Outsourcing and IT in India (25 April 2005).

«The Rise of Nearshoring», The Economist Special Report: Outsourcing in Eastern Europe (3 December 2005).

«Watch out, India», The Economist Special Report: Outsour- cing to China (6 May 2006).

World Trade Report 2005 (Geneva: UNCTAD, 2005) www.unctad. org

E. Yordon, «Outsourcing», Pearson Education, Inc., 2005.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті