ТУРИЗМ ТА ФОРМУВАННЯ НОВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ

Автор(и)

  • Liubov Bozhko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2015.146867

Ключові слова:

Туризм, глобалізація, філософська рефлексія, ідентичність, туристичний досвід

Анотація

Стаття присвячена туризму як формі глобалізації та об’єкту і фактору філософської рефлексії. Проаналізовано різні підходи до співвідношення туризму та філософії, зокрема вплив туризму на формування різних форм ідентичності. Зроблено висновок про те, що сучасний туризм є способом конструювання ідентичності і виконує певні екзистенційні функції. Стверджується, що зі збільшенням мобільності і розвитком туристичного бізнесу відбувається формування нової національної ідентичності, яка виходить за рамки однієї держави і однієї конфесії. Пошук ідеалів духовного життя сучасної людини зводиться до особистісних експериментів за максимальних можливостей експериментування з різними соціальними ролями та просторовими переміщеннями в пошуках самоідентифікації.

Біографія автора

Liubov Bozhko

кандидат історичних наук, доцент, докторант Харківської державної академії культури

Посилання

Бауман З. От паломника к туристу / З. Бауман // Социологический журнал. – 1995. – № 4. – С. 133−154.

Бауман З. Текучая современность / З. Бауман. – Санкт-Петербург: Питер, 2008. – 240 с.

Бергер П. Л. Культурная динамика глобализации. Многоликая глобализация / Ред. П. Л. Бергер, С. П. Хантингтон. – М.: Аспект Пресс, 2004. – С. 8–24.

Каменский С. Ю. Туризм как практика поиска идентичности // Современная Россия; путь к миру – путь к себе: Материалы XI Всероссийской научно-практической конференции Гуманитарного университета 10-

апреля 2008 года: Доклады / Редкол.: Л.А. Закс и др.: В 2 т. Екатеринбург: Гуманитарный университет, 2008. – Т.1. – С. 203-206.

Лысикова О. В. Российские туристы: типы идентичности и социальные практики / О. В. Лысикова // Социологические исследования. – 2012. – №4. – С. 138–145.

Мошняга Е. В. Концептуальное пространство международной коммуникации в туризме / Е. В. Мошняга // Вестн. моск. ун-та. Сер. 18. Социология и политология. – 2008. – № 4.– С.5–19.

Несбит Дж. Что нас ждет в 1990 годы. Мегатенденции. Год 2000; пер. с англ. / Дж. Несбит, П. Эбурдин. – М.: ЭКСМО-Пресс, 1992. – 521 с.

Покровский Н. Е. Современный туризм и конструирование реальности // Виртуализация межуниверситетских и научных коммуникаций: методы, структура, сообщество / Под. ред. Н. Е. Покровского. – М.: СоП-Со, 2010. – С. 137–140.

Покровский Н. Е. Туризм: от социальной теории к практике управления: учебник / Н. Е. Покровский, Т. Н. Черняева. – М.: Университетская книга; Логос, 2008. – 424 с.

Сорокин П. А. Влияние мобильности на человеческое поведение и психологию / А. П. Сорокин // Мониторинг общественного мнения. – 2004. – № 2. –С. 101–110.

Фенько А. Б. Туризм как показатель социального статуса / А. Б. Фенько // Социологические исследования. – 2007. – № 2. – С. 124–131.

Филиппов А. Ф. Социология пространства / А.Ф. Филлипов. – СПб.: Владимир Даль, 2008. – 285 с.

Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущие / Р. Флорида. – М.: Издательский дом "Классика ХХI", 2005.

Хантингтон С. Столкновение цивилизаций / С. Хантингтон. – М.: ООО "Издательство АСТ", 2003. – 603 с.

Appiah K. A. Identity, authenticity, survival: Multicultural societies and social reproduction / In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism: Examining the politics of recognition. – Princeton: Princeton University Press, 1994.

Barthel – Bouchier D. Authenticity and Identity: The me – parking the Amanas / D. Barthel – Bouchier // International Sociology. – 2001. – Vol 16(2). – С. 221 – 239.

Beck U. The Cosmopolitan Vision / U. Bech. – Cambridge, Maiden: Polity, 2006.

Breathnach T. Looking for the real me: locating the self in heritage tourism / T. Breathnach // Journal of Heritage Tourism. – 2006. – 1(2). – Р. 100–120.

Collinson J. A. & Hockey J. "Working out" identity: Distance runners and the management of disrupted identity

/ J. A. Collinson & J. Hockey // Leisure Studies. – 2007. – 26 (4). – Р. 381–398.

Crompton J. Motivations for pleasure vacation / J. Crompton // Annals of Tourism Research. – 1979. – 6 (4). – Р. 408–424.

Davidson K. Alternative India: Transgressive spaces / In A. Jaworski & A. Pritchard (Eds.), Discourse, communication and tourism Clevedon: Channel View Publications. – 2005. – Р. 28–52.

Desforges L. Traveling the world: Identity and travel biography / L. Desforges // Annals of Tourism Research. – 2000. – 27 (4). – P. 926–945.

Galani-Moutafi V. The self and the other: Traveler, ethnographer, tourist / V. Galani-Moutafi // Annals of Tourism Research. – 2000. – 27 (1). – P. 203–224.

Giddens A. Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age / A. Giddens. – Cambridge:

Polity Press, 1991.

Hall S. Introduction: Who needs "identity" / In S. Hall & P. d. Gay (Eds.) // Questions of cultural identity. – London: Sage, 1996. – P. 1–17.

Kim H., Jamal T. Touristic Quest for Existential Authenticity / H. Kim, T. Jamal // Annals of Tourism Research. – 2007.– №34. – P. 181–201.

MacCannell Dean. The Tourist: A New Theory of the Leisure Class / Dean MakCanneii. – Berkley: University of California Press, 1976.

Neumann M. The trail through experience: Finding self in the recollection of travel / In C. Ellis & M. G. Flaherty (Eds.) // Investigating subjectivity: Research on lived experience. – Newbury Park: Sage, 1992. – P. 176–201.

Olsen K. Authenticity as a Concept in Tourism Research / Olsen K. // Tourist Studies. – 2002. – №2. – P. 159–182.

Tourism: Critical concepts in the Social Sciences/ ed. by Stephen Williams. –London: Routledge, 2003. 31. Uriely N., Yonay Y., & Simchai, D. Backpacking experiences: A type and form analysis / N. Uriely, Y. Yonay & D. Simchai // Annals of Tourism Research. – 2002. –. 29 (2). – Р. 520–538.

Walseth K. Young Muslim women and sport: The impact of identity work / K. Walseth // Leisure Studies. – 2006. – 25 (1). – Р.75–94

Bauman, Z. (1995). Pilgrims to the tourist. Sotsiologicheskiy zhurnal, 4, 133-154 [in Russian].

Bauman, Z. (2008). Liquid fear. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Berger, P. L. & Huntington, S. P. (2004) Many Globalizations: Cultural Diversity in the Contemporary World. Moscow: Aspekt Press. [in Russian].

Kamenskij, S. Ju. (2008). Tourism as a practice search of identity. Modern Russia: a way to peace as a way to myself. Proceedings from the XI-st All-Russian Scientific and Practical conference of the Humanitarian University. (V. 2), (t. T.1), (рр. 203–206). Ekaterinburg: Gumanitarnyj universitet [in Russian].

Lysikova, O. V. (2012). Russian tourists: the types of identity and social practices. Sociologicheskie issledovanija, 4, 138–145 [in Russian].

Moshnjaga, E. V. (2008). The conceptual space of international communication in tourism. Vestn. mosk. un-ta. Ser.18. Sociologija i politologija – Bulletin of the Moscow university. S.18., 4, 5–19 [in Russian].

Nesbit, Dzh. & Jeburdin, P. (1992). What awaits us in 1990. Megatrends. Year 2000]. per. s angl. Moscow : JeKSMO-Press [in Russian].

Pokrovskij, N. E. & Chernjaeva. T. I. (2010) Modern tourism and construction of reality. Virtualization interuniversity and scientific communications: methods, structure, community. N. E. Pokrovskij (Ed.). Moscow : SoPSo, 137–140 [in Russian]

Pokrovskij, N. E., Chernjaeva T. N. (2008). Tourism: from theory to practice social control: the textbook. Moscow : Universitetskaja kniga; Logos [in Russian].

Sorokin, P. A. (2004). The impact of mobility on human behavior and psychology. Monitoring obshhestvennogo mnenija, 2, 101–110 [in Russian].

Fenko, A. B. (2007). Tourism as an indicator of social status]. Sociologicheskie issledovanija, 2, 124–131 [in Russian].

Filippov, A. F. (2008). Sociology of space. SPb.: Vladimir Dal [in Russian].

Florida, R. (2005). The Flight of the Creative Class. The New Global Competition for Talent. Moscow : Izdatelskij dom "Klassika HHI". [in Russian].

Hantington, S. (2003). The clash of civilizations and the remaking of world order]. Moscow : OOO "Izdatel'stvo AST". [in Russian].

Appiah, K. A. (1994). Identity, authenticity, survival: Multicultural societies and social reproduction. In A. Gutmann (Ed.). Multiculturalism: Examining the politics of recognition. Princeton: Princeton University Press [in English].

Barthel – Bouchier, D. (2001). Authenticity and Identity: The me – parking the Amanas International Sociology, 16(2), 221 – 239[in English].

Beck, U. (2006). The Cosmopolitan Vision. Cambridge, Maiden: Polity [in English].

Breathnach, T. (2006). Looking for the real me: locating the self in heritage tourism. Journal of Heritage Tourism, 1(2), 100–120 [in English].

Collinson, J. A. & Hockey, J. (2007). "Working out" identity: Distance runners and the management of disrupted identity. Leisure Studies, 26 (4), 381–398 [in English].

Crompton, J. (1979). Motivations for pleasure vacation. Annals of Tourism Research, 6 (4), 408–424 [in English].

Davidson, K. (2005). Alternative India: Transgressive spaces. In A. Jaworski & A. Pritchard (Eds.). Discourse, communication and tourism Clevedon: Channel View Publications, 28–52 [in English].

Desforges, L. (2000). Traveling the world: Identity and travel biography. Annals of Tourism Research, 27 (4), 926–945 [in English].

Galani-Moutafi, V. (2000). The self and the other: Traveler, ethnographer, tourist. Annals of Tourism Research, 27 (1), 203–224 [in English].

Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Cambridge: Polity Press [in English].

Hall, S. Introduction: Who needs "identity" (1996). In S. Hall & P. d. Gay (Eds.). Questions of cultural identity. London: Sage, 1–17 [in English].

Kim, H. & Jamal, T. (2007). Touristic Quest for Existential Authenticity. Annals of Tourism Research, 34, 181–201 [in English].

MacCannell, D. (1976). The Tourist: A New Theory of the Leisure Class. Berkley: University of California Press [in English].

Neumann, M. (1992). The trail through experience: Finding self in the recollection of travel. In C. Ellis & M. G. Flaherty (Eds.). Investigating subjectivity: Research on lived experience. Newbury Park: Sage, 176–201 [in English].

Olsen, K. (2002). Authenticity as a Concept in Tourism Research. Tourist Studies, 2, 159–182 [in English].

Williams, S. (Eds.). (2003). Tourism: Critical concepts in the Social Sciences. London: Routledge [in English].

Uriely, N., Yonay, Y., & Simchai, D. (2002). Backpacking experiences: A type and form analysis. Annals of Tourism Research, 29 (2), 520–538 [in English].

Walseth, K. (2006). Young Muslim women and sport: The impact of identity work. Leisure Studies, 25 (1), 75–94 [in English].

##submission.downloads##