МЕТАФІЗИЧНИЙ СЕНС МІФОЛОГЕМИ ЗЕМЛІ У МУЗИЧНІЙ ШЕВЧЕНКІАНІ («ПРОЩАЙ, СВІТЕ, ПРОЩАЙ, ЗЕМЛЕ...»)

Автор(и)

  • Khrystyna Kazymyriv

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148212

Ключові слова:

міфологема Землі, мікропарадигма лексеми «свята земля», музична мова

Анотація

Мета роботи - дослідити реалізацію метафізичного сенсу номінативного ряду, що формує семантику мі- фологеми Землі, у музичній творчості за поезіями Т. Шевченка на прикладі поезії «Прощай, світе, прощай, земле ...». Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного методу, а також методів контент-аналізу та класифікації. Такий методологічний підхід дає змогу проаналізувати семантику міфологеми Землі, яка широко втілена у музичній шевченкіані. Наукова новизна. Музична шевченкіана стала предметом дослідження великої кількості музикознавчих праць. Однак у даній статті аналізується недосліджений ракурс - втілення містичного сенсу міфологеми Землі як однієї із ключових для національного колективного мислення. Висновки. Міфологема Землі у творчості Кобзаря отримала широке втілення. Метафізичний сенс міфологеми, проаналізований на прикладі знакової для цієї тематики поезії «Прощай, світе, прощай, земле.», зумовлений його належністю до мікропаради- гми лексеми «свята земля», яка формується на основі двох векторів образних значень. У музиці М. Лисенко виходить від вектора свята земля - мати - Батьківщина і приходить до кульмінації на основі вектора свята земля - правда, справедливість. Натомість В. Сильвестров обмежує поетичний текст до рядків, в яких розмовляє з рідною землею, акцентуючи другий вектор, а перший виражається ніби «крізь» звучання у думі кобзаря-псалмоспівця.


Біографія автора

Khrystyna Kazymyriv

викладач кафедри хорового дерегування Інституту Прикарпатського Національного університету ім. В. Стефаника

Посилання

Дзюба І. Валентин Сильвестров: вертикаль духу над горизонтами буття / Іван Дзюба // EYMnOEION. Зустрічі з Валентином Сильвестровим / Уклад. Алла Вайсбанд, Костянтин Сігов. - К. : Дух і літера, 2013. - С. ІІІ-ХХ.

Драганчук В. Ментальний архетип «лицаря-захисника» у хоровій творчості Миколи Лисенка / Вікторія Драганчук // Українська музика : наук. часопис. - Л. : ЛНМА ім. М. Лисенка, 2013. - Число 4 (10). - С. 33-40.

Жуйкова М. Номінація смерті та архаїчне мислення / Маргарита Жуйкова // Студії з інтегральної культурології. - Вип. І : Thonatos. - Л., 1996. - С.28-62.

Калинюк Н. В. Лінгвостилістична динаміка образу земля в українській поетичній мові : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01 / Н. В. Калинюк ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - К., 2010. - 20 с.

Козаренко О. В. Вплив поетики Т. Шевченка на формування творчого методу М. Лисенка / Олександр Козаренко // Праці Музикознавчої комісії НТШ. - Львів, 1996. - С. 112-124.

Козаренко О. В. Феномен української національної музичної мови: Монографія / Олександр Козаренко. - Л. : НТШ, 2000. - 286 с.

Колесса Ф. Студії над поетичною творчістю Шевченка / Філарет Колесса. - Львів-Київ, 1939. - 387 с.

Корній Л. П. Тарас Шевченко і Микола Лисенко: національні та музично-стильові рефлексії / Лідія Корній // Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. - №1 (22) 2014. - С. 15-25 ; [Електронний ресурс].□ Режим доступу :http://knmau.com.ua/chasopys/22_NBUV/docs/04.pdf

Незнаний Шевченко. Інтерпретації Валентина Сильвестрова [розмова з Миколою Гобдичем]. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v= -5-khjMJGCk

Потебня А. А. Слово и миф / А. Потебня. - М.: Правда, 1989. - 282 с.

Dziuba, I. (2013). Valentyn Sylvestrov: vertical of spirit over the horizon of life, EYMnOEION. Meetings with Valentin Silvestrov. Kyiv: Dukh I Litera.

Drahanchuk, V. (2013). Mental archetype "knight-defender" in the choral works of Mykola Lysenko. Ukrainian music: scientific journal. (vol. 4 (10)). Lviv: LNMA im. M. Lysenka.

Zhuikova, M. (1999). Nomination of death and archaic thinking. Study of integrated cultural studies. (Vol. 1 - Thonatos). Lviv.

Kalyniuk, N. V. (2010). Linguostylistic dynamic of the image of the Earth in the Ukrainian poetic language. Extended abstract of candidate's thesis. Kyiv.

Kozarenko, O. V.(1996). The influence of the T. Shevchenko's poetics on the formation of the creative method of M. Lysenko. Proceedings of the musicological committee NTSh. Lviv.

Kozarenko, O. V.(2000). The phenomenon of Ukrainian national musical language: Monograph. Lviv: NTSh.

Kolessa, F. (1939). Studies on Shevchenko's poetry. Lviv-Kyiv.

Kornii, L. P.(2014). Taras Shevchenko and Mykola Lysenko: national and stylistic musical reflection. Journal of the P. Tchaikovsky National Music Academy. (Vol. 1(22)). Retrieved from: http://knmau.com.ua/chasopys/22_NBUV/docs/04.pdf.

Neznanyi Shevchenko. Unknown Shevchenko. Valentin Silvestrov's Interpretations [Conversation with Nicholas Gobdych]. Retrieved from: www.youtube.com/watch?v=-5-khjMJGCk.

Potebnia, A. A., (1989). Word and Myth. Moskva: Pravda.

##submission.downloads##