ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ СИСТЕМНО-ФУНКЦІОНАЛЬНОГО І СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЦЕСІВ МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Olga Lysenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2016.148215

Ключові слова:

музичне виконання, процес, система, функція, структурно-функціональний аналіз, мислення, музично-виконавське мовлення

Анотація

Мета роботи. Стаття презентує розробку нового методу системно-функціонального і структурно-функціонального аналізу музично-виконавського процесу. Об'єктом дослідження є процес виконання музичних творів, який розглядається у дискурсі загальних принципів функціонування, структурної організації, суттєвих закономірностей таких музичних явищ, як функціональні процеси виконавського мислення і мовлення, якими забезпечується функціональний процес виконання. Методологія дослідження полягає у застосуванні системно-функціонального і структурно-функціонального аналізу як інструменту теоретичного дослідження функціонального процесу музичного виконання. Зазначений методологічний підхід дає можливість проаналізувати операційну архітектоніку функціональної системи виконання музичного твору і її вузлові механізми - функціональні системи мислення і мовлення. У статті ми розглядаємо процес виконання музичних творів як цілісну відкриту динамічну мисленнєво- мовленнєву систему, яка актуалізує нотний текст у функціональній системі інтонаційних засобів вираження. Наукова новизна роботи полягає у розробці цілісної пізнавальної концепції, яка міститься у синтезі методів системно-функціонального та структурно-функціонального аналізу процесу виконання музичних творів. У межах статті виявлення специфіки процесу звукової актуалізації нотного тексту здійснюється шляхом аналізу функціональної системи інтонаційних засобів вираження і структуруванні її елементів на різних рівнях мисленнєво-мовлен- нєвої системи. Концептуальна модель синтезу системно-функціонального та структурно-функціонального методів дослідження процесу актуалізації нотного тексту відрізняється від традиційного методу музикознавчого аналізу своєю специфічно практичною формою спрямування. Висновки. Результати методу системно-функціонального і структурно-функціонального аналізу музично-виконавського процесу мають безпосереднє відношення до усвідомлення сутнісних властивостей музичного виконавства. Вони мають інтегруватися у практичному творчому досвіді музиканта і відкладатися у системі виконавського практичного знання як основи творчого методу процесу музичного виконання. Виконавське практичне знання є практичним усвідомленням знання закономірностей організації музичних текстів. У зв'язку з цим розробка концептуальної моделі синтезу системно-функціонального і структурно-функціонального аналізу процесу виконання музичних творів є не тільки актуальним засобом теоретичного дослідження загальних принципів функціонування, структурної організації, суттєвих закономірностей процесу виконання музичних творів, а й має сприяти удосконаленню практичної діяльності музикантів.


Біографія автора

Olga Lysenko

кандидат мистецтвознавства, професор Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського

Посилання

Лисенко О. В. Категорія «виконання» у призмі мовленнєвої парадигми музично-виконавської діяльності /Ольга Всеволодівна Лисенко// Міжнародний вісник. Культурологія. Філологія. Мистецтвознавство. Вип. II (3). - К. : Міленіум, 2014. - С. 212-218.

Лисенко О. В. Функціональна система музично-виконавського мовлення / О. Лисенко // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. - К.: Міленіум, 2015. - №4. - С. 74-78.

Сахалтуева О. Е. О взаимосвязи выразительных средств в музыкальном исполнительстве / Сахал- туева О. Е., Назайкинский Е. В. // Музыкальное искусство и наука. - М. : Музыка, 1970. - С. 55-94.

Назайкинский Е. В. Логика музыкальной композиции / Назайкинский Е. В. - М. : Музыка, 1982. - 319 с.

Браудо И. А. Артикуляция / Браудо И. - изд. 2-е. - М.: Музыка, 1973. - 197 с.

Кан Э. Элементы дирижирования / Э. Кан. - Ленинград : Музыка, 1980. - 216 с.

Степанов Ю. С. Основы общего языкознания / Степанов Ю. С. - М. : Просвещение, 1975. - 271 с.

Соколов А. С. Громкостная динамика как предмет анализа / А. Соколов // Проблемы музыкальной науки. - 1983. - Вып. 5. - С. 107-137.

Мазель Л. А. Строение музыкальных произведений / Мазель Л. А. - Москва: Музыка, 1979. - 534 с.

Музыкальная энциклопедия. - Т. 1. - М. : Советская энциклопедия, 1973. - 1070 с.

Музыкальная энциклопедия. - Т. 3. - М. : Советская энциклопедия, 1973. - 958 с.

Мазель Л. А. Вопросы анализа музыки. Опыт сближения теоретического музыкознания и эстетики / Мазель Л. А. - М. : Советский композитор, 1978. - 352 с.

Орлов Г. А. Структурная функция времени в музыке / Орлов Г. // Вопросы теории и эстетики музыки. - 1974. - Вып. 13. - С. 32-57.

Виноградов К. Л. Занятия Б. Л. Яворского с аспирантами Московской государственной консерватории / Виноградов К. Л. // Яворский Б. Статьи, воспоминания, переписка. - Т. 1. - М. : Советский композитор, 1971. - С. 149-186.

Гинзбург Г. Р. Заметки о мастерстве / Гинзбург Г. // Вопросы фортепианного исполнительства. - М. : Музыка, 1968. - С. 61-70.

Гольденвейзер А. Б. О музыкальном искусстве / Гольденвейзер А. Б. - М. : Музыка, 1975. - 415 с.

Яворский Б. Л. Избранные труды / Яворский Б. Л. - Т. 2, ч. 1. - М. : Советский композитор, 1987. - 365 с.

Лисенко О. В. Гносеологічні питання музично-виконавської практики в аспекті системи музичного смислоутворення / О. Лисенко // Теоретичні та практичні аспекти музичного смислоутворення : Науковий вісник Національної музичної академії України. - 2006. - Вип. 60. - С. 189-195.

Lysenko O.V. (2014). Katehoriia "vykonannia" u pryzmi movlennievoi paradyhmy muzychno-vykonavskoi diialnosti. Mizhdunarodnyi visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo. Kyiv : Milenium, issue II(3), 212-218 [in Ukrainian].

Lysenko O. V. (2015). Funktsionalna systema muzychno-vykonavskoho movlennia. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv : Milenium, № 4, 74-78 [in Ukrainian].

Sakhaltueva O.Ye., Nazaykinskiy Ye.V. (1970). O vzaimosvyazi vyrazitelnykh sredstv v muzykalnom ispolnitelstve. Muzykalnoe iskusstvo i nauka. Moscow : Muzyka, 55-94 [in Russian].

Nazaykinskiy Ye. V. (1982). Logika muzykalnoy kompozitsii. Moscow : Muzyka, 319 [in Russian].

Braudo I. A. (1973). Artikulyatsiya. Moscow : Muzyka, 197 [in Russian].

Kan E. (1980). Elementy dirizhirovaniya. Leningrad : Muzyka, 216 [in Russian].

Stepanov Yu. S. (1975). Osnovy obshchego yazykoznaniya. Moscow : Prosveshchenie, 271 [in Russian].

Sokolov A. S. (1983). Gromkostnaya dinamika kak predmet analiza. Problemy muzykalnoy nauki, 5, 107-137 [in Russian].

Mazel L. A. (1979). Stroenie muzykalnykh proizvedeniy. Moscow : Muzyka, 534 [in Russian].

Muzykalnaya entsiklopediya (1973). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya, 1, 1070 [in Russian].

Muzykalnaya entsiklopediya (1973). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya, 3, 958 [in Russian].

Mazel L. A. (1978). Voprosy analiza muzyki. Opyt sblizheniya teoreticheskogo muzykoznaniya i estetiki. Moscow : Sovetskiy kompozitor, 352 [in Russian].

Orlov G. A. (1974). Strukturnaya funktsiya vremeni v muzyke. Voprosy teorii i estetiki muzyki, 13, 32-57 [in Russian].

Vinogradov K. L. (1971). Zanyatiya B.L. Yavorskogo s aspirantami Moskovskoy gosudarstvennoy konservatorii. Yavorskiy B. Stati, vospominaniya, perepiska. Moscow : Sovetskiy kompozitor, 1, 149-186 [in Russian].

Ginzburg G. R. (1968). Zametki o masterstve. Voprosy fortepiannogo ispolnitelstva. Moscow : Muzyka, 61-70 [in Russian].

Goldenveyzer A. B. (1975). O muzykalnom iskusstve. Moscow : Muzyka, 415 [in Russian].

Yavorskiy B. L. (1987). Izbrannye trudy. Moscow : Sovetskiy kompozitor, vol 2, part 1, 365 [in Russian].

Lisenko O. V. (2006). Gnoseologichni pitannya muzichno-vikonavskoyi praktiki v aspekti sistemi muzichnogo smisloutvorennya. Teoretichni ta praktichni aspekti muzichnogo smisloutvorennya : Naukoviy visnik Natsionalnoyi muzichnoyi akademiyi Ukrayini, issue 60, 189-195 [in Ukrainian].

##submission.downloads##