ОБ’ЄКТИ МИСТЕЦТВА З КАЛЕНДАРНОЮ СИМВОЛІКОЮ ЯК ЕЛЕМЕНТИ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ

Автор(и)

  • Nataliia Shevchenko

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.179687

Ключові слова:

об‘єкти мистецтва з календарною символікою, елементи культурної спадщини, культурні константи ідентичності

Анотація

Мета роботи – характеристика впливу пам‘яток календарного значення на формування нових еле- ментів культурної спадщини як культурних констант ідентичності українського народу. Методологія до- слідження базується на компаративному підході із застосуванням принципів соціокультурного і системного аналізу. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше здійснено ґрунтовний аналіз сучасних джерел з проблематики дослідження пам‘яток календарного значення, визначено їхній потенціал як елементів культур- ної спадщини і роль у формуванні культурної ідентичності українського народу з позицій залучення об‘єктів мистецтва з календарною символікою до туристичного використання і створення нових програм туристичних маршрутів. Висновки. Встановлено, що на території сучасних українських земель протягом кількох тисяч  років сформувалася система відображення календарно-астрономічних уявлень, яка у певні проміжки часу мала різне знакове оформлення: орнаменти із паралельних штрихів або насічки на іклі мамонта та браслетах мізин- ської культури; керамічні рогаті крісельця у вигляді голови бика як символ поклоніння трипільців небесному Тільцю; орнаментація на пряслі-колесі бронзового часу, що відповідає основним сузір'ям, які Сонце проходило від точки весняного до точки осіннього рівнодення; кам‘яна скульптура календарного значення; календарні символи на глиняних виробах древніх слов‘ян; обрядові свята та календарна словесність, що пов‘язує трипільську цивілізацію і сучасні елементи сакральної сфери життя українців. Популяризація об‘єктів ми- стецтва календарної символіки як елементів культурної спадщини та включення їх до програм туристичних маршрутів сприятиме формуванню культурної ідентичності українського народу.

Біографія автора

Nataliia Shevchenko

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри кафедри арт-менеджменту та івент-технологій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Посилання

Бурдо Н. Б., Відейко М.Ю. Трипільська культура. Спогади про золотий вік: монографія. Харків : Фоліо, 2008. 415 с.

Довженко Н. Д. Проблеми дослідження найдавніших мегалітичних пам'яток України. Праці центру пам'яткознавства. Київ, 1993. Вип. 2. С. 108–135.

Задников С. А., Шрамко И.Б. Памятники скифского времени в басейне реки Ольховатки. Проблеми історії та археології України : зб. матеріалів Міжнар. наук. конф. до 100-річчя XII Археологічного з‘їзду в м. Харкові 25 – 26 жовтня 2003 р. Харків : Східно-регіональний центр гуманітарно-освітніх ініціатив, 2003. С. 37–40.

Очерки истории отечественной астрономии с древнейших времен до начала ХХ века / под. ред. И. А. Климишина. К. : Наукова думка, 1992. 512 с.

Погожева А. П. Антропоморфная пластика Триполья / отв. ред. В. И. Молодин. Институт истории, филологии и философии. Новосибирск : Наука, 1983. 144 с.

Рыбаков Б. А. Язычество древних славян: монография. М. : Наука,1981. 608 с.

Супруненко А. Б. О Федоровском идоле и кургане. Охорона і дослідження пам'яток археології Пол- тавщини: Третій обласний науково-практичний семінар : тези доповідей. Полтава, 1990. С. 80 – 86.

Ткачук Т. М., Мельник Я.Г. Семіотичний аналіз трипільсько-кукутенських знакових систем (мальо- ваний посуд): монографія. Івано-Франківськ : Плай, 2000. 238 с.

Фролов Б. А. Палеолитическое искусство и мифология. У истоков творчества (первобытное искусс- тво). Новосибирск, 1978. С. 103–115.

Чмихов М. О.,Кравченко Н.М., Черняков І.Т. Археологія та стародавня історія України: курс лекцій. Київ : Либідь, 1992. 376 с.

Burdo N. B. M. & Yu. Videiko (2008). Trypillian culture. Memories of the golden age. Kharkiv : Folio, 415 р. [in Ukrainian].

Dovzhenko N. D. (1993). Problems of research of ancient megalithic monuments of Ukraine. Works of the Center of Memory Studies. (Vols. 2), (рр. 108–135). Kyiv: [in Ukrainian].

Zadnykov S. A, & Shramko Y. B. (2003). Monuments of the Scythian time in the basin of the Olkhovatka River. Problems of the history and archeology of Ukraine : зб. матеріалів Proceedings of the International Scientific Conference to the 100th anniversary of the XII Archaeological Congress. (рр. 37–40), Kharkiv : Skhidno-rehionalnyi tsentr humanitarno-osvitnikh initsiatyv. [in Ukrainian].

Klymyshyn Y. A. (Eds.). (1992). Essays on the history of domestic astronomy from ancient times to the beginning of the twentieth century. Kyiv: Naukova dumka, 512 р. [in Ukrainian].

Pogozheva A P. (1983). Anthropomorphic plastic Tripoli. V I Molodin (Eds.). Institut istorii filologii i filosofii. Novosibirsk: Nauka, 144 р. [in Russian].

Rybakov B A. (1981). Paganism of the ancient Slavs. Moskva: Nauka, 608 р. [in Russian].

Suprunenko A. B. (1990). About Fedorovsky idol and barrow. Guard and study of archeology monuments of Poltava region: Abstracts of Papers, (рр. 80 – 86), Poltava. [in Ukrainian].

Tkachuk T. M. & Melnyk Ya. H. (2000). Semiotic analysis of Trypilly-Cuckoo sign systems (figurines). Ivano-Frankivsk : Plai, 238 р. [in Ukrainian].

Frolov B. A.(1978). Paleolithic art and mythology. At the origins of creativity (primitive art). (рр. 103– 115), Novosibirsk. [in Russian].

Chmykhov M. O, Kravchenko N. M, & Cherniakov I. T. (1992). Archeology and ancient history of Ukraine. Kyiv: Lybid, 376 р. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-03

Номер

Розділ

Культурологія