DOI: https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2019.190621

АФЕКТ В ТЕОРІЇ ТА ВИКОНАВСЬКІЙ ПРАКТИЦІ «STYLUS PHANTASTICUS» (НА ПРИКЛАДІ «ХРОМАТИЧНОЇ ФАНТАЗІЇ» Й. С. БАХА)

Наталія Фоменко

Анотація


Мета роботи – розкриття засобів виразного та стилістично-коректного виконання клавірних творів
«фантазійного стилю» доби Бароко. Методологія дослідження базується на комплексному підході, спирається
на історико-стильовий, інтерпретаційний методи, метод семантичного та етимологічного аналізу музичного
тексту. Наукова новизна роботи полягає у залученні новітніх поглядів на проблеми та особливості музичної
риторики та категорію афекту зокрема. Висновки: виявлено, що як смислотворчий фактор для професійної
музичної творчості європейського Бароко, афект визначає не лише композиційно-стилістичні особливості
музичного тексту, але й засоби його виконавського втілення – артикуляцію, агогіку, тощо. На матеріалі
«Хроматичної фантазії» Й. С. Баха виявлені системні рівні впливу афектів та запропоновані практичні шляхи
виконавського розв’язання художніх завдань, що висуває до інтерпретатора відомий музичний твір.

Ключові слова


афект, теорія афектів, музично-риторичні фігури, агогічні прийоми, Stylus Phantasticus, Бароко

Повний текст:

PDF

Посилання


Гудимова С. Риторика и аффекты в музыке Барокко. URL : https://cyberleninka.ru/article/v/ritorika-i-affekty-vmuzyke-

barokko

Захарова О. Риторика и западноевропейская музыка XVII – пер. пол. XVIII вв.: принципы, приемы. Москва :

Композитор, 1983. 280 с.

Лобанова М. Западноевропейское музыкальное барокко: проблемы эстетики и поэтики. Москва : Музыка,

320 с.

Копчевский Н. Клавирная музыка. Вопросы исполнения. Москва : Музыка, 1986. 95 с.

Насонов Р. Музыкальная риторика Афанасия Кирхера: к истории «готовых слов» / Роман Насонов //

Музыкальное искусство и наука в XXI веке: история, теория, исполнительство, педагогика: сб. ст. по материалам науч.

конф., посвящ. 40-летию Астрах. гос. консерватории. Астрахань, 2009. С. 115–121.

Ханнанов И. Риторика в Барокко и в Романтизме: Позиционирование субъекта / Ильдар Ханнанов //Логос.

№. 3. С. 166–174.

Шадрина-Личак О. Безтактова прелюдія як репрезентант французького клавесинного стилю ХVIІ – початку

ХVIII століття: аспекти виконавського прочитання: автореф. дис… канд. мистецтвознавства : 17.00.03 «Музичне

мистецтво». Київ, 2011. 16 с.

Apel W. The History of Keyboard Music to 1700, trans. and rev. by Hans Tischler / Willi Apel. Bloomington:

IndianaUniversity Press, 1972. 446 p.

Bartel D. Musica poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music. Lincoln: University of Nebraska Press,

471 p.

Bartel D. Handbuch der musikalischen Figurenlehre. Laabel, 2007. 303 s.

Buelow G. J. The Theory of Affect. URL: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/

001. 001/omo -9781561592630-e-0000000253

Collins P. The Stylus Phantasticus and Free Keyboard Music of the North German Baroque. Bodmin, Cornwall :

ASNGATE, 2008. 229 p.

Descartes R. Compendium of Music. Rome: American Institute of Musicology, 1961. 55 p.

Dissmore L. Baroque Music and the Doctrine of Affections: Putting the Affections into Effect. Cedarville University,

URL: https://digitalcommons.cedarville.edu/cgi/viewcontent.cgi?Article=1384&context=research_scholarship_symposium.

Farnsworth R. How the Other Half Sounds: An Historical Survey of Musical Rhetoric during the Baroque and After.

Rhetoric Society Quarterly 20. 1990. №3. P. 213 218.

Geck M. Bach. London: Haus Publishing, 2003. 178 p.

Heyghen P. Workshop 17-18th Centuries. Baroque Music of France & Italy Early music Earlymusic Festival. 2002.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=9Xb-VtYVEjk&t=695s.

Krummacher F. Bach's Free Organ Works and the Stylus Phantasticus // J. S. Bach as Organist: His Instruments, Music,

and Performance Practices: ed. by G. Staufferand, E. May. Bloomington : Indiana University Press, 1986. pp. 157-171.

Lasocki D. Quantz and the Passions: Theory and Practice // Early Music. 1978. №6. P. 559.

Mattheson J. Der vollkommene Capellmeister. Hamburg: Christian Herold, 1739. 146 p.

Lenneberg H. Mattheson on Afect and Rhetoric in Music // Yale University Department of Music, 1958. 86 p.

Paul C. Jean-Philippe Rameau (1683-1764), the Musician as Philosophe // Proceedings of the American Philosophical

Society, 1970. Vol. 114. No. 2. pp. 36–42.

Stembridge C. Music for the Cimbalo Cromatico and the Split-Keyed Instruments in Seventeenth-Century Italy /

Christopher Stembridge. – Performance Practice Review. – 1992. – Vol. 5: No. 1, Article 8. DOI: 10.5642/perfpr.199205.01.08

Taruskin R. The Oxford History of Western Music: The Earliest Notations to the Sixteenth Century / Richard Taruskin. –

Vol.1 – Oxford: Oxford University Press, 2005. 566 p.

Wilson D. The Role of Patterning in Music / Dana Wilson // Leonardo. 1989. 22, no. 1. pp. 101–106.




Copyright (c) 2020

Mike&Max ©2018