КУЛЬТУРНО-АНТРОПОЛОГІЧНІ ВИТОКИ МАСКИ ІНІЦІАЦІЙНОЇ ТІЛЕСНОСТІ

Автор(и)

  • Olha Kostiuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2020.222239

Ключові слова:

людина, маска, ініціація, ініціаційна тілесність, досконалий образ, психосоматична модифікація.

Анотація

Мета статті полягає у дослідженні культурно-антропологічних витоків маски, що дозволяють тлумачити ініціаційну тілесність, яка в процесі ініціації набула ознак психосоматичної модифікації. Методологія дослідження ґрунтується на використанні психоаналітичного, структурно-функціонального, семіотичного й культурно-антропологічного методів. Наукова новизна. У досліджені культурно-антропологічних витоків маски ініціаційної тілесності використані ідеї «колективного підсвідомого» К. Юнга, теорія соціального характеру Е. Фромма, методи структурної антропології К. Леві-Строса, аналіз функцій ритуалу К. Лоренца. Наведені приклади посвяти в молодіжних об’єднаннях, чоловічих союзах, субкультурах, контркультурах дозволяють визначити культурно-антропологічні витоки маски в ритуалах та обрядах ініціації як звернення до досконалого образу, що символічно володів перевагою у природно-біологічному й психологічному аспектах. Висновки. У тлумаченні ініціаційної тілесності, яка в процесі ініціації набула ознак психосоматичної модифікації, розглянуті культурно-антропологічні витоки маски, що представлено ідеями «колективного підсвідомого» К. Юнга (Рersona – Аnima), теорією соціального характеру Е. Фромма («мати» – «бути»). Вивчення досвіду співвідношення біологічного і соціального в людській поведінці представлено методами структурної антропології К. Леві-Строса, аналізом функцій ритуалу з позиції природно-біологічного існування – за К. Лоренцом. Наведені приклади посвяти в молодіжних об’єднаннях, чоловічих союзах, субкультурах, контркультурах дозволяють визначити, що найчастіше в ритуалах та обрядах ініціації до уваги обирався досконалий образ, що символічно володів перевагою у природно-біологічному й психологічному аспектах.

Посилання

Balushok, V. (1998). Rite of Initiation of Ukrainian and ancient Slavic people. Lviv–New York: M. P. Kots [in Ukrainian].

Gennep, Arnold van. (1999). Rites of passage. Moscow: Vostochnaya Literatura [in Russian]. 3. Levi-Stros, K. (2000). The Way of the Masks. Moscow: Respublika [in Russian].

Lorenz, K. (1998). The reverse side of the mirror. Moscow: Respublika [in Russian].

Philosophical encyclopedic dictionary (2002). Kyiv: Abris [in Ukrainian].

Fromm, E. (1986). To have or to be? Moscow: Progress [in Russian].

Khramova, M. N. (2015). Metamorphoses of zoomorphic images in mass culture: the image of an animal and the problem of identification in age-related subcultures. Trudy Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, Vol. 210, 177–190 [in Russian].

Jung, K. G. (2010). Psychology of the unconscious. Moscow: KogitoTsentr [in Russian].

Ridley, R. A. (1976). Wolf and Werewolf in Baltic and Slavic Tradition. The journal of Indo-Evropian Studits, Vol. 4, № 4, Р. 257–368

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Номер

Розділ

Культурологія