ВІЗУАЛІЗАЦІЯ «ДУХОВНОЇ РЕАЛЬНОСТІ» У СЦЕНІЧНІЙ КОМПОЗИЦІЇ «ЖОВТИЙ ЗВУК» В. КАНДИНСЬКОГО

Автор(и)

  • Alina Slivinska
  • Larysa Tzvetkova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.180585

Ключові слова:

В. Кандинський, «Жовтий звук», «духовна піраміда», композиція, сценічна композиція

Анотація

Мета роботи. У статті досліджуються особливості концепції духовної реальності В.Кандинського в контексті становлення історичного авангарду. Предметом аналізу стає зміст базових понять цієї концепції: дух, творчий дух, духовність та закону внутрішньої необхідності. Встановлюється місце і значення концепту «ду- ховна піраміда» як візуалізації духовного розвитку в теорії В.Кандинського. Методологія. Дослідження змісту теоретичних і сценічних робіт В.Кандинського здійснювалося шляхом застосування історичного, аналітичного, символіко-алегоричного методів. Наукова новизна. На основі аналізу теоретичних праць В. Кандинького представлено розуміння художником сутності «духовної реальності» та охарактеризовано засоби її візуалізації у сценічній композиції «Жовтий звук». Висновки. «Жовтий звук» − спроба В.Кандинського вийти за межі тра- диційної образності у візуалізації незримої, внутрішньої реальності буття. Символи художнього континууму

«Жовтого звуку» постають смисловими кодами діалогу з зовнішнім світом. Сміливі експерименти при поста- новці сценічної композиції: злами форм, розчленування руху і кольору на базові елементи, заглиблення в аб- страктні форми створюють новий світ духовної реальності. Візуальний контакт з кольором і формою у сценічній композиції відкриває глибини духовної реальності. Жовтий колір постає як епіфанія духовності.

Біографії авторів

Alina Slivinska

кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри графічного дизайну Інституту дизайну і реклами Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв 

Larysa Tzvetkova

професор кафедри хореографічного мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв

Посилання

Автономова Н. Кандинский: художник и наука / Многогранный мир Кандинского. Москва: Наука, 1998. 208 с.

Бачелис Т.И. Эволюция сценического пространства. (От Антуана до Крэга) /Западное искусство ХХ века. Москва: Наука, 1978. С.148 –212.

Бодлер Ш. Об искусстве. Москва: Искусство, 1986. 421с.

Бодорр Ф., Кунцевич Д. В. Синтез искусств в работах французских декадентов и символистов / Ве- стник РУДН. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. Москва, 2016. ғ 4. С.173-180.

Герман М. Модернизм. Искусство первой половины ХХ века. Санкт Петербург: Азбука классика, 2008. 480с.

Житомирский Д. В., Леонтьева О. Т., Мяло К. Г. Западный музыкальный авангард после второй мировой войны. Москва: Музыка, 1989. 302с.

Кандель Е. Век самопознания. Поиски бессознательного в искусстве и науке с начала XX века до наших дней: пер. с англ. Москва: Corpus, 2016. 720с.

Кандинский В.В. К вопросу о форме: Избранные труды по теории искусства, в 2 т. Т.1. Москва: Гилея, 2001. 428с.

Кандинский В. О духовном в искусстве. Москва: Директ - Медиа, 2014. 101с.

Кандинский В. В. О сценической композиции: Избранные труды по теории искусства, в 2 т. Т.1. Москва: Гилея, 2001. 428с.

Кандинский В. Содержание и форма: Избранные труды по теории искусства, в 2 т. Москва, 2001, Т.1. 428с.

Кандинский В. Точка и линия на плоскости. Санкт Петербург: Азбука - Классика, 2001. 240с.

Крымская И.И. История театральных воплощений сценической композиции Василия Кандинского

«Желтый звук» / Вестник Академии Русского балета им. А.Я. Вагановой. Санкт Петербург, 2014. ғ 3 (32). С. 152-166 .

Махлин В. Л. Второе сознание. Подступы к гуманитарной эпистемологии. Москва: Знак, 2009.

с.

Махлин В. Л. «Участное мышление». Философский проект М. М.Бахтина в контексте онтологиче-

ского поворота ХХ в. / Историко-философский ежегодник. Москва: Аквилон, 2018. Т. 33. С. 267–292.

Ортега-и-Гассет Х. Эстетика. Философия культуры. Москва: Искусство, 1991. 588 с.

Петренко В. Ф. Смыслы существования / Перспективы психологической науки и практики: мате- риалы международной научно - практической конференции, г. Москва,

июня 2017. Москва: Московский го- сударственный университет дизайна и технологии. 2017. С. 104-108.

Шѐнберг – Кандинскому.19.03.1912 / Василий Кандинский. Арнольд Шѐнберг. Переписка 1911- 1936. Москва: Grundrisse, 2017. 224с.

Avtonomova N. (1998). Kandinsky: Artist and Science. The multifaceted world of Kandinsky. Moscow: Nauka [in Russian].

Bachelis T.I. (1978). The evolution of stage space. (From Antoine to Craig). Western Art of the Twentieth Century. Moscow: Nauka [in Russian].

Baudelaire S. (1986). On Art. Moscow: Iskusstvo. [in Russian].

Bodorr F., Kuntsevich D.V. (2016). Synthesis of the arts in the works of French decadents and Symbolists

/ Bulletin of RUDN. Series Theory of Language. Semiotics. Semantics, 4,173-180 [in Russian].

Herman M. (2008). Modernism. The art of the first half of the twentieth century. St. Petersburg: Azbuka klassika [in Russian].

Zhitomirskiy D.V., Leontyeva O.T., Myalo K.G. (1989). Western musical avant-garde after the Second World War. Moscow: Muzy`ka [in Russian].

Kandel E. (2016). Century of self-knowledge. The search for the unconscious in art and science from the beginning of the XX century to the present day: Per. from English. Moscow: Corpus [in Russian].

Kandinsky V.V. (2001). On the question of form: Selected works on the theory of art, in 2 volumes. Vol.1. Moscow: Gileya [in Russian].

Kandinsky V. (2014). On the spiritual in art. Moscow: Direct – Media [in Russian].

Kandinsky V.V. (2001). On the stage composition: Selected works on the theory of art, in 2 volumes. Vol.1. Moscow: Gileya [in Russian].

Kandinsky V. (2001). Content and form: Selected works on the theory of art, in 2 volumes. Vol.1. Moscow: Gileya [in Russian].

Kandinsky V. (2001). Point and line on the plane. St. Petersburg: Azbukа - Кlassika [in Russian].

Krymskaya I.I. (2014). The history of theatrical incarnations of Vasily Kandinsky‘s stage composition Yellow Sound. Bulletin of the Russian Ballet Academy AND I. Vaganova. 3 (32), 152-166 [in Russian].

Makhlin V. L. (2009). The Second Consciousness. Approaches to humanitarian epistemology. Moscow: Znak [in Russian].

Makhlin V. L. (2018). ―Participatory thinking‖. The philosophical project of M. M. Bakhtin in the context of the ontological turn of the twentieth century. Historical and Philosophical Yearbook. (Vols. 33), (pр. 267–292). Moscow: Akvilon [in Russian].

Ortega y Gasset H. (1991). Esthetics. Philosophy of Culture. Comp. V. E. Bagno. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Petrenko V. F. (2017). Sense of Existence / Perspectives of Psychological Science and Practice: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 104-108). Moscow Moscow State University of Design and Technology [in Russian].

Wassily Kandinsky. Arnold Schoenberg. Correspondence 1911-1936. (2017). Moscow: Grundrisse [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство