НАДЖАНРОВІ И НАДСТИЛЬОВІ ПРИНЦИПИ КЛАСИФІКАЦІЇ ЕЛЕКТРОННОЇ МУЗИКИ В УМОВАХ МАСОВОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Sergiy Lazarev

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2017.148969

Ключові слова:

масова культура, електронна музика, принципи класифікації електронної музики, стиль, жанр

Анотація

Мета роботи - визначення сучасних принципів класифікації напрямів електронної музики з огляду на умови масової культури. Методологія дослідження полягає у застосуванні синтезу аналогів математично- прикладного та філософсько-математичного підходів до вивчення класифікації та розрізнення напрямів електрон­ної масової музики. Методологічною основою для визначення нових принципів класифікації масової електронної музики стало осмислення ідей Б. Мандельброта (фрактал), Д. Габора, А. Аспе (голографія) у проекції на сучасне музичне мистецтво, а також праці музикознавців В. Холодової, О. Андрущенко, теоретичні праці композиторів Р. Щедрина, І. Стецюка та М. Абакумова (третій напрям), а також дослідження Ч. Дженкса та Т. Д’ан (подвійне ко­дування). Наукова новизна роботи полягає у визначенні нових, наджанрових і надстильових принципів класифі­кації (фрактально-голографічний, тернарний) електронної музики в реаліях масової культури. Висновки. Застосування нових, описаних у статті, принципів класифікації електронної масової музики дає можливість: вста­новлення самостійності певного музичного напряму, враховуючи екстремуми у відповідній кількості показників творів, які мають класифікуватися за їх спрямованістю комерційного та некомерційного типу в межах одного напряму (фрактально-голографічний принцип); поділу електронної музики на три основні напрями: перший - серйозна, академічна електронна музика, другий - легка, розважальна електронна музика, третій - межовий, що увібрав деякі риси перших двох, а саме: професіоналізм авторів та виконавців першого напрямку та спрямованість на масового слухача другого напрямку в площині постмодернових тенденцій (тернарний принцип).

Біографія автора

Sergiy Lazarev

Здобувач Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Посилання

Айдарова И.Р. К вопросу использования теории фракталов в музыкальном искусстве и науке [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://astrozvonxom/index.php?option=OTm_content&task=view&id=79&Remid.

Андрущенко Е.Ю. Э. Ллойд-Уэббер и "музыка из бывшего СССР": у истоков "третьего направле¬ния" / Е.Ю. Андрущенко // Южно-Российский музыкальный альманах. - 2014. - №4. - С. 40-50.

Бельтюков А.О. Стилевой генезис массовой музыкальной культуры ХХ века (на примере США и Великобритании) : дисс. ... канд. культурологии : спец. 24.00.01 / Бельтюков Алексей Олегович. - Екатерин¬бург : РГППУ, 2016. - 192 с.

Васильєва Л.Л. Рок-музика як фактор розвитку культури другої половини ХХ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.01 / Л.Л. Васильєва. - Київ : нац. ун-т ку¬льтури і мистецтв, 2004. - 19 с.

Ильин И. П. Постмодернизм : словарь терминов / И. П. Ильин. - М. : ИНИОН РАН - INTRADA, 2001. - 384 с.

Конен В.Д. Третий пласт / В.Д. Конен // Советская музыка. - 1990. -№4. - С. 75-83.

Лосев А.Ф. Проблема художественного стиля / А.Ф. Лосев. - К. : "Collegium", "Киевская Академия Евробизнеса", 1994. - 288 с.

Мазель Л.А. Анализ музыкальных произведений / Л.А. Мазель, В.А. Цуккерман. - М. : Музыка, 1967. - 750 с.

Мандельброт Б.Б. Фрактальная геометрия природы / Б. Мандельброт. - М. : Институт компьютер¬ных исследований, 2002. - 656 с.

Музыкальная энциклопедия : в 6 т. / гл. ред. Ю. В. Келдыш. - М. : Советская энциклопедия : Сове¬тский композитор, 1981. - Т. 5. 1056 с.

Назайкинский Е.В. Стиль и жанр в музыке : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений / Е.В. На- зайкинский. - М. : ВЛАДОС. - 2003. - 248 с.

Популярная художественная энциклопедия / под ред. В.М. Полевого. - М.: Советская энциклопеди, 1986. - Т. 2. - 464 с. [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://enc-dic.com/enc_art/Zhanr-66.html.

Романова Л.В. Музыкальный жанр как культурная форма / Л.В. Романова // Вестн. Челябинск. гос. акад. культуры и искусств. - 2011. - № 3. - С. 67-71.

Сохор А.Н. О массовой музыке / А.Н. Сохор // Вопросы социологии и эстетики музыки: сб. ст. Ч. 1. - Л.: Совет. композитор, Ленинград. отд-ние, 1980. - С. 234-264.

Сохор А.Н. Эстетическая природа жанра в музыке / А. Н. Сохор // Сер. Вопросы эстетики. - М. : Книга по Требованию, 2012. - 54 с.

Стецюк И.О. "Третье направление" и киномузыка Эдуарда Артемьева (в помощь самостоятельной работе студентов) / И.О. Стецюк, М.А. Абакумов. - К. : НМАУ - 2005. - 80 с.

Сыров В.Н. Старые и новые реалии современной массовой культуры / В.Н. Сыров // История оте¬чественной музыки второй половины ХХ века; отв. ред. Т.Н. Левая. - СПб. : Композитор, 2005. - С. 514-540.

Третье направление в музыке объединяет классические традиции с новыми ритмами и интонация¬ми. Владимир Дашкевич, 2011 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://kharkivoda.gov.ua/ru/news/53698.

Федорова А.В. Академическая музыка в контексте современной музыкальной субкультуры: раз¬мышление об эволюции "классического" в музыкальной повседневности / А. Федорова // Музичне мистецтво і культура. - 2014. - Вип. 20. - С 242-253.

Холопова В.Н. Феномен музыки / В.Н. Холопова // М.: Direct-Media, 2014. - 384 с.

Царева Е.М. Стиль музыкальный / Е.М. Царева // Музыкальная энциклопедия : в 6 т.; гл. ред. Ю.В. Келдыш - М. : Советская энциклопедия : Советский композитор, 1981. - Т. 5. - С. 282- 290.

Цукер А.М. Проблемы взаимодействия академических и массовых жанров в современной советской музыке : автореф. докт. искусств. : спец. 17.00.02 "Музыкальное искусство" / А.М. Цукер. - М. : МГК 1991. - 48 с.

Щедрин Р. Опера в драматическом театре / Р. Щедрин // Юность. 1982. - № 2. - С. 86-89.

Эпштейн Е. Пути "Третьего направления" (беседа с Г. Гладковым) / Е. Эпштейн // Музыкальная жизнь : Музыкальный критико-публ. ил. журн. - М. 1988. №14. - С. 2.

Fabbri F. Browsing music spaces: categories and the musical mind / F. Fabbri // [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://tagg.org/others/ffabbri9907.html.

Horn D. Genres: North America / D. Horn, J. Shepherd // Continuum encyclopedia of popular music of the world. - 2012. - Vol. 8. - P. 495-496.

Lena J. Classification as culture: types and trajectories of music genres / Jennifer C. Lena, Richard A. Peterson // American Sociological Review. - 2008. - №73. - P. 697-718.

Poissant L. New media dictionary - dictionary terms - part III: electronic music / Poissant L. // Leonardo Music Journal. - 2001. - Vol. 34, №3. - P. 261-264.

Aydarova, I.R. To the question of fractal theory usage in music and science. Retrieved from: http://astrozvon.com/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=2 [in Russian].

Andruschenko, E. Yu. (2014). A. Lloyd-Webber and "music from the former USSR": at the origins of the "third stream". Yuzhno-Rossiyskiy muzykalniy almanah, 4, 40-50 [in Russian].

Beltyukov, A.O. (2016). Style genesis of mass musical culture of the twentieth century (through the example of the United States and Great Britain). Candidate’s thesis. Ekaterinburg: RGPPU [in Russian].

Vasilyeva, L.L. (2004). Rock-music as a factor of cultural development in the second half of the twentieth century. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: KNUKiM [In Ukrainian].

Ilyin, I.P. (2011). Postmodernism: a glossary of terms. Moscow: INION RAN - INTRADA [in Russian].

Konen, V.D. (1990). The third layer. Sovetskaya muzyka, 4, 75-83. [in Russian].

Losev, A.F. (1994). The Problem of artistic style. Kiev: "Collegium", "Kievskaya Akademiya Evrobiznesa" [in Russian].

Mazel, L.A. & Zukkerman V.A. (1967). Analysis of musical works. Moscow: Muzyka [in Russian].

Mandelbrot, B.B. (2002). The fractal geometry of nature. Moscow: Institut kompyuternyh issledovaniy [in Russian].

Keldysh, Yu.V. (Eds.). (1981). Music Encyclopedia. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya: Sovetskiy kompozitor, vol.5 [in Russian].

Nazaykinskiy, Ye.V. (2003). Style and genre in music. Moscow: VLADOS [in Russian].

Polevoy, V.M. (Eds.). (1986). Popular Art Encyclopedia. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya. Retrieved from: http://enc-dic.com/enc_art/Zhanr-66.html [in Russian].

Romanova, L.V. (2011). Musical genre as a cultural form. Vestnik Chelyabinskoy gosudarstvennoy akademii kultury, 3, 67-71 [in Russian].

Sohor, A.N. (1980). About mass music. Voprosy sotsiologii i estetiki muzyki, 1, 234-264 [in Russian].

Sohor, A.N. (2012). Genre aesthetical nature in music. Moscow: Kniga po trebovaniyu [in Russian].

Stetsyuk, I.O. & Abakumov, M.A. (2005). The "third stream" and film music of Eduard Artemyev. Kiev: NMAU [in Russian].

Syrov, V.N. (2005). Old and new realities of modern mass culture. The history of domestic music of the second half of the twentieth century. T.N. Levaya (Ed.). St. Petersburg: Kompozitor [in Russian].

The third stream in music combines classical traditions with new rhythms and intonations. Vladimir Dashkevych. (2011). Retrieved from: http://kharkivoda.gov.ua/ru/news/53698 [in Russian].

Fedorova, A.V. (2014). Academic music in the context of the modern musical subculture: thinking about the evolution of the "classical" in musical everyday life. Muzychne mystetstvo i kultura, 20, 242-253 [in Russian].

Holopova, V.N. (2014). Phenomenon of music. Moscow: Direct-Media [in Russian].

Tsareva, Ye.M. (1981). Style musical. Musical encyclopedia, vol.5. Yu.V. Keldysh (Ed.). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya: Sovetskiy Kompozitor [in Russian].

Zucker, A.M. (1991). Problems of interaction of academic and mass genres in contemporary Soviet music. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: MGK [in Russian].

Schedrin, R. (1982). Opera in a dramatic theatre. Yunost, 2, 86-89 [in Russian].

Epstein, Ye. (1988). The ways of the "third stream" (conversation with G. Gladkov). Muzikalnaya zhizn, 14, 2 [in Russian].

Fabbri F. Browsing music spaces: categories and the musical mind / F. Fabbri. Retrieved from: http://tagg.org/others/ffabbri9907.html [in English].

Horn, D. & Shepherd, J. (2012). Genres: North America. Continuum encyclopedia of popular music of the world, vol. 8, 495-496 [in English].

Lena, J.C. & Peterson, R.A. (2008). Classification as culture: types and trajectories of music genres. American Sociological Review, 73, 697-718 [in English].

Poissant, L. (2001). New media dictionary - dictionary terms - part III: electronic music. Leonardo Music Journal, vol. 34, 3, 261-264 [in English].

##submission.downloads##