СИНТЕЗ ХРИСТИЯНСЬКИХ ДИНАМІЧНИХ КОМПОНЕНТІВ НАЦІОНАЛЬНОГО СТИЛЮ У «ЛІТУРГІЇ СВ. ІОАННА ЗЛАТОУСТОГО» ЄВГЕНА СТАНКОВИЧА

Автор(и)

  • Iryna Gɚrkɚva

DOI:

https://doi.org/10.32461/149742

Ключові слова:

Літургія, християнські динамічні компоненти, національний стиль, Є. Станкович

Анотація

Мета роботи. Дослідити синтез християнських динамічних компонентів національного стилю у "Літургії св. І. Златоустого" Є. Станковича. Методологія дослідження полягає у застосуванні історичного, порівняльного методів дослідження та теоретичного аналізу. Зазначений методологічний підхід дозволяє простежити основні компоненти національного стилю в різні періоди та розкрити деякі особливості літургії Є. Станковича, дослідити духовні домінанти християнства, переосмислені композитором, набуті у попередньому художньому досвіді різних епох. Наукова новизна роботи полягає у визначенні композиторської авторської інтерпретації православного обрядового канону через оригінальну систему стильових засобів. Вперше на змістовому, драматургічному, композиційному, стилістичному рівнях у цьому творі підсумовані основні динамічні компоненти національного стилю, вироблені християнством упродовж багатовікового духовно-культурного поступу. Висновки. Досліджені такі компоненти, як метафізично- етичний середньовічний компонент (проявився у слідуванні за канонічними традиціями Священної Служби), романтично національно-духовний елемент (виявився в опорі на український варіант Священного Письма), деміургічний (проявилося у драматургії твору) та елемент барокової театральності (пов'язаний зі стилістикою, з концертною спрямованістю образів), створюють в Літургії особливий полісмисловий простір.


Біографія автора

Iryna Gɚrkɚva

здобувач кафедри теорії та історії культури Національної музичної академії України ім. П. і. Чайковського, завідувач відділу композиції КДМШ №3 ім. В.С. Косенка


Посилання

Данилейко С. Про хоровий концерт Євгена Станковича / Світослав Данилейко // Українська музична газета. - 2007. - № 3 (65). - С. 4.

Зинькевич Е. С. Динамика обновления / Е.С. Зинькевич. - К.: Музична Україна, 1986.- 184 с.

Зинькевич Е. С. О настоящем, о былом размышляет Евгений Станкович в беседах с Еленой Зинькевич / Е. С. Зинькевич. - Нежин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2012. - 312 с.

Зинькевич Е. Симфонические гиперболы. О музыке Евгения Станковича / Елена Зинькевич. - Сумы, 1999. - 252 с.

Зинькевич Е. Симфонические гиперболы/ Е. Зинькевич. - Сумы: Сло- божанщина, 1999. - 252с.

Коханик И. Некоторые черты индивидуального стиля Станковича (гармония как стилевой фактор) / И. Коханик // Исторические и теоретические проблемы музыкального стиля : тематич. сб. науч. трудов Киевской консерватории. - К., 1993. - С. 8-103.

Крамаренко О. необарокова символіка у хоровій творчості Є. Станковича (на прикладі творів кінця XX початку XXI ст.) / Ольга Крамаренко // Українське музикознавство : науково-методичний збірник. - Вип. 37. - К., 2011. - С. 145-155.

Лісецький С. Й. Євген Станкович / С. Й. Лісецький. - К. : Муз. Україна, 1987. - 64 с. - (Творчі портрети українських композиторів).

Луніна A. «Opera Rustica»: діалектика міфу буття / А. Луніна // Музика. - 2012. - № 4. - С. 42- 45.

Луніна А. Дев’ять камерних симфоній Євгена Станковича (до питання про образний зміст камерно-симфонічної творчості) / А. Луніна // Київське музикознавство. - Вип. 30. - К., 2009. - С. 141- 152

Луніна А. Коли цвіте папороть: розвінчана міфологема / А. Луніна // Музика. - 2011. - № 4-6. - С. 10- 13.

Москаленко В. Евгений Станкович (творческий портрет) / В. Москаленко // Музыкальная культура братских республик СССР : сб. ст. - Вып. 1. - К. : Муз. Україна, 1982. - С. 97- 112.

Станкович-Спольська Р. Обряд «Купало» в українському фольклорі та опері Є. Станковича «Квіт папороті» / Р. Станкович-Спольська // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. - Вип. 36 : Українська та світова музична культура: сучасний погляд : у 2 кн. - Кн. 1. - К., 2005. - С. 137- 144.

Тищенко О. Обрядовий канон та його авторська інтерпретація в «Літургії св. Іоанна Златоустого» Євгена Станковича / Олена Тищенко // Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. - Вип. 45 : Історія музики: концепції, інтерпретації, документи. К., 2005. С. 33-39.

Тышко С. Проблема национального стиля в русской опере. Глинка. Мусоргский. Римский-Корсаков: исследование / Сергей Витальевич Тышко. - К : Музинформ, 1993.- 117с.

Danileyko, S. (2007). About the chorus concert of Yevhen Stankovych. Ukrayins'ka muzy'chna gazeta, 3 (65), 4 [in Ukrainian].

Zinkevich, E.S. (1986). Dynamics of updating. K.: Muzy'chna Ukrayina [in Ukrainian].

Zinkevich, E.S. (2012). On the present, about the past reflects Yevgeny Stankovich in conversations with Elena Zinkevich. Nezhy'n : Vy'davecz' PP Ly'senko M. M. [in Ukraine].

Zinkevich, E. (1999). Symphonic hyperbole. About Evgeny Stankovich's music. Syumy [in Ukraine].

Zinkevich, E. (1999). Symphonic hyperbole Syumy: Slobozhanschyna [in Ukraine].

Kochanik, I. (1993). Some features of Stankovic's individual style (harmony as a style factor). Istoricheskie i teoreticheskie problemy muzykal'nogo stilja : tematich. sb. nauch. trudov Kievskoj konservatorii, 8-103 [in Ukraine].

Kramarenko, O. (2011). Neobarocular symbols in E. Stankovych's choral work (on the example of the works of the end of the XXth to the beginning of the XXI century). Ukrayins'ke muzy'koznavstvo : naukovo-metody'chny'j zbirny'k, 37, 145-155 [in Ukraine].

Lisetskii, S. Y. (1987). Yevhen Stankovych. K. : Muz. Ukrayina [in Ukraine].

Lunina, A. (2012). "Opera Rustica”: the dialectic of the myth of being. Muzy'ka, 4, 42-45 [in Ukraine].

Lunina, A. (2011). Nine chamber symphonies of Yevhen Stankovych (to the question of figurative content of chamber symphonic art). Ky'yivs'ke muzy'koznavstvo, 30, 141- 152 [in Ukraine].

Lunina, A. (2011). When bloom ferns: scattered mythology. Muzy'ka, 4-6, 10-13 [in Ukraine].

Moskalenko, V. (1982). Evgeny Stankovich (creative portrait). Muzykal'naja kul'tura bratskih respublik SSSR, Is.1. K.: Muz. Ukrayina [in Ukraine].

Stankovych-Spolskaya, R. (2005). The "Kupalo” ritual in Ukrainian folklore and opera by E. Stankovych "Kvit ferns”. Naukovy'j visny'k Nacional'noyi muzy'chnoyi akademiyi Ukrayiny' imeni P. I. Chajkovs'kogo, vol. 36: Ukrayins'ka ta svitova muzy'chna kul'tura: suchasny'j poglyad : u 2 kn. Kn. 1, 137-144 [in Ukraine].

Tyshchenko, O. (2005). The ritual canon and its author's interpretation in the "Liturgy of St. John Chrysostom "by Yevhen Stankovych. Naukovy'j visny'k NMAU im. P. I. Chajkovs'kogo, Is. 45: Istoriya muzy'ky': koncepciyi, interpretaciyi, dokumenty', 33-39 [in Ukraine].

Tyshko, S. (1993). Problema nacional'nogo stilja v russkoj opere. Glinka. Musorgskij. Rimskij-Korsakov: issledovanie. K : Muzinform [in Ukraine].

##submission.downloads##