АРХЕТИПИ ЖІНОЧИХ ОБРАЗІВ В ОПЕРАХ П. ЧАЙКОВСЬКОГО (на прикладі оперної тріади «Євгеній Онєгін» - «Пікова дама» - «Іоланта»)

Автор(и)

  • Antonina Lisohorska

DOI:

https://doi.org/10.32461/149833

Ключові слова:

оперний архетип, Карл Юнг, «Пікова дама», «Іоланта», «Євгеній Онєгін», Тетяна Ларіна, Ліза, інтерпретація, соціально-індивідуальний аналіз

Анотація

Мета роботи. У статті порушується питання еволюційності архетипів жіночих образів в операх П. Чайковського у зв‘язку із проблемою новітнього прочитання оперної класики. Методологія дослідження полягає в комплексному підході до вивчення вказаних явищ і ґрунтується на застосуванні аналітичного та компаративного методів. Зазначений методологічний підхід дозволяє визначити певний архетип, виявити архетипові моделі поведінки, прослідкувати зміни у трактовці образів порівняно з літературними першоджерелами і сценічне втілення в оперних постановках. Наукова новизна роботи полягає в розв’язанні порушеного кола питань шляхом критичного аналізу вже відомих положень стосовно поняття оперних архетипів та поясненні власного розуміння цього явища, підкріпленого аналізом образів головних героїнь у трьох різнопланових операх П. Чайковського («Євгеній Онєгін», «Пікова дама», «Іоланта»}. Основна увага концентрується на трьох архетипових поведінкових мотивах - ліричному (Іоланта}, трагічному (Ліза}, та драматичному (Тетяна}. Зазначається, що в своїх операх композитор, ґрунтуючись на сценарному літературному першоджерелі, пропонує дещо інше трактування сюжетів, переносячи центр уваги на жіночі образи. Водночас, чоловічі персонажі відходять на другий план, відтіняючи еволюцію головних героїнь. У висновках зазначено, що тематика статті поширюється на галузь музичного театру в цілому, торкаючись проблем сучасного світового оперного виконавства.


Біографія автора

Antonina Lisohorska

аспірант кафедри сольного співу Львівської національної музичної академії ім. М.В.Лисенка


Посилання

Зеленский В. В. Юнг К. Г. Архетип и символ: Сборник работ / В. В. Зеленский. - М.: Ренессанс, 1991. - 343 с.

Комарницкая О. В. О феномене музыкальной формы оперы П. И. Чайковского «Иоланта» // А. С. Пушкин. Эпоха, культура, творчество. Часть II. / О. В. Комарницкая. - Владивосток: Изд. Дальневосточного университета, 1999. - С. 21 - 27.

Кулешова Г. Композиция оперы / Г. Кулешова. - Минск: Наука и техника, 1983. - 237 с.

Левит С. Культорология. XX век: Энциклопедия / С. Левит, Л. Мильская. - СПб.: Унив. кн., 1998. - Т. 1: А - Л. - 447 с.

Новая философская энциклопедия. В 4 томах / Ред. Степин В. С. - М.: Мысль, 2010. - Т. 1. - 744 с.; Т. 2. - 634 с.; Т. 3. - 692 с.; Т. 4. - 736 с.

Соловцов А. «Пиковая дама» П. Чайковского / А. Соловцов. - М.: МУЗГИЗ, 1954. - 140 с.

Ставнюк В. Арістотель. Нікомахова етика (білінгва - переклад з давньогрецької, коментарі) / В. Ставнюк - К.: Аквілон-Плюс, 2002. - 480 с.

Стасюк С. А. К вопросу формирования жанровых архетипов в русской оперной классике / С. А. Стасюк // Музичне мистецтво. - Дн.: Юго-Восток, 2012. - Вип. 12. - C. 105 - 115.

Чайковский М. Жизнь Петра Ильича Чайковского. В трех томах / М. Чайковский - Москва - Лейпциг: Изд. П. Юргенсона, 1903. - 1922 с.

Zelenskyj, V. V. (1991). Jung K. G. Archetype and Symbol: Collection of Works. Moscow: Renessans [in Russian]

Komarnitskaya, O. V. (1999). About the phenomenon of the musical form of P. I. Tchaikovsky's opera «Iolanta». A. S. Pushkin. Epoch, culture, creativity. Part II (pp. 21-27). Vladivostok: Ed. Far Eastern University [in Russian]

Kuleshova, G. (1983). Composition of the opera. Minsk: Nauka i tehnika [in Russian]

Levit S., & Milskya L. (1998). Cultorology. The twentieth century: Encyclopedia. SPb.. Univ. kn. T. 1. [in Russian]

Stepin V.S. (Eds.). (2010). New philosophical encyclopedia. In 4 volumes. M.: Mysl. [in Russian]

Solovtsov A. (1954). «The Queen of Spades» by P. Tchaikovsky. M.: MUZGIZ. [in Russian]

Stavnuk V. (2002). Aristotel. Aristotle. Nikomach's Ethics (bilingua - translation from Ancient Greek, comments). K.: Akvilon-Plus. [in Ukrainian]

Stasjuk S. A. (2012). On the Formation of Genre Archetypes in Russian Opera Classics. Muzychne mystectvo (pp. 105-115). Dn.: Yugo-Vostok. [in Russian]

Chaikovskyj M. (1903). Life of Pyotr Tchaikovsky. In three volumes. M.-Leipzig: Izd. P. Yurgensena. [in Russian]

##submission.downloads##