ЛІНОГРАВЮРА В МИСТЕЦТВІ ЕКСЛІБРИСА ХАРКОВА 1960 – 1970-Х РОКІВ

Автор(и)

  • Vira Yarova

DOI:

https://doi.org/10.32461/149903

Ключові слова:

гравюра на лінолеумі, екслібрис, графіка Харкова

Анотація

Мета роботи полягає у встановленні особливостей поширення гравюри на лінолеумі, як однієї з найпопулярніших друкованих технік у 1960 – 1970-х роках, у творчості харківських майстрів книжкового знаку, визначенні особливостей художньо-образної мови екслібрисів, виконаних у лінориті. Методологія. В ході дослідження головними стали методи мистецтвознавчого аналізу (образно-стилістичного, порівняльно-типологічного, іконографічного), що вможливило виявлення тематичних аналогій, характеру формально-пластичних рішень розглянутих творів. Наукова новизна дослідження полягає у розширенні уявлення про розвиток екслібриса в графічному просторі Харкова. Автором розглянуто та введено до наукового обігу невідомі або маловідомі твори харківських майстрів, що перебувають у приватних збірках і музейних колекціях України. Висновки. Встановлено, що у визначений період ліногравюра посідає одне з провідних місць поміж друкованих технік, що застосовувалися під час створення екслібрисів місцевими авторами. До лінориту зверталися М. Молочинський, Г. Корень, Є. Надєждін, М. Фрадкін, Д. Мирошниченко, В. Усолкін, М. Таможніков, Л. Кузнєцов, доробок яких відзначено своєрідними художньо-образними пошуками. У створенні екслібрисів для приватних зібрань харківські гравери на лінолеумі надавали перевагу сюжетним композиціям, рідше – шрифтовим кодам імені власника. Відзначено звернення місцевих екслібрисистів до української культурної спадщини, фольклорного надбання, особистості та літературного доробку Т. Шевченка. Виконуючи знаки для державних установ, майстри зверталися до геральдичного екслібриса з притаманною означеному типу врівноваженістю, симетричністю композиційних побудов.

Біографія автора

Vira Yarova

кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри
дизайну та образотворчого мистецтва Харківського національного університету міського господарства імені О.М. Бекетова

Посилання

Амеліна Л. Екслібрис зі збірки НХМ України. Пам’ятки України. 2012. № 9. С. 6-11.

В’юник А. Екслібриси українських художників. Київ: Мистецтво, 1977. 246 с.

В’юник А. Український екслібрис. Київ: Мистецтво, 1964. 46 с.

Ивенский С. Искусство книжного знака. Ленинград: Художник РСФСР, 1966. 111 с.: илл.

Каганов І. Книжкові знаки харківських графіків. (З історії української радянської книжкової культури). Бібліотекознавство та бібліографія : міжвід. респ. зб. статей. 1970. Вип. 9. С. 101-113.

Лагутенко О. Український екслібрис першої половини ХХ ст. Мистецтвознавство України. Київ : АМУ, 2005. Вип. 5. С. 69-76.

Ласунский О. Книжный знак. Некоторые проблемы изучения и использования. Воронеж : изд. Воронежского ун-та, 1967. 167 с.: ил.

Минаев Е., Фортинский С. Экслибрис. Москва: Книга, 1970. 240 с.

Молочинський М. Харківський книжковий знак. Харків, 2002. 167 с.

Нестеренко П. Графічні техніки в екслібрисах ХX ст. Мистецтвознавство України. Київ: СПД Кравчук В.К., 2003. Вип.3. C. 348-355.

Нестеренко П. Історія українського екслібриса. Київ: Темпора, 2010. 328 с.

Поетика дитячого екслібриса / упоряд. та передм. П. Нестеренка. Тернопіль: Богдан, 2014. 168 с.

Сафонова Т. Украинский экслибрис: декор и орнаментация. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. № 5 (31). Ч. I. C. 160-164.

Amelina, L. (2012). Exlibris from the collection of the NHM of Ukraine. Pamiatky Ukrainy, 9, 6-11 [in Ukrainian].

Viunyk, A. (1977). Exlibrises of Ukrainian artists. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Viunyk, A. (1964). Ukrainian exlibris. Kyiv : Mystetstvo [in Ukrainian].

Ivenskij, S. (1966). The Art of the Book Sign. Leningrad: Hudozhnik RSFSR [in Russian].

Kahanov, I. (1970). Bookmarks of Kharkov charts. Bibliotekoznavstvo ta Bibliohrafiia, 9, 101-113 [in Ukrainian].

Lahutenko, O. (2005). Ukrainian exlibris of the first half of the twentieth century. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 5, 69-76 [in Ukrainian].

Lasunskij, O. (1967). Book sign. Some problems of studying and using. Voronezh.: izd. Voronezhskogo un-ta [in Russian].

Minaev, E. & Fortinskij, S. (1970). Ex libris. Moskva: Kniga [in Russian].

Molochynskyi, M. (2002). Kharkiv book mark. Kharkiv [in Ukrainian].

Nesterenko, P. (2003). Graphic technology in the XIX century exlibrises. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 3, 348-355 [in Ukrainian].

Nesterenko, P. (2010). History of the Ukrainian exlibris. Kyiv: Tempora [in Ukrainian].

Poetics of children's ex libris (2014). Ternopil: Bohdan [in Ukrainian].

Safonova, T. (2013). Ukrainian exlibris: decor and ornamentation. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul'turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki, 5 (31), 160-164 [in Russian].

##submission.downloads##