ДИГІТАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ СУЧАСНОГО СЦЕНІЧНОГО МИСТЕЦТВА: СЕМІОТИКА ОСВІТЛЕННЯ

Автор(и)

  • Оleksandra Ilnitskya
  • Vitaly Ilnitsky

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.38.2020.222126

Ключові слова:

сценічне мистецтво, освітлення, цифрові технології, інновації, постановки, світло, тінь, простір.

Анотація

Мета статті – виявити особливості інтегрування та методи використання цифрових технологій в сучасних практиках на прикладі інноваційних методів сценічного освітлення. Методологія дослідження заснована на комплексних методах сучасного мистецтвознавства і спрямована на розгляд та теоретичне осмислення головних аспектів використання дигітальних технологій освітлення в сучасному сценічному мистецтві. Застосовано метод культурно-історичного аналізу (для дослідження тенденцій розвитку технологій сценічного освітлення), семіотичний метод (для вивчення та аналізу знакової наповненості освітлення як вагомої частини просторового сценічного тексту), типологічний метод (для систематизації інноваційних принципів і методів освітлення) та метод образно-стилістичного аналізу творів сучасного сценічного мистецтва (драматичних та хореографічних постановок, перформативних інсталяцій). Наукова новизна. Досліджено особливості інтегрування цифрових технологій у сценічні постановки початку ХХІ ст. на прикладі специфіки використання освітлення; виявлено та охарактеризовано значення сценічного освітлення в процесі розкриття сенсово-змістових та художньо-образних аспектів сценічної дії; виявлено та проаналізовано специфіку освітлення на прикладі сучасних вистав драматичних театрів («Пер Гюнт», Угорський державний театр Клуж-Напокі, режисер Д. Зіндер, 2008 р.), хореографічних постановок («Політична мати» хореограф-композитор Х. Шехтер, 2010 р.) та перформативних інсталяцій («Stifters Dinge»); окреслено перспективи використання сучасних цифрових технологій в контексті провідних тенденцій розвитку сценічного мистецтва ХХІ ст. Висновки. Використання сучасних цифрових технологій в сценічному мистецтві сприяє розширенню можливостей митця шляхом збільшення та урізноманітнення виражальних засобів. Постановники, переосмисливши значення освітлення, пропонують глядачу лише напрямок до ідеї сценічного твору, використовуючи засоби, що впливають на психологічний стан людини; прагнуть пробудити відповідні власним творчим баченням емоції, спогади та думки, генеруючи складні візуальні переживання, що співіснують з презентованою оповіддю. На сучасному етапі розвитку сценічного мистецтва, завдяки інтегруванню дигітальних технологій та розробці новаторських методів і прийомів, освітлення доцільно вважати продуктивним компонентом сценічної постановки, функції якого виходять за межі очевидних або прозаїчних рівнів, на яких світло лише генерує тінь або колір, фокус або простір, створюючи атмосферні, архітектурні та тілесні елементи.

Посилання

Dokolova, A. S. (2019). 3D-mapping as a means of creating associative and metaphorical aspects of the artistic image. Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Series: Performing Arts, 40, 197–203 [in Ukrainian].

Lypkivska, H. K. (2018). Multimedia on the contemporary theatrical stage. Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Series: Performing Arts, 1, 103–126 [in Ukrainian].

Romanova, E. V. (2008). Textology of the play as a method of theater studies. Theater. Painting. Movie. Music, 3, 75–89 [in Russian].

Trykolenko, S. T., 2013. The use of multimedia technologies for the design of modern choreographic productions on the example of the show ballet "Baron Munchausen". Problems of development of contemporary choreographic art and ways of their solution: materials of the III All-Ukrainian scientific-practical conference. Lugansk, December 5–6, 2013. Lugansk: Lugansk State Academy of Culture and Arts, pp.106–109 [in Ukrainian].

Yudova-Romanova, K., Strelchuk, V., Chubukova, Yu. (2019). Directing innovations in the use of technical means and technologies in the performing arts. Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Series: Performing Arts, 2(1), 52–72 [in Ukrainian].

Abulafia, Y. (2015). The art of light on stage: Lighting in contemporary theatre. London. ImprintRoutledge. DOI: 10.4324/9781315691305 [in English].

Anderson, R. (2017). Adolphe Appia: Der Taucher. In Dieter Jaenicke and Ralph Lindner (Eds.), Rekonstruktion der Zukunft, (82–85). Leipzig: Spector Books 9781315691305 [in German].

Graham, К. (2016). Active roles of light in performance design. Theatre and Performance Design, 2, 73–81. DOI: 10.1080/23322551.2016.1178006 9781315691305 [in English].

Graham, К. (2018). Scenographic light: towards an understanding of expressive light in performance. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/315d/77449529d539bc2d1fcc4e1c9d79c2b03cb2.pdf?_ga=2.68487511.734265637.1582033592-1213336172.1580574687.

Looseleaf, V. (2007). Tech du Soleil. Dance Magazine, 81(12), 48–50 9781315691305 [in English].

Stojšić, M. (2015). Lighting the stage: technology between medium and textuality. Іnternational interdisciplinary scientific conference radical space in between disciplines RSC 2015, At Novi Sad. Conference proceedings. URL : https://www.researchgate.net/ publication/309582329_LIGHTING_THE_STAGE_TECHNOLOGY_BETWEEN_MEDIUM_AND_TEXTUALITY 9781315691305 [in English].

Žák, J. (2007). Divadlo na Vinohradech 1907–2007. Vinohradský příběh, vydalo Divadlo na Vinohradech, Praha 9781315691305 [in Czech].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Сценічне мистецтво