Естетична категорія комічного у музичній характеристиці персонажів (на прикладі балету Юрія Шевченка «Буратіно і Чарівна скрипка»)

Автор(и)

  • Владислава Аксютіна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.40.2021.250381

Анотація

Мета роботи. Проаналізувати вияви естетичної категорії комічного на матеріалі балету Ю. Шевченка «Буратіно і Чарівна скрипка» через вивчення музичних та хореографічних елементів, а також особливостей їхнього синтезу. Запропонувати типологію балетних персонажів. Методологія. Методи порівняння та зіставлення допомогли визначити відмінності комічних персонажів від ліричних, а також виділити засоби виразності, якими створено відповідний, комічний, образ. Наукова новизна. Вперше в українському музикознавстві здійснено аналіз музичних та хореографічних елементів для виявлення комічної складової персонажів у балеті Ю. Шевченка «Буратіно і Чарівна скрипка». Підкреслено синтез музичної та хореографічної складових балету. Запропоновано типологію персонажів балету. Висновки. Проведений аналіз дозволив розподілити персонажів балету Ю. Шевченка «Буратіно і Чарівна скрипка» на комічних, напівкомічних, гумористичних та ліричних. Було визначено засоби виразності (музичні та хореографічні), що використовувалися для характеристики персонажів з акцентом на групі комічних. У музиці це лейттембр тромбону переважно у низьких регістрах, «ламані» інтервали, а також лейтінтервали (дисонанси), тремоло труби та гліссандо міді і, головне, характерний ритмічний малюнок з синкопою. У хореографії це домінування некласичних елементів та рухів, а також специфічних, вуличних прийомів ― лейтелементів (падіння, штовхання, смикання, стусани).

Ключові слова: естетична категорія комічного, хореографічні елементи, синтез елементів, лейттембри, лейтелементи, лейтінтервали, напівкомічні, гумористичні, ліричні персонажі.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Номер

Розділ

Музичне мистецтво