METHODOLOGY OF ESTIMATION OF TEXTILE ENTERPRISES PRODUCTION`S COMPETITIVENESS
DOI:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2018-2-2(14)-71-77Keywords:
method of evaluation, product competitiveness, indicators of competitiveness, marketing research, textile enterprisesAbstract
Urgency of the research. The globalization of the world economy allows textile enterprises to trade their own products around the world. However, for successful activity in the world market, enterprises need to produce products that can compete with the best world standards. All this is impossible without a qualitative assessment of the products. Target setting. Modern textile enterprises, designing new types of products and releasing them to the market, have difficulties in accurately forecasting the potential sales volume, due to the lack of a methodological tool for determining competitiveness that distinguishes between simple use, accuracy and high efficiency of valuation. Actual scientific researches and issues analysis. Methodological given the basis of the study were the works of foreign scientists D. Ricardo, E. Chamberlin, S. M. Nikitin, I. Ansoff, M. Porter, R. Waterman, A. Strickland, D. S. Voronov and I. M. Smoleichuk. Uninvestigated parts of general matters defining. Despite a large number of scientific works in the field of assessing the competitiveness of products, most of them are of a general nature. From this point of view, there is a need to improve existing methods with a view to their ori-entation to the products of textile enterprises. The research objective. The main purpose of the article is to describe and apply the proposed methodology for assessing the competitiveness of products for textile enterprises. The statement of basic materials. In this article have been proposed and tested a methodology for evaluating the competitiveness of textile products. Conclusions. The article proposes a modification version of the methodology for assessing the competitiveness of products for textile enterprises.References
Рикардо, Д. Начало политической экономики и налогообложения. Соч.: в 5 т. T. 1 - M: Gospolitizdat, 1995.- 360 с.
Чемберлин, Э. Теория монополистичесокй конкурентсности: реориентация теории стоимости. - M: «Экономика», 1996.- 351 с.
Никитин, С. M. Роль государства в стимулировании НТП. // Общество и экономика. 1993.-№ 3-С. 90-102.
Ансофф, И. Стратегическое управление. - M. : 2003.- 509с.
Портер, М. Конкурентное преимущество: как можно «вынести» и «обеспечить» эго устойчивость. М. : Альпина Бизнес Букс. – 2005. - 715 с.
Уотермен, Р. Фактор обновления. Как сохраняют конкурентоспособность лучшие компании – М.: Progres. - 1988, - 368 c.
Томпсон, А. А., Стрикленд, A. Д. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегий: учебник для вузов. – М. : Банкибиржи, ЮНИТИ, 1998. - 576 с.
Drucker, P. F. 2007, Management: tasks, responsibilities, practices, Transaction Publishers, New Brunswick, N.J.; London. - 536 с.
Власюк, Т. О. Пріоритетні напрями забезпечення конкурентоспроможності України у сфері зовнішньоторговельних відносин / Т. О. Власюк // Науковий вісник Полісся. – 2016. – № 4 (8), ч. 1. – С. 99-105.
Воронов, Д. С. Методика оценки конкурентоспособности предприятия [Электронный ресурс] / Д. С. Воронов. – Режим доступа: http://delovoymir. biz/ru/columns/1067.
John Maurice Clark. Economics and Modern Psycholog // Journal of Political Economy. -1918.- № 26. - С 136-166.
Смолейчук, И. М. Организационно-экономические основы повышения конкурентоспособности легкой промышленности: Дис.док.э.н. –Владивосток: 2003.- 105 с.
Getaneh, Birhan Competitiveness Analysis of Ethiopian Furniture Industry. Addis Ababa, Ethiopia, 2014. – Р. 11.
Nordas, H. K. The global textile and clothing industry post the agreement on textiles and clothing. Geneva: WTO Publications, 2004. – 42 p.
Lee, Juyoung. "Competitiveness of textile and apparel industries in the United States and Japan". Graduate Thesis and Dissertations. Paper 13517. – 2013. – 185 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Scientific bulletin of Polissia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).