MARKETING ASPECTS OF DEVELOPING TOURISM SERVICES MARKET IN UKRAINE

Authors

  • Валентина Віталіївна Барабанова Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2954-4090
  • Галина Андріївна Богатирьова Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3790-4735
  • Наталія Сергіївна Приймак Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9721-3226

DOI:

https://doi.org/10.25140/2410-9576-2018-2-2(14)-221-229

Keywords:

European integration, system approach, market of tourism services, structural-functional model, marketing technologies, marketing communications

Abstract

Urgency of the research. Under the conditions of modern European integration processes, the quality of providing tourism services which should meet the requirements of the population as much as possible, gains momentum. Target setting. Marketing approaches in managing the demand for tourism services by means of innovative technologies are insufficiently defined. Actual scientific researches and issues analysis. Among the scholars who investigated the marketing aspects in the field of tourism activities should be distinguished the following scientists: N. E. Kudla, I. Yu. Martynov, O. M. Pravyk, I. M. Shkoda and so on. Uninvestigated parts of general matters defining. At the present stage, the issues of finding and implementing modern mechanisms for the formation and management of demand for a tourism product remain unsolved. The research objective. The article is aimed at developing innovative methods of managing the process of implementing marketing approaches to the market of tourism services in Ukraine. The statement of basic materials. The article analyzes the state of the tourism services market in Ukraine in the light of the latest realities. Structural-functional model of the system of marketing approaches and operative model of management of the process of realization of marketing approaches to the market of tourism services have been developed. Conclusions. The use of the proposed models will more effectively increase the efficiency of marketing activities in the modern market of tourism services.

Author Biographies

Валентина Віталіївна Барабанова, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу, менеджменту та публічного адміністрування

Галина Андріївна Богатирьова, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри міжнародної економіки та туризму

Наталія Сергіївна Приймак, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського

кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри маркетингу, менеджменту та публічного адміністрування

References

Білецька, І. М. Особливості маркетингу туристичних послуг в сучасних умовах глобалізації світового туристичного ринку / І. М. Білецька // Экономика Крыма. - 2012. - №4 (41). - С. 389-397.

Горіна, Г. О. Ринок туристичних послуг: управління розвитком в умовах просторової поляризації: монографія / Г. О. Горіна. – Кривий Ріг : Чернявський Д. О., 2016. – 305 с.

Держкомстат України: Туристичні потоки 2016 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/tur.htm

Заячковська, Г. А. Еволюція теорії маркетингу туризму / Г. А. Заячковська // Історія народного господарства та економічної думки України. – 2010. – Вип. 43. – С. 193-201.

Євтушенко, О. В. Застосування комплексу маркетингу в сфері туризму / О. В. Євтушенко // Вісник ХНУ ім. В.Н: Каразіна. – 2014. – № 1144. – С. 166-170.

Кудла, Н. Є. Маркетинг туристичних послуг / Н. Є. Кудла. – К. : Знання, 2011. – 351 с.

Лозова, О. А. Туризм в Україні: сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку / О. А. Лозова // Культуры народов Причерноморья. – 2012. – № 229. – С. 44-47.

Котлер, Ф. Маркетинг-менеджмент / Ф. Котлер, К. Л. Келлер. – СПб. : Питер, 2006. – 816 с.

Кулицький, С. Імовірні економічні наслідки від запровадження безвізового режиму Європейського Союзу для України [Електронний ресурс] / С. Кулицький // Україна: події, факти, коментарі. – 2017. – № 12. – С. 52-64. – Режим доступу:http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/2017 /ukr12.pdf.

Стратегія розвитку туризму та курортів на період до 2026 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/168-2017.

Любівцева, О. О. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти) / О. О. Любівцева. – К. : Альтпрес, 2005. – 436 с.

Правик, Ю. М. Маркетинг туризму: підручник / Ю. М. Правик. – К. : Знання, 2008. – 303 с.

Тєлєтов, О. С. Маркетингові дослідження: навч. посіб. / О. С. Тєлєтов. – К. : Знання, 2010. – 299 с.

Федорченко, В. К. Теоретичні та методичні засади підготовки фахівців для сфери туризму: монографія / за ред. Н. Г. Ничкало. – К. : Видавничий Дім «Слово», 2004. – 472 с.

Published

2021-08-18

How to Cite

Барабанова, В. В., Богатирьова, Г. А., & Приймак, Н. С. (2021). MARKETING ASPECTS OF DEVELOPING TOURISM SERVICES MARKET IN UKRAINE. Scientific Bulletin of Polissia, 2(2(14), 221–229. https://doi.org/10.25140/2410-9576-2018-2-2(14)-221-229